Roep om gelijkheid?

Reactiescore
942
Punt is dat er gelijkheid moet zijn op basis van rechten en plichten.

  • loonkloof
  • Pensioen kloof
  • Intimidatie op de werkvloer
  • zwangerschapsdiscriminatie
  • Beroepssegregatie

Ik heb echt geen flauw benul van wat je met deze bullets bedoelt?
 
Reactiescore
1.659
Ik heb echt geen flauw benul van wat je met deze bullets bedoelt?
ze wil graag dat vrouwen evenveel verdienen als mannen ondanks het feit dat ze doorgaans parttime willen werken
ze wil graag dat vrouwen evenveel pensioen krijgen als mannen ondanks het feit dat vrouwen veel minder uren werken
ze wil graag dat vrouwen zich weerbaarder opstellen en niet alles als intimidatie opvatten
ze wil graag dat vrouwen en mannen beide evenveel tijd verlof krijgen omdat het niet eerlijk is voor de man dat een vrouw maandenlang met verlof mag.
wat dat laatste betekend weet ik eigenlijk niet

@Magic98 . vat ik je gedachtegang zo goed samen?
 
Reactiescore
112
ze wil graag dat vrouwen evenveel verdienen als mannen ondanks het feit dat ze doorgaans parttime willen werken
ze wil graag dat vrouwen evenveel pensioen krijgen als mannen ondanks het feit dat vrouwen veel minder uren werken
ze wil graag dat vrouwen zich weerbaarder opstellen en niet alles als intimidatie opvatten
ze wil graag dat vrouwen en mannen beide evenveel tijd verlof krijgen omdat het niet eerlijk is voor de man dat een vrouw maandenlang met verlof mag.
wat dat laatste betekend weet ik eigenlijk niet

@Magic98 . vat ik je gedachtegang zo goed samen?

Bijna, speciaal voor jou ;)
Ik begin dit topic met:
Magic zei:
Ik sta voor gelijkheid van rechten en plichten maar ik geloof in gelijkwaardigheid. Hoe kunnen we gelijkheid nastreven als we niet hetzelfde zijn?

We gaan alle kanten op, van gelijkheid kan dit? Naar seksueel grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer.
Een wending naar positieve discriminatie om dan de "voorkeursbehandeling".
Ik probeer dan aan te geven waar ik al heel de tijd naar terug refereer naar
Magic zei:
bla bla gelijkheid van rechten bla bla gelijkwaardigheid.

Onder die gelijkheid vallen die opgesomde actuele punten. Punten die hoog op de politieke agenda staan.
De focus van gelijkheid ligt hem nu meer op het wegwerken van discriminatie op basis van geslacht, ras, etniciteit, handicap, inheemse status (waar wij dan weer minder mee te maken hebben).
 
Reactiescore
1.659
Lijkt wel of je nu iets citeert uit een boekje ofzo maar ik zie geen raakvlak met andermans posten
 
Reactiescore
942
Oke, je lijst dus punten op die op dit moment ongelijk zijn en je wilt ze gelijk maken. Kun je dan aub wat meer duiding geven bij elk van je bullets wat je precies bedoelt en wat je wilt bereiken? Want sorry maar je posts zijn soms echt bijzonder moeilijk te begrijpen.
 
Reactiescore
1.238
Komt voort uit het feit dat vrouwen oververtegenwoordigd zijn in sectoren waar het salaris minder is en mannen oververtegenwoordigd in banen waar dit niet zo is. (In extremis: Zorg onderwijs vs Zware beroepen offshore)
  • Pensioen kloof

Zie antwoord loonkloof + veel parttime. + zware beroepen worden minder oud +vroegah is niet nu

  • Intimidatie op de werkvloer

werkt 2 kanten op heb ik eerder al toegelicht, next.

  • zwangerschapsdiscriminatie

is strafbaar en dus geen issue. dwing handhaving af. verhoog desnoods de boete. zat goede werkgevers die hier niet naar kijken en geen issue van maken.

  • Beroepssegregatie

Dit veroorzaakt de vrouw echt zelf. ik werk in de bouw, en iedere positie waar een vrouw kan/wil werken heeft ze een streepje voor. toch (ondanks hoger dan gemiddeld in de branch) slechts rond de 20% vrouw bij ons.


kortom, hier zijn geen issues. de vrouw wil het vaak zelf niet eens.
 
