MINDER MINDER MINDER

DeletedUser7072

Guest
Ik denk niet dat je kiest waarin je gelooft. Los van de verzameling regels die met een religie meekomen(geen seks voor het huwelijk, geen varkensvlees, etc) is er ook een verzameling stellingen over de werkelijkheid die bij de religie horen(Adam en Eva waren de eerste mensen, God bestaat, de zondvloed is een historische gebeurtenis, etc). Voor die 2de kun je niet echt 'kiezen' denk ik. Je kan het eens of oneens zijn met regels als 'geen seks voor het huwelijk' of met stellingen als 'Le pen zou een goede president kunnen zijn', maar dat geldt niet op dezelfde manier voor beweringen over de werkelijkheid. Als je zegt dat de mens geen klimaat verandering veroorzaakt of dat evolutie onzin is dan doe je een uitspraak over de werkelijkheid die meer verdediging nodig heeft dan dat het gewoon je 'mening' is, want de gegeven stellingen hebben een absolute truth value(zijn waar of niet, en voor iedereen) i.t.t. subjectieve stellingen over lifestyle of politieke voorkeuren.

Ik kan er niet voor kiezen morgen ineens in god te geloven, het kan wel zijn dat ik vannacht ineens zo iets raars mee maak dat ik de volgende ochtend ineens in god geloof. Je kan er ook niet bewust voor kiezen te geloven dat er geen oorlogen in de wereld zijn, al wil je dit misschien wel. Nou is het misschien ook te sterk om te zeggen dat je enkel ergens van overtuigd zou moeten zijn als er hard bewijs is.

Ik denk zelf bijvoorbeeld dat er aliens bestaan, ondanks dat er totaal geen concreet bewijs voor is. Er zijn rond de 10^23 sterren in het (zichtbare) universum, en een redelijke fractie daarvan heeft planeten om zich heen draaien. Statistisch gezien lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat van al die planeten er niet 1 is met vergelijkbare eigenschappen als die van de aarde, waardoor leven kan ontstaan en zich kan ontwikkelen. Je ziet soortgelijke argumenten wel eens over waarom god zou moeten bestaan, die gaan dan vooral over de complexiteit van het universum, en hoewel dat een zwak argument is(vaak genoeg gezegd waarom op SVF) lijkt het zeker op het eerste gezicht overtuigend.
 
Reactiescore
1.468
Je ziet soortgelijke argumenten wel eens over waarom god zou moeten bestaan, die gaan dan vooral over de complexiteit van het universum, en hoewel dat een zwak argument is(vaak genoeg gezegd waarom op SVF) lijkt het zeker op het eerste gezicht overtuigend.

Dat maakt het ook wel weer lastig. Want een geloof is niet gebaseerd op bewijsbare dingen. Je gaat nooit kunnen bewijzen dat God bijvoorbeeld de zondvloed heeft getriggerd. Net zo min als dat de evolutietheorie bewezen is. Daarom vind ik dat je binnen een religie moet oppassen met termen als bewijs en statistiek. Dat is eigenlijk helemaal niet zo relevant, sterker nog, ik weet mensen die daardoor juist niet meer geloven.
 

DeletedUser67517

Guest
Dat maakt het ook wel weer lastig. Want een geloof is niet gebaseerd op bewijsbare dingen. Je gaat nooit kunnen bewijzen dat God bijvoorbeeld de zondvloed heeft getriggerd. Net zo min als dat de evolutietheorie bewezen is. Daarom vind ik dat je binnen een religie moet oppassen met termen als bewijs en statistiek. Dat is eigenlijk helemaal niet zo relevant, sterker nog, ik weet mensen die daardoor juist niet meer geloven.
Dat is ook het punt. Je past je leven en mening aan, aan onpeilbare dingen. En niet zo'n beetje ook. Je sluit mensen uit omdat jouw geloof waar je dus helemaal niet zeker van bent, vindt dat homofilie een zonde is. Je praat vrouwen die abortus plegen een psychologische handicap aan. Het werpt belemmeringen op in de wetenschap(gelukkig wel steeds minder).

Als je een beetje een rationele hetero was, had je een praktiserend homofiel helemaal geen zonde gevonden. Maar juist een gift. Hoe meer mannen het met elkaar doen, hoe meer vrouwen er overblijven voor Cona
 
Reactiescore
1.468
Ga eerst het topic maar eens helemaal lezen voor je reageerd :x
Ik ga echt niet tegen een vrouw die abortus heeft gepleegd moordenaar roepen ofzo. Met jouw standpunt mag niemand tegen iets zijn omdat ie dan gelijk een vrouw psychologische schade aanbrengt? Er zijn christelijke stichtingen die vrouwen begeleiden bij zowel ongewenste zwangerschappen met als zonder abortus. Het blijft de keuze van iemand zelf, al ben ik en velen anderen het er niet mee eens. (Ervaring leert overigens wel dat veel vrouwen er later last van krijgen, en dat word ze echt niet aangepraat)
 

DeletedUser61161

Guest
Naja christenen zijn gewoon aso's....kerken maken veel te veel kabaal in de vroege ochtend, denken enkel aan hunzelf enzo.

