religie vs sekte

DeletedUser

Guest
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is en waar de grens moet worden getrokken?
 

DeletedUser

Guest
Een sekte kenmerkt zich o.a. door een elitaire opstelling t.o.v. ander opvattingen. Hun opvatting is volgens hen de enig juiste. Alle andere opvattingen zijn volgens sektes een gevolg van een minder goed “inzicht”. In sommige sektes is het gebruikelijk te beweren dat mensen met een ander inzicht dan die van de sekte, “het licht” nog niet hebben gezien. Scientology bijvoorbeeld heeft het over mensen die “clear” zijn en mensen die nog “ niet clear” zijn.

In hun streven om mensen binnen hun muren te halen, schromen ze niet om inbreuk te maken op persoonlijke vrijheden en rechten van de mens. Deze vorm van “misbruik” kan zowel van sociale, psychologische als fysieke aard zijn.



Opsomming van enkele algemene kenmerken van een sekte:



Autoriteit: De leider van de groep kan gebruik maken van een zekere autoriteit


Geen opvattingen van buitenstaanders: De leden van de sekte geloven/moeten erin geloven dat de visie van de leider de enig juiste visie is. Ze nemen een uiterst negatief kritische houding aan t.o.v. andere visies. Daar en tegen zijn ze m.b.t. de visie van de sekte helemaal niet kritisch.


Destructieve controletechnieken: De sekte maakt gebruik van zgn. “dwingende beinvloedingstechnieken”, ook wel “ brainwashtechnieken” of “destructieve controletechnieken” genoemd, om de sekteleden aan de groep te binden. Daarvoor verwijs ik naar het hoofdstuk: “ 7 Belangrijke Onethische beinvloedingstechnieken”.


Financiele eisen: De sekte verwacht financiële bijdragen van de leden. Dit kan op verschillende manieren gebeuren zoals bijvoorbeeld:


§ Het verplichten tot een bijdrage van 10% van het inkomen v/d leden

§ Het overdragen van al hun bezittingen aan de sekte bij intrede ervan

§ Het aanwakkeren van schuldgevoelens bij de sekteleden, wanneer ze niet voldoen aan de eis tot financiële bijdrage.



Loyaliteit: Loyaliteit aan de groep is een nadrukkelijke eis. Het leven zal volledig in het teken van de sekte staan. Lichamelijke –en emotionele uitputting vormt en belangrijk onderdeel van het beinvloedingsproces. Het cipieren over andere leden onder het mom van “zorg dragen voor hun welzijn”, wordt vaak geaccepteerd als bewijs van loyaliteit. Soms moet men om loyaliteit te bewijzen de dood onder ogen zien door bijvoorbeeld het weigeren van een noodzakelijk medicijn of ander medisch handelen. Zie ook de “ 7 Belangrijke onethische beinvloedingstechnieken”


Sociale controle: Volledige controle over het privé-leven van de sekteleden staat hoog genoteerd. Zie hiervoor ook de “7 Belangrijke Onethische Beinvloedingstechnieken”.


Taalmanipulatie/loaden language: Middels o.a. groepsspecifiek taalgebruik wordt mede het denken en de communicatie gecontroleerd. Woorden krijgen bijvoorbeeld hier en daar een andere betekenis dan die welke we in onze samenleving gebruiken. Een extreem voorbeeld is wel het omdraaien van de betekenis van begrippen (liefde=haat) en het koppelen van angst aan bepaalde begrippen (helpen=marteling). Door dergelijke trucs is de communicatie met de mensen buiten de sektewereld natuurlijk zeer problematisch. Het geven van vriendschap en liefde of het willen helpen worden dan vaak als iets negatiefs gezien waarvoor het sektelid zich af zal sluiten.


Geen kritiek: Het in twijfel trekken of kritiek hebben op de sektarische beweging wordt gezien als rebels gedrag en wordt onmiddellijk de kop in gedrukt. Onvoorwaardelijke gehoorzaamheid en onderwerping zijn de eigenschappen van gedrag waarmee sekteleden applaus van de sekte en leiding van de sekte ontvangen.


Liegen: Liegen over de werkelijkheid binnen de groep is gewoon. Liegen over een outcast om die outcast in diskrediet te brengen, te intimideren,te treiteren en monddood proberen te maken, is gewoon.


Dreigementen en chantage: Pogingen van sekteleden om de groep te verlaten of belastende feiten aan het licht te brengen worden beantwoord met dreigementen.


