- Reactiescore
- 94
Bijna 20 jaar geleden, toen ik uitgenodigd werd voor dit spel, kreeg ik een waarschuwing waar ik en menig persoon naar had moeten luisteren:
Bezint eer ge begint want het is een verslaving die haast vergelijkbaar is met roken.
En inderdaad, ook ik kon niet stoppen.
Jaar na jaar slorpte dit spel het grootste deel van mijn tijd en sociaal leven op.
Om uiteindelijk de beslissing te nemen om te stoppen.
Of toch niet helemaal... Want om de zoveel tijd trekt een mail van tribalwars die normaal in de spambox terecht moet komen toch de aandacht.
Zo kijk je al snel naar de instellingen van een nieuwe wereld, kijk op je oude account of er niet nog wat PP beschikbaar zijn, of doorblader je het AF in de hoop plezier halen uit het lezen van interessante discussies. Wat achteraf toch altijd tegenvalt omdat alles wat je je herinnerde blijkbaar door een roze bril gefilterd werd.
Laten we na al die jaren eens een overzicht maken van zaken die verandert zijn en zaken die nog altijd hetzelfde zijn.
Het nieuwe tribalwars
1. de evolutie van de tutorials.
2. De beschikbaarheid van tools en scripts.
3. Het buit maken van grondstoffen (farmen)
Het onveranderlijke van tribalwars
1. Het eeuwige AF
2. Het calimero-complex
Dit topic is aangemaakt uit verveling en ik ben zeker niet de beste schrijver. 1 glimlach maakt dit dus een geslaagde post.
Bezint eer ge begint want het is een verslaving die haast vergelijkbaar is met roken.
En inderdaad, ook ik kon niet stoppen.
Jaar na jaar slorpte dit spel het grootste deel van mijn tijd en sociaal leven op.
- Familiebezoeken? Oke, maar niet te lang want ik lig onder aanval en moet binnen een uurtje staren naar de klok om een snipe te sturen.
- Gaan feesten met vrienden? Enkel als de GSM 24/7 in de hand kan blijven om te farmen. Je gaat het moment dat je 's nachts wakker bent toch niet verspillen?
- Studeren voor een toets/examen/tentamen? Die afleiding kunnen we niet gebruiken want de stam wil een massa uitvoeren.
- Op tijd gaan slapen voor een belangrijke dag? Liever oververmoeid dan
Om uiteindelijk de beslissing te nemen om te stoppen.
Of toch niet helemaal... Want om de zoveel tijd trekt een mail van tribalwars die normaal in de spambox terecht moet komen toch de aandacht.
Zo kijk je al snel naar de instellingen van een nieuwe wereld, kijk op je oude account of er niet nog wat PP beschikbaar zijn, of doorblader je het AF in de hoop plezier halen uit het lezen van interessante discussies. Wat achteraf toch altijd tegenvalt omdat alles wat je je herinnerde blijkbaar door een roze bril gefilterd werd.
Laten we na al die jaren eens een overzicht maken van zaken die verandert zijn en zaken die nog altijd hetzelfde zijn.
Het nieuwe tribalwars
1. de evolutie van de tutorials.
Het 1e dat opvalt voor iedereen die een account start is de tutorial. Wat een aanpassing is dit!
Op dit vlak heeft tribalwars het meeste vooruitgang geboekt.
Van werelden zonder tutorial kwam een 1e evolutie waarbij spelers beloond werden voor het bouwen van bepaalde gebouwen.
Het functie van deze tutorial was duidelijk: Je kreeg een idee over wat de gebouwen en troepen deden, waarom ze belangrijk waren en bij het halen van deze milestones werd een kleine beloning gegeven. Dit initiatief is prachtig voor nieuwe spelers, met als gevolg dat er regelmatig verbeteringen in deze tutorial kwamen.
Fast forward naar 2022 vrees ik echter dat het doel van de tutorial een beetje verwaterd is en meer wordt gebruikt als een manier om sneller uit de beginfase te komen.
Ik heb 2 hoofdredenen waarom ik dit idee krijg:
Op dit vlak heeft tribalwars het meeste vooruitgang geboekt.
Van werelden zonder tutorial kwam een 1e evolutie waarbij spelers beloond werden voor het bouwen van bepaalde gebouwen.
Het functie van deze tutorial was duidelijk: Je kreeg een idee over wat de gebouwen en troepen deden, waarom ze belangrijk waren en bij het halen van deze milestones werd een kleine beloning gegeven. Dit initiatief is prachtig voor nieuwe spelers, met als gevolg dat er regelmatig verbeteringen in deze tutorial kwamen.
Fast forward naar 2022 vrees ik echter dat het doel van de tutorial een beetje verwaterd is en meer wordt gebruikt als een manier om sneller uit de beginfase te komen.
Ik heb 2 hoofdredenen waarom ik dit idee krijg:
- Elk gebouw geeft bij voltooiing gratis grondstoffen, niets zeggende over de reden waarom je ze moet bouwen.