Reactiescore
942
Het zou wel handig zijn als de topicstarter enkele concrete voorbeelden van de problematiek zou aanhalen, zodat we tenminste weten wat de topicstarter precies bedoelt en dat we daar dan ook concreet op kunnen antwoorden.

Enkele woordjes gaan roepen zonder enige context maakt het dan ook bijzonder moeilijk. Als we bijvoorbeeld concreet kijken naar "loonkloof", in mijn situatie ben ik een Senior Consultant en in mijn team zijn er ook vrouwelijke Senior Consultants. Deze verdienen exact even veel als mij, wat ook logisch is want ze doen hetzelfde werk (min of meer) en hebben dezelfde titel. @Magic98
 
Reactiescore
1.659
Bij mij in de fabriek heb je zwaarder en lichter werk. Sommige mannen die het zware werk doen krijgen meer betaald terwijl het werk wel onder dezelfde noemer valt. Ik vind dat terecht omdat zij veel meer inzetbaar zijn en je op een rooster van teveel vrouwkes de productie niet kan volbrengen.
Echter zijn er ook collegas die het er absoluut niet mee eens zijn want discriminatie
 

Rob.

Forum Personality 19/20
Reactiescore
5.762
ik weet dat vrouwen en mannen in de politiek beide teveel verdienen
 

Pedik

Casanova w23
Reactiescore
458
Reactiescore
112
Het zou wel handig zijn als de topicstarter enkele concrete voorbeelden van de problematiek zou aanhalen, zodat we tenminste weten wat de topicstarter precies bedoelt en dat we daar dan ook concreet op kunnen antwoorden.

Ik heb niet de behoefte om als "topicstarter" mijzelf toe te lichten omdat jij daar nood aan hebt. Met een topic te starten is het niet de bedoeling om een 1 vs massa te creëren maar een dialoog te openen.

ik vroeg mij enkel het volgende af:
Hoe kunnen we gelijkheid nastreven als we niet hetzelfde zijn?

Als dit onderwerp meer uitleg vraagt dan zou je je hierin kunnen verdiepen? Als het onderwerp te ingewikkeld is voor je hier op het forum dan geeft dat niet. Je kan altijd hier eens kijken of dit eens proberen?

Als we bijvoorbeeld concreet kijken naar "loonkloof", in mijn situatie ben ik een Senior Consultant en in mijn team zijn er ook vrouwelijke Senior Consultants. Deze verdienen exact even veel als mij, wat ook logisch is want ze doen hetzelfde werk (min of meer) en hebben dezelfde titel. @Magic98

Wat fijn voor jouw vrouwelijke collega's! Vooruitstrevend bedrijf waar je werkt, daar zou de rest van de wereld nog een puntje aan kunnen zuigen.
 
Reactiescore
546
beste magic, zoals cassius clay het al eens vertelde:

"There are many white people who mean right and in their hearts wanna do right. But there are so few. If 10,000 snakes were coming down that aisle now, and I had a door that I could shut, and in that 10,000, 1,000 meant right, 1,000 rattlesnakes didn't want to bite me, I knew they were good... Should I let all these rattlesnakes come down, hoping that that thousand get together and form a shield? Or should I just close the door and stay safe?"
filmpje van interview

ik geloof dat jij je hierin perfect zal kunnen vinden.
 
Reactiescore
250
beste magic, zoals cassius clay het al eens vertelde:

"There are many white people who mean right and in their hearts wanna do right. But there are so few. If 10,000 snakes were coming down that aisle now, and I had a door that I could shut, and in that 10,000, 1,000 meant right, 1,000 rattlesnakes didn't want to bite me, I knew they were good... Should I let all these rattlesnakes come down, hoping that that thousand get together and form a shield? Or should I just close the door and stay safe?"
filmpje van interview

ik geloof dat jij je hierin perfect zal kunnen vinden.
IT’S MUHAMMAD ALI

 
Reactiescore
3.537
Hoe kunnen we gelijkheid nastreven als we niet hetzelfde zijn?

Gelijkheid zal er nooit zijn immers zijn we allemaal anders. Als je het wilt nastreven kan je beginnen met iedereen als een gelijke te behandelen, als iedereen dit doet streven we er al aardig naartoe. Enkel is dit niet realistisch want zo zit de mens niet in elkaar.
 
Reactiescore
1.659
Oneens met jannes jokje en het hele topic. Gelijkheud bestaat niet. Gewoon accepteren dat er uber en untermenschen zijn.
 
Bovenaan