Voorbeelden van inbreuk op rechten en vrijheden:

Inbreuk op de eigen identiteit Het conformeren aan de groepsidentiteit. Men wordt niet toegestaan buiten het groepsverband een eigen onderzoek te doen, en men moet accepteren wat door de leiders gezegd wordt. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van het opdringen van schuldgevoelens om de eigen wil ondergeschikt aan die van de groep te maken. In zijn meest kwaadaardige vorm wordt de vrije wil gebroken door middelen als gebrek aan slaap, en langdurige beïnvloeding. Zie hiervoor: “ 7 Belangrijke Onethische Beinvloedingstechnieken”.


Inbreuk op vertrouwelijke omgang Banden met vrienden, relaties, echtgenoten, kinderen, ouders etc. worden verbroken of ernstig belemmerd.




Inbreuk op financiële middelen Er wordt streng aangedrongen tot het doen van een financiële bijdrage. Soms leidt dit ertoe dat de leden zich gedwongen voelen tot criminele handelingen om aan de financiële verplichting aan de sekte te kunnen voldoen. Ook het kunnen handhaven van het uitgavenpatroon voor zichzelf voor men lid was van de sekte, speelt een belangrijke rol.


Inbreuk op vrij contact met de buitenwereld. Het zich van de buitenwereld isolerende karakter.Iedereen en alles buiten de groep wordt gezien als slecht, minderwaardig,onderontwikkeld, gevaarlijk enz.. Onder de vijanden bevinden zich nu ook vroegere vrienden en de rest van de gewone wereld. Deze houding wordt als "middel tot lijfsbehoud beschouwd.


Inbreuk op tijd en energie De groepering controleert en gebruikt haast alle tijd en energie van haar leden voor groepsactiviteiten. De leden bevinden zich meestal in een aanhoudende toestand van mentale en lichamelijke uitputting.


Mogelijk gevolgen van die inbreuken:

Persoonlijkheidsverandering Familie en goede vrienden zullen uitspreken dat zij de persoon niet meer terugkennen. In houding en optreden komt zo’n persoontje vaak over als hatelijk en afwijzend.


Verlies van identiteit. Iemand kan zichzelf, los van de groep, niet meer zien als een individu. Sommigen veranderen zelfs hun naam om met hun vroegere leven te breken.


Vervolgingswaan/Paranoia Elke keer dat er iets negatiefs gezegd wordt over de groep,juist of onjuist, wordt dit beschouwd als "vervolging". Rechtstreekse kritiek achten sekteleden zeer kwalijk, omdat men niet kan bedenken dat men zelf degene kan zijn die iets helemaal verkeerd doet. De kritische buitenstaander wordt gezien als het grote kwaad.


Maatschappelijke Vervreemding Sekteleden kunnen hun vaardigheid verliezen om sociale kontakten te leggen buiten de groep. Dit kan zover gaan, dat iemand die de sekte verlaat niet meer in staat is om zijn tijd in te delen of om eenvoudige beslissingen te nemen. Zijn wereldbeeld verandert en hij ziet de wereld door de ogen van zijn leiders. Hij wordt erg naïef ten opzichte van het normale leven.


Ernstige schuldgevoelens Alle bezigheden die iemand had voordat hij zich aansloot, worden nu een aanleiding om zich tekort te voelen schieten, omdat ze niet bij de hoogste doelstellingen van de sekte behoren. Kleine misstappen worden opgeblazen, zodat leden zich constant schuldig voelen aan het overtreden van zelfs de meest onbeduidende regel. Omdat men denkt dat men niet genoeg doet, voelt men zich schuldig. Omdat men zich afvraagt of een bepaalde manier van ontspanning wel gepast is, voelt men zich schuldig. Zelfs het rationeel denken is een struikelblok geworden.

Bron: Klik
 

DeletedUser

Guest
Ik moet zeggen dat ik schrikbarend veel dingen terug zie komen die ik herken uit het vroege christendom & de islam( en op sommige plaatsen nog steeds)

Denk maar aan de priester die aan huis kwam om te kijken of je niet nog is een kind moest krijgen, of mensen die naar de hel gingen als ze neit gedoopt waren.

Vinden jullie dan ook niet dat sektes de kans moeten krijgen om zich te ontwikkelen net zoals het christendom die mogelijkheid heeft gehad voor pak 'm beet 1.000 jaar?
 