Dit is zeer leuk, want je wordt beloond voor elke kleine actie die je doet. Goed of slecht laten we in het midden. - Door de verschillende soorten beloningen en questlines is het overzicht verdwenen.
Een nieuwe speler, of terugkomende speler zal daarom heel wat tijd verspillen bij het achterhalen van wanneer er een beloning komt en wanneer niet.
2. De beschikbaarheid van tools en scripts.
Iedereen start als leek als het gaat om scripts.
De grootste sprong betreffende skills gaat vaak gepaard met het ontdekken van hulpmiddelen die de het spel zelf vergemakkelijken.
Als we vroeger en nu vergelijken, is het grootste verschil de publieke beschikbaarheid van deze hulpmiddelen.
De 1e stammen die echt uitblonken in hun wereld hadden vaak hun eigen scripters die tools maakten voor hun stam.
Enkele voorbeelden hiervan zijn het volledig verouderde DEI-package en het iets recentere Creed package.
Het was natuurlijk uit den boze om deze speciaal gemaakte tools te verspreiden.
Hieraan hingen zware gevolgen, gaande van enorme ruzies tot het uit de stam zetten van desbetreffende persoon met een permanent verbod om terug te joinen.
Dit maakte het zoeken van co-spelers natuurlijk heel moeilijk. Iedereen wou namelijk de beste tool of het handigste script en men was er niet altijd vies van om op korte termijn co-speler te worden, puur voor het bemachtigen van de scripts, om vervolgens te leaven waardoor scripts ongewenst bij de vijand terecht kwamen.
Wat me nu opvalt is dat deze hulpmiddelen toegankelijker zijn geworden en er veel minder geheimzinnig om wordt gedaan.
1 van de voorlopers hierin was natuurlijk het vertrouwde sangu package van goede fee, Tjeerdo, ...
Ik heb misschien niet het volledige beeld wat dit betreft, maar wil toch graag de scripters van de community bedanken voor de jarenlange inzet die het voor iedereen veel aangenamer spelen maakt.
De grootste sprong betreffende skills gaat vaak gepaard met het ontdekken van hulpmiddelen die de het spel zelf vergemakkelijken.
Als we vroeger en nu vergelijken, is het grootste verschil de publieke beschikbaarheid van deze hulpmiddelen.
De 1e stammen die echt uitblonken in hun wereld hadden vaak hun eigen scripters die tools maakten voor hun stam.
Enkele voorbeelden hiervan zijn het volledig verouderde DEI-package en het iets recentere Creed package.
Het was natuurlijk uit den boze om deze speciaal gemaakte tools te verspreiden.
Hieraan hingen zware gevolgen, gaande van enorme ruzies tot het uit de stam zetten van desbetreffende persoon met een permanent verbod om terug te joinen.
Dit maakte het zoeken van co-spelers natuurlijk heel moeilijk. Iedereen wou namelijk de beste tool of het handigste script en men was er niet altijd vies van om op korte termijn co-speler te worden, puur voor het bemachtigen van de scripts, om vervolgens te leaven waardoor scripts ongewenst bij de vijand terecht kwamen.
Wat me nu opvalt is dat deze hulpmiddelen toegankelijker zijn geworden en er veel minder geheimzinnig om wordt gedaan.
1 van de voorlopers hierin was natuurlijk het vertrouwde sangu package van goede fee, Tjeerdo, ...
Ik heb misschien niet het volledige beeld wat dit betreft, maar wil toch graag de scripters van de community bedanken voor de jarenlange inzet die het voor iedereen veel aangenamer spelen maakt.
3. Het buit maken van grondstoffen (farmen)
Degenen die de evolutie van het farmen hebben mee gemaakt zullen bevestigen dat dit de grootste verandering is geweest in de loop van de jaren.
Als we helemaal naar het begin kijken, was farmen eigenlijk nog niet gekend en deed slechts de grootste uitzondering dit.
Na enkele werelden, begon de invloed van farmen toch duidelijker en duidelijker te worden en ging de manier van werken er ook op vooruit.
Dit was volgens mij de gouden tijd van de bookmarks.
De volgende grote evolutie was de ingebouwde farm assist.
Om uiteindelijk te eindigen waar we nu zijn met weer een nieuwe optie: het roven.
Hier kan ik het fout over hebben, maar volgens mij kan dit als volgt worden samengevat: Minder risico's en altijd inkomsten maar langere tijden en kleinere maximale opbrengst. Het nut hiervan zie ik nog niet helemaal in want dit is van na mijn tijd. Maar variatie doet wonderen.
Als we helemaal naar het begin kijken, was farmen eigenlijk nog niet gekend en deed slechts de grootste uitzondering dit.
Na enkele werelden, begon de invloed van farmen toch duidelijker en duidelijker te worden en ging de manier van werken er ook op vooruit.
Dit was volgens mij de gouden tijd van de bookmarks.
Een oude tw-speler kan nog steeds nachtmerries krijgen wanneer hij bookmarks hoort.