#WegMetJohan
 
Reactiescore
1.468
Als je een beetje een rationele hetero was, had je een praktiserend homofiel helemaal geen zonde gevonden. Maar juist een gift. Hoe meer mannen het met elkaar doen, hoe meer vrouwen er overblijven voor Cona

Beste logica van heel dit topic tot nu toe:p


Naja christenen zijn gewoon aso's....kerken maken veel te veel kabaal in de vroege ochtend, denken enkel aan hunzelf enzo.

#WegMetJohan

Tsk ik ben al weg (wave) ik zal je vanaf nu op m'n negeerlijst zetten :D
Al ben ik het op zich wel met je eens dat veel kerkgangers zich aso gedragen ten opzichte van anderen.
 

DeletedUser67517

Guest
Ga eerst het topic maar eens helemaal lezen voor je reageerd :x
Ik ga echt niet tegen een vrouw die abortus heeft gepleegd moordenaar roepen ofzo. Met jouw standpunt mag niemand tegen iets zijn omdat ie dan gelijk een vrouw psychologische schade aanbrengt? Er zijn christelijke stichtingen die vrouwen begeleiden bij zowel ongewenste zwangerschappen met als zonder abortus. Het blijft de keuze van iemand zelf, al ben ik en velen anderen het er niet mee eens. (Ervaring leert overigens wel dat veel vrouwen er later last van krijgen, en dat word ze echt niet aangepraat)
Het gaat er helemaal niet om wat jij vindt. Een van de kernen binnen religies is dat je je identiteit er aan ontleend. Je kan het niet een beetje eens zijn met de bijbel als praktiserend christen. Je gelooft er in, of je gelooft er niet in. Er is geen middenweg, en anders maak je maar een eigen religie waarin je jouw eigen interpretaties in verwerkt.
 
Reactiescore
1.468
Je gelooft er in of je gelooft er niet in, dat klopt. Maar de Bijbel is een oud boek in een oude taal, waarin gewoon veel interpetaties mogelijk zijn door onder andere de vele beeldspraak die er in word gebruikt. En ik doelde vooral over je uitspraak over homofilie. Ik heb meermaals gezegd dat de Bijbel en christenen niets tegen homofilie hebben, om de simpele reden dat niemand daar iets aan kan doen. Het het is geen ziekte ofzo waar je van kan genezen. En ftr: ik ben nu speciaal voor jou dingen aan het herhalen dus die homo discussie ga ik niet nog eens voeren, die kan je teruglezen op de vorige pagina's.
 

DeletedUser67517

Guest
Als zo'n boek op een miljoen miljard manieren te intrepreteren is, heb je er ook niks aan. Dan doet elke christen maar een dotje? Volgens mij is Leviticus 20:13 vrij duidelijk.
 
Reactiescore
1.468
Als zo'n boek op een miljoen miljard manieren te intrepreteren is, heb je er ook niks aan. Dan doet elke christen maar een dotje? Volgens mij is Leviticus 20:13 vrij duidelijk.

Dat zijn de wetten uit het oude verbond. Veel van die wetten gelden sinds de ingang van het nieuwe verbond (dood van Jezus) niet meer. Het staat nog wel ergens in het nieuwe testament, in 1 van de brieven van Paulus, maar ik weet niet zo gauw waar precies. Er zijn christenen die zeggen dat we het moeten meten met de dingen van deze tijd.
 

DeletedUser61134

Guest
Als zo'n boek op een miljoen miljard manieren te intrepreteren is, heb je er ook niks aan. Dan doet elke christen maar een dotje? Volgens mij is Leviticus 20:13 vrij duidelijk.

Hangt ervan af :eek:
Wil je de Indonesische versie dan staat er: Als je als man met een man slaapt wanneer je een seksuele relatie hebt met een vrouw.

Gaan gewoon met de tijd mee.

Overspel is doodsspel!
 

DeletedUser7072

Guest
De Hebreeuwse versie is uiteindelijk de ultieme autoriteit. Dat mensen vertalingsfouten maken is niet Gods schuld he.
 

DeletedUser61134

Guest
Mogen we dan het laatste avondmaal veranderen in boerenkool met worst? :eek::p

Je hebt al mannen met ochtendjassen en lange baarden.
Zonder worst is het al seksueel genoeg :eek:

Tegenwoordig zou je als je iemand zo rond ziet lopen je kinderen in je huis opsluiten tot de politie er is.
 

DeletedUser78303

Guest
Dan is de worst het lichaam van christus ^^ en de jus het bloed
Wordt een interessant avondmaal
 

DeletedUser7072

Guest
Misschien heb je net wel je laatste avondmaal gehad, daar kom je morgenavond pas achter ;)
 
Bovenaan