DeletedUser

Guest
moet kunnen maar hangt af welk soort sekte kbedoel je hebt ook racistische sekte ,... :S die vindt ik niet dat 1000 jaar tijd krijgen voor ontwikkeling
 

DeletedUser7072

Guest
Ik moet zeggen dat ik schrikbarend veel dingen terug zie komen die ik herken uit het vroege christendom & de islam( en op sommige plaatsen nog steeds)

Denk maar aan de priester die aan huis kwam om te kijken of je niet nog is een kind moest krijgen, of mensen die naar de hel gingen als ze neit gedoopt waren.

Vinden jullie dan ook niet dat sektes de kans moeten krijgen om zich te ontwikkelen net zoals het christendom die mogelijkheid heeft gehad voor pak 'm beet 1.000 jaar?

Sektes de kans krijgen om zich te ontwikkelen :confused::confused::eek:

Nee aub niet, Sektes zijn in vrijwel alle gevallen verkeerd. Wat wel opvallend is is dat veel sektes deel zijn van een religie of politieke overtuiging. Zo heb je 'The army of god' wat een Christelijke sekte is net als 'The lord resistance arm'(Sudan).

Religies, Of takken van een religie kunnen doorslaan tot een sekte, Daarom moet je met religies goed uitkijken, Er moeten niet te veel extremisten in een religie zitten.
 

DeletedUser659

Guest
Ik zie erg veel overeenkomst in best veel punten tussen religies en sektes. In ieder geval bij de christendom en de islam. Maar voor mij is het allemaal wel een pot nat dus ik ga me hier verder niet in mengen;)
 

DeletedUser

Guest
Sektes de kans krijgen om zich te ontwikkelen :confused::confused::eek:

Nee aub niet, Sektes zijn in vrijwel alle gevallen verkeerd. Wat wel opvallend is is dat veel sektes deel zijn van een religie of politieke overtuiging. Zo heb je 'The army of god' wat een Christelijke sekte is net als 'The lord resistance arm'(Sudan).

Religies, Of takken van een religie kunnen doorslaan tot een sekte, Daarom moet je met religies goed uitkijken, Er moeten niet te veel extremisten in een religie zitten.

wacht dus vrouwen verbranden als heksen was a good thing? Als er 1 geloof is geweest dat veel geeft gemoord in naam van god ( en indirect de paus dan is het wel het christendom geweest) Denk maar eens terug aan de kruisvaders enz. enz.

Beste vb voor ons is denk ik wel de 80 jarige oorlog warin spanje vocht tegen de goddelozen ( wij dus )
 

DeletedUser7072

Guest
wacht dus vrouwen verbranden als heksen was a good thing? Als er 1 geloof is geweest dat veel geeft gemoord in naam van god ( en indirect de paus dan is het wel het christendom geweest) Denk maar eens terug aan de kruisvaders enz. enz.

Beste vb voor ons is denk ik wel de 80 jarige oorlog warin spanje vocht tegen de goddelozen ( wij dus )

En dit is een reactie op mijn post?

Heb ik ooit gezegd dat dit goed was? Jij beweerde dat sektes de kans moeten krijgen om zich te ontwikkelen, Daar ga ik tegenin en dan ben ik opeens pro-kruistochten? :rolleyes:
 

DeletedUser

Guest
En dit is een reactie op mijn post?

Heb ik ooit gezegd dat dit goed was? Jij beweerde dat sektes de kans moeten krijgen om zich te ontwikkelen, Daar ga ik tegenin en dan ben ik opeens pro-kruistochten? :rolleyes:

nej zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel dat als een geloof de kans krijgt om te ontwikkelen mag een sekte dat dan ook?

En wanneer houd iets op met een sekte te zijn en begint het een geloof te zijn?
 

DeletedUser

Guest
nej zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel dat als een geloof de kans krijgt om te ontwikkelen mag een sekte dat dan ook?

En wanneer houd iets op met een sekte te zijn en begint het een geloof te zijn?

Halen we die twee nu niet te veel door elkaar?

Even definitie sekte:
-Een sekte is een groep mensen die, voornamelijk uit begeerte naar zuiverheid en met verabsolutering van een deelwaarheid, de solidariteit met het grote geheel van de groep verbreekt, en die deze breuk niet meer als smart ervaart.

-een afwijkende groep binnen een groter geheel.

Een sekte is meer een afsplitsing.
 

DeletedUser

Guest
Het christendom is ook ontstaan doordat een groep zich afzonderde, volgens mij zijn godsdiensten gewoon grote sektes, die hun standpunten ietwat hebben gewijzigd (lees: vermilderd) door de eeuwen heen, door sociale druk omdat ze zo groot werden.

