Roep om gelijkheid?

Reactiescore
112
Oh shit een tweesprong. Welke richting gaan we dit gesprek laten opgaan?
De "maar Magic is de vrouw van" richting... Nee toch?

Laten we het on-topic houden, je hoeft het niet over alles eens te zijn om van gelijkwaardigheid te kunnen spreken.

Het college voor de rechten van de mens heeft de primaire taak om de verwezenlijking en naleving van mensenrechten in Nederland te bevorderen.
Elke vier jaar legt het college de prioriteiten vast in een strategisch plan. Periode 2020- 2023 zullen ze actief zijn op de thema’s digitalisering & mensenrechten en gendergelijkheid.

Een van de onderwerpen is "Seksuele intimidatie tegen vrouwen op de werkvloer". Hoe zouden we deze situatie kunnen verbeteren?
 
Reactiescore
1.238
"Seksuele intimidatie tegen vrouwen op de werkvloer". Hoe zouden we deze situatie kunnen verbeteren?
Amai, dit is een forum he, je zit hier in de uithoek die duckje heeft verbannen naar offtopic.

Maar concreet antwoord, ik ben de beroerdste niet. Er is geen sprake van seksuele intimidatie tegen vrouwen op de werkvloer. Het is niet de groep vrouwen die wordt gepakt door de groep mannen omdat ze vrouw zijn. Dat is pertinent onjuist. De werkvloer is echter wel een weerspiegeling van de maatschappij en er gelden weer andere regels dan in een bar.

Overigens ben ik van mening dat vrouwen net zoveel of zelfs meer aan vleeskeuring op het werk doen dan mannen, maar vinden wij mannen dat over het algemeen minder erg en wordt het dus minder als seksuele intimidatie gezien. Daarnaast zijn er meer mannen in machtsposities om misbruik te maken van de situatie.

Daar is niks aan te doen, want je weet vooraf wie een smeerbeer is en wie niet.
 
Reactiescore
1.659
Als ik ook kijk hoe mannen onderling praten, ook over elkaar, dan denk ik dat er nog een lange weg te gaan is op het pad naar gelijkheid. Vrouwen komen nog mild weg want als een vrouw een komkommer eet zeg ik niet dat ze het in haar reet kan stoppen terwijl ik dat tegen een man wel zeg
 
Reactiescore
112
Overigens ben ik van mening dat vrouwen net zoveel of zelfs meer aan vleeskeuring op het werk doen dan mannen, maar vinden wij mannen dat over het algemeen minder erg en wordt het dus minder als seksuele intimidatie gezien. Daarnaast zijn er meer mannen in machtsposities om misbruik te maken van de situatie.

Op de werkvloer in NL :
Wanneer het gaat over seksueel grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer is er volgens de Monitor Arbeid van TNO een groot verschil: 0,9 % van de mannen tegenover 3,5% van de vrouwen die last heeft van leidinggevende of collega die over de grens gaat en 1,9% van de mannen tegenover 10,7% van de vrouwen die grensoverschrijdend gedrag van derden tegen is gekomen. De structurele ongelijkheid in de maatschappij kunnen we pas aanpakken door deze ongelijkheid te erkennen en zichtbaar te maken.

Over de vleeskeuring:
Ik zeg ook niet dat een vrouw heiliger is dan de paus. Vrouwen kunnen daar ook heel erg ver in gaan zonder dat daar iets over gezegd wordt. Moesten de rollen zijn omgedraaid in onderstaand clipje dan hadden we de poppen aan het dansen. Hoe durft een man een vrouw zo te objectiveren!

 
Reactiescore
1.238
Op de werkvloer in NL :
Wanneer het gaat over seksueel grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer is er volgens de Monitor Arbeid van TNO een groot verschil: 0,9 % van de mannen tegenover 3,5% van de vrouwen die last heeft van leidinggevende of collega die over de grens gaat en 1,9% van de mannen tegenover 10,7% van de vrouwen die grensoverschrijdend gedrag van derden tegen is gekomen. De structurele ongelijkheid in de maatschappij kunnen we pas aanpakken door deze ongelijkheid te erkennen en zichtbaar te maken.

Over de vleeskeuring:
Ik zeg ook niet dat een vrouw heiliger is dan de paus. Vrouwen kunnen daar ook heel erg ver in gaan zonder dat daar iets over gezegd wordt. Moesten de rollen zijn omgedraaid in onderstaand clipje dan hadden we de poppen aan het dansen. Hoe durft een man een vrouw zo te objectiveren!

Koppel de 2 nu is aan elkaar, wat zegt dit over de onderzoeksresultaten van Monitor Arbeid van TNO...
 
Reactiescore
112
Nee dat kan ik niet omdat voor mij het verschil aanzienlijk is tussen ongepast gedrag en seksueel grensoverschrijdend gedrag.
ik erken dat het voor mannen ook niet altijd makkelijk is maar de de gradaties van ongepast gedrag is vele malen minder.

Vrouwen zijn veel vaker slachtoffer dan mannen van seksueel grensoverschrijdend gedrag mede speelt de ongelijke machtsverhouding tussen vrouwen en mannen een rol. Trouwens op de werkvloer kan ook de hiërarchische verhouding tussen slachtoffer en betrokkene meespelen. Ik heb nog niet veel meegemaakt dat een vrouw op de werkvloer dit soort gedrag heeft vertoont.

Persoonlijk heb ik helaas ongewenst gedrag en enkele malen seksueel grensoverschrijdend gedrag meegemaakt. Situaties in de werksfeer die niet zo hadden moeten zijn maar werden afgedaan als beetje “dollen” op de werklvloer, de lift, congres of personeelsfeest.
De oplossing voor mij is geweest: Of je laat weten dat je er niet van gediend bent (werkt averechts) Of je endured het en zorgt dat je situaties inschat en ze uit de weg gaat, oplet wat je al dan niet draagt of je gaat iets anders zoeken.
 
Reactiescore
1.238
Nee dat kan ik niet omdat voor mij het verschil aanzienlijk is tussen ongepast gedrag en seksueel grensoverschrijdend gedrag.
ik erken dat het voor mannen ook niet altijd makkelijk is maar de de gradaties van ongepast gedrag is vele malen minder.

Vrouwen zijn veel vaker slachtoffer dan mannen van seksueel grensoverschrijdend gedrag mede speelt de ongelijke machtsverhouding tussen vrouwen en mannen een rol. Trouwens op de werkvloer kan ook de hiërarchische verhouding tussen slachtoffer en betrokkene meespelen. Ik heb nog niet veel meegemaakt dat een vrouw op de werkvloer dit soort gedrag heeft vertoont.

Persoonlijk heb ik helaas ongewenst gedrag en enkele malen seksueel grensoverschrijdend gedrag meegemaakt. Situaties in de werksfeer die niet zo hadden moeten zijn maar werden afgedaan als beetje “dollen” op de werklvloer, de lift, congres of personeelsfeest.
De oplossing voor mij is geweest: Of je laat weten dat je er niet van gediend bent (werkt averechts) Of je endured het en zorgt dat je situaties inschat en ze uit de weg gaat, oplet wat je al dan niet draagt of je gaat iets anders zoeken.
Dat is vervelend, maar je eigen ervaring als vrouw is niet lijdend voor hoe het overal is.

Maar nogmaals mi hebben mannen ook een stigma terwijl vrouwen echt net zo erg kunnen zijn.
 
Reactiescore
1.577
@Magic98 ik steun je oproep tot gelijkheid. Zelf ben ik op dit forum ook regelmatig het slachtoffer van ongelijke en willekeurige behandeling, dus ik begrijp heel goed hoe je je voelt. Daar sta je machteloos tegenover en word je droevig van.

Groetjes, een sympathisant van deze terecht oproep.
 
Reactiescore
942
Ik ken heel veel vrouwen in topfuncties die momenteel positief gediscrimineerd worden. Ze worden door raden van besturen gesmeekt om hen te vervoegen, gewoon om bepaalde M/V % quota te halen. Het is zelfs zo erg dat deze zelf aangeven dat het soms te balachelijke voor woorden is. Een veel gekwalificerdere, ervarenere, capabelere man wordt aan de kant geschoven voor een vrouw omdat ze vrouw is. In mijn huidige job organiseren we zelfs ook "female leadership lunches" om vrouwen aan te trekken. Moest er een "men only dinner" zijn was het hek van de dam, maar voor vrouwen kan het gewoon.

Gelijkheid is dus een utopie, op de werkvloer, in de business wereld, en in het dagelijks leven al helemaal.
 
Reactiescore
1.659
Goede toevoeging materlotti. Vrouwen roepen om gelijkheid maar bedoelen ze daarmee ook dat ze hun voordeeltjes willen opgeven?
 
Reactiescore
112
Dat is vervelend, maar je eigen ervaring als vrouw is niet lijdend voor hoe het overal is.

Maar nogmaals mi hebben mannen ook een stigma terwijl vrouwen echt net zo erg kunnen zijn.

Niet vertrekkend vanuit mijn eigen ervaringen, er zijn meer positieve ervaringen dan er grensoverschrijdend zijn geweest. Er zijn verschillen en gradaties. Niet generaliserend maar ik probeer de kwetsbaarheid aan te kaarten zowel voor man als voor de vrouw. Voor veel vrouwen is de kans groter dan kleiner is om ongevraagd in een situatie terecht komen die grensoverschrijdend is.


Ik moet zeggen dat je kijk op de zaak verruimend is en dat had ik niet van je verwacht. Bedankt daarvoor :)


Ik ken heel veel vrouwen in topfuncties die momenteel positief gediscrimineerd worden. Ze worden door raden van besturen gesmeekt om hen te vervoegen, gewoon om bepaalde M/V % quota te halen. Het is zelfs zo erg dat deze zelf aangeven dat het soms te balachelijke voor woorden is. Een veel gekwalificerdere, ervarenere, capabelere man wordt aan de kant geschoven voor een vrouw omdat ze vrouw is. In mijn huidige job organiseren we zelfs ook "female leadership lunches" om vrouwen aan te trekken. Moest er een "men only dinner" zijn was het hek van de dam, maar voor vrouwen kan het gewoon.