Maar er zit dus eigenlijk gewoon een hele dunne grens tussen (als er dan al één tussen zit), dus dit is natuurlijk mijn eigen mening :D
 

DeletedUser

Guest
sektes mogen niet groot worden.. goede en zinvolle geloven wel(vindt ik):D
Sektes zie ik als de 'donkere zijde' ervan. godsdiensten, zien er meer 'lichter' uit. Ja,ja misschien snap je mijn tekst niet helemaal maar zo kijk ik erop neer...;)
 

DeletedUser3750

Guest
Het punt is dat veel sektes ontstaan uit enorme aanbidding van één persoon. Denk aan het charisma wat een man als Hitler had en waar velen mensen voor vielen, zoiets is het bij sommige sekteleiders ook. Mensen zijn helemaal dol op de sekteleider.

De sekteleider heeft vaak helemaal niet een bijzonder geloof, maar wil een hoop geld hebben, vaak worden vrouwen tot seksuele handeling gedreven, er mag geen contact zijn met de buitenwereld.

Bij Christendom, Jodendom, Islam etc. zijn de mensen oprecht gelovig in iets hogers.
 

DeletedUser

Guest
Het punt is dat veel sektes ontstaan uit enorme aanbidding van één persoon. Denk aan het charisma wat een man als Hitler had en waar velen mensen voor vielen, zoiets is het bij sommige sekteleiders ook. Mensen zijn helemaal dol op de sekteleider.

De sekteleider heeft vaak helemaal niet een bijzonder geloof, maar wil een hoop geld hebben, vaak worden vrouwen tot seksuele handeling gedreven, er mag geen contact zijn met de buitenwereld.

Bij Christendom, Jodendom, Islam etc. zijn de mensen oprecht gelovig in iets hogers.

FF een ding voorraf, ik wil dit dus als een open en eerlijk gesprek mijn exuses voor alle tenen waar ik nu op ga trappen, ik bedoel het niet slecht ;)

Nikolass, ik gok dat de mensen die al hun geld afgeven, ook geloven in iets hogers, want ze doen dat niet voor de lol. Daarnaast zijn de 3 ( ja er zijn er meer maar deze zijn de makkelijkste voorbeelden ) geloen christendom, islam, boedisme onstaan door 1 charismatisch persoon, dan wel groep. HIermee bedoel ik dus Jezus en zijn Dissipels ( srry weet ff niet hoe je het zegt :p ) Mohammed en boedda.
 

DeletedUser3750

Guest
Dus als je totaal tot over je oren verliefd bent op iemand en je wilt daarvoor alles doen.... dan geloof je in iets hogers? Ja, in hogere liefde, maar je snapt waar ik op doel^^

Het is vaak als een extreme vorm van verliefdheid, zeg gerust een hele enge vorm van verliefdheid.

Dan heb je ook nog de andere situatie: "Er komen ruimtewezens en ik kan jullie redden" of iets wat lijkt op dit voorbeeld. Gewoon mensen angst aan praten en als ze je geloven... Jezus, Boedha, en Mohammed vroegen niet om geld. Ze zeiden ook niet (Jezus iig niet) dat ze hen zouden redden van de ruimtewezens. Nou zal je zeggen: hij zegt dat hij ze redt van de hel, maar als ik me niet vergis, heeft Jezus niet zo gepredikt.

De leiders zullen mensen nog regelmatig een hoger doel aan praten, maar dat is vaker een manier om geld te krijgen, dan dat ze daar werkelijk in geloven.
 

DeletedUser27815

Guest
Je kunt een religie niet vergelijken met een sekte. Een sekte is een groep doorgeslagen extremisten die naar een onrealistisch ideaal streven.

Een religie is gewoon een groep mensen die gezamenlijk een bepaald idee hebben over het leven en het hogere.

Natuurlijk kunnen sommige sekten handelen vanwege religieuze overtuigingen. Je hebt inderdaad Christelijke en Islamitische sekten. Maar je hebt evengoed sekten die handelen vanwege politieke overtuigingen.

Denk aan de sekte van Jim Jones mbt het communisme.

Deze stelling vind ik overigens nergens op slaan:

En wanneer houd iets op met een sekte te zijn en begint het een geloof te zijn?

Volgens mij is dit juist precies andersom. Een sekte is een doorgeslagen geloof(kan zowel religieus als politiek), En het is niet zo dat een geloof een doorgeslagen sekte is. Je kunt beter zeggen 'Wanneer houdt iets op een geloof te zijn en begint het een sekte te worden?'.
 
Bovenaan