Gelijkheid is dus een utopie, op de werkvloer, in de business wereld, en in het dagelijks leven al helemaal.

Het gaat niet om genderdiscriminatie. Het doel van de verplichte vrouwenquotum is om de in het verleden gegroeide discriminatie recht te zetten.
Mij gaat het om gelijkheid van rechten en plichten.


Goede toevoeging materlotti. Vrouwen roepen om gelijkheid maar bedoelen ze daarmee ook dat ze hun voordeeltjes willen opgeven?

Welke voordeeltjes?
 
Reactiescore
1.238
Ik ken heel veel vrouwen in topfuncties die momenteel positief gediscrimineerd worden. Ze worden door raden van besturen gesmeekt om hen te vervoegen, gewoon om bepaalde M/V % quota te halen. Het is zelfs zo erg dat deze zelf aangeven dat het soms te balachelijke voor woorden is. Een veel gekwalificerdere, ervarenere, capabelere man wordt aan de kant geschoven voor een vrouw omdat ze vrouw is. In mijn huidige job organiseren we zelfs ook "female leadership lunches" om vrouwen aan te trekken. Moest er een "men only dinner" zijn was het hek van de dam, maar voor vrouwen kan het gewoon.

Gelijkheid is dus een utopie, op de werkvloer, in de business wereld, en in het dagelijks leven al helemaal.
zo'n verhaal ken ik hier ook. 2 stuks zelfs. beide keren vrouw door ondanks informeel later gezegd is dat de man objectief beter is/was.
 
Reactiescore
112
Hoe wil je dan dat ik zinnig reageer op je post’s? Ze hebben bijna tot geen inhoud en als ik je dan probeer uit te nodigen in de dialoog kom je met dit soort antwoorden. We weten allebei dat je beter onderbouwd ben dan dit.

Jij zei:
de post die ik quote staat er vol mee
maar je quote niks, je zegt enkel
Jij zei:
Goede toevoeging materlotti. Vrouwen roepen om gelijkheid maar bedoelen ze daarmee ook dat ze hun voordeeltjes willen opgeven?
De post van Materlotti geeft enkel aan dat hij het niet eens is met de vrouwenquotum hij zegt niets over de voordelen die een vrouw al dan niet zou inleveren om naar gelijkheid te streven.

Cirkel ik even terug naar jouw post lees ik die ene regel nog eens grondig en niet selectief door. Toch word ik er niet wijzer van.
Dus dan kom ik terug bij mijn originele vraag welke voordeeltjes?
 
Reactiescore
1.659
nou eh bij gelijke behandeling van man en vrouw krijgen ze bijv geen voorkeursbehandeling meer zoals tegenwoordig steeds meer het geval is. zouden de vrouwkes dat een fijn idee vinden dat ze weer op competenties worden beoordeeld?
 
Reactiescore
112
nou eh bij gelijke behandeling van man en vrouw krijgen ze bijv geen voorkeursbehandeling meer zoals tegenwoordig steeds meer het geval is. zouden de vrouwkes dat een fijn idee vinden dat ze weer op competenties worden beoordeeld?

Als ik je post lees dan begrijp ik nog altijd niet zo goed wat je bedoeld, want de volgens jou "voorkeursbehandeling" doet uitschijnen dat er geen rekening wordt gehouden met de competenties die vereist zijn voor de functie. Dat vrouwelijk zijn de enige vereiste is... :rolleyes:
De enige voorkeursbehandeling die zou plaatsvinden bij positieve discriminatie is dat een vrouw voorrang krijgt bij het invullen van een vacature om beroepssegregatie te doorbreken.
De focus van gelijkheid ligt hem meer nu op het wegwerken van discriminatie op basis van geslacht, ras, etniciteit, handicap, inheemse status (waar wij dan weer minder mee te maken hebben).


Het is niet een man VS vrouw. Een man en een vrouw zijn niet hetzelfde, dat hoeft ook niet vind ik. Ik vind de verschillen tussen man en vrouw inspirerend zijn. Dat de vriendschap tussen man en vrouw verrijkend is.
Punt is dat er gelijkheid moet zijn op basis van rechten en plichten.

  • loonkloof
  • Pensioen kloof
  • Intimidatie op de werkvloer
  • zwangerschapsdiscriminatie
  • Beroepssegregatie
 
Reactiescore
1.659
ja een man en vrouw zijn niet hetzelfde. goed dat je het doorheb, maar ondertussen moet er wel gewerkt worden aan dingen die nou eenmaal zo zijn omdat er verschillen in het geslacht zitten..
Behoudens je 3e punt komen de verschillen namelijk voort uit het verschil tussen man en vrouw, en het feit dat mannen nou eenmaal langduriger beschikbaar zijn voor werk
 
Bovenaan