Voor degenen die niet weten wat dit inhoud: je zet je bevel klaar maar drukt niet op verzenden. Vervolgens sla je deze link op in een bookmark waardoor je in de toekomst deze pagina kon gebruiken. Dit herhaal je handmatig voor al je dorpen en voor alle barbarendorpen en je steekt ze samen in 1 grote map.
Vervolgens open je die hele map, vaak +1000 tabs in 1x om via 2-enter-2-enter alle tabbladen af te gaan om je aanvallen te verzenden.
Zelfs wie hier nog nooit mee heeft gewerkt zal al snel de issues zien die hiermee gepaard gaan:
Voor degenen die niet weten wat dit inhoud: je zet je bevel klaar maar drukt niet op verzenden. Vervolgens sla je deze link op in een bookmark waardoor je in de toekomst deze pagina kon gebruiken. Dit herhaal je handmatig voor al je dorpen en voor alle barbarendorpen en je steekt ze samen in 1 grote map.
Vervolgens open je die hele map, vaak +1000 tabs in 1x om via 2-enter-2-enter alle tabbladen af te gaan om je aanvallen te verzenden.
Zelfs wie hier nog nooit mee heeft gewerkt zal al snel de issues zien die hiermee gepaard gaan:
- Als een vijand/stamgenoot dat dorp overneemt stuur je nog weken aanvallen naar die persoon, met heel wat mogelijke troepen die je verliest
- Als je niet genoeg troepen in het dorp hebt werkt de bookmark niet
- Als je co speler inlogde tijdens je farmrun mocht je al je tabbladen (die na lang wachten geladen waren) terug afsluiten zonder resultaat.
- ...
De volgende grote evolutie was de ingebouwde farm assist.
Een tool die met PP gekocht kon worden maar die het farmen veel gemakkelijker maakte. Later zelfs nog ondersteund door het FA-pack dat het gemak van farmen nog gemakkelijker maakte. Dit zorgde ervoor dat farmen ook toegankelijk werd voor het grote publiek, tot grote frustratie van de farmgekken van toen, want die hadden ineens veel kleinere opbrengsten door de grotere concurrentie. Dit betekende dat er heel wat verschillende farm-tactieken ontstonden en het farmen zelf ingewikkelder werd. Hoe ver farm je? hoe vaak? Stuur je opnieuw farms naar dorpen waar al een bevel op loopt? Deze en vele andere vragen werden door de spelers bestudeerd en gefinetuned met heel wat verschillende tactieken tot gevolg.
Om uiteindelijk te eindigen waar we nu zijn met weer een nieuwe optie: het roven.
Hier kan ik het fout over hebben, maar volgens mij kan dit als volgt worden samengevat: Minder risico's en altijd inkomsten maar langere tijden en kleinere maximale opbrengst. Het nut hiervan zie ik nog niet helemaal in want dit is van na mijn tijd. Maar variatie doet wonderen.
Het onveranderlijke van tribalwars
1. Het eeuwige AF
Iets dat de meeste forumgangers vroeg of laat wel opvalt is hoe weinig er verandert op het AF.
De meeste discussies zijn een beetje met de vinger wijzen terwijl je jezelf of vrienden probeert te verheerlijken.
Politiek en propaganda maken een groot deel uit van dit spel. Dit kan niet ontkent worden. Maar de definitie van P&P is soms ver te vinden.
En in the heat of the moment kan een discussie wel eens zeer bot worden.
Wat jammer is, en daar is bijna iedereen schuldig aan (mezelf inbegrepen), is dat in the heat of the moment een discussie niet meer P&P kan genoemd worden.
Argumenten zijn vaak minder waard dan botte beschuldigingen. Wie het hardst roept, vaak met het meeste vriendjes, zal uiteindelijk denken zijn gelijk gehaald te hebben.
Dit zorgt voor een tunnelvisie zonder een duidelijke argumentatie en uiteindelijk bevat een discussie van +30 comments vaak slechts nuttige info in de 1e comments.
Dit toont zich ook in een steeds inactiever wordend AF. Bijna alle interessante topics zijn na 20 jaar volledig uitgemolken.
De meeste discussies zijn een beetje met de vinger wijzen terwijl je jezelf of vrienden probeert te verheerlijken.
Politiek en propaganda maken een groot deel uit van dit spel. Dit kan niet ontkent worden. Maar de definitie van P&P is soms ver te vinden.
En in the heat of the moment kan een discussie wel eens zeer bot worden.
Wat jammer is, en daar is bijna iedereen schuldig aan (mezelf inbegrepen), is dat in the heat of the moment een discussie niet meer P&P kan genoemd worden.
Argumenten zijn vaak minder waard dan botte beschuldigingen. Wie het hardst roept, vaak met het meeste vriendjes, zal uiteindelijk denken zijn gelijk gehaald te hebben.
Dit zorgt voor een tunnelvisie zonder een duidelijke argumentatie en uiteindelijk bevat een discussie van +30 comments vaak slechts nuttige info in de 1e comments.
Dit toont zich ook in een steeds inactiever wordend AF. Bijna alle interessante topics zijn na 20 jaar volledig uitgemolken.
2. Het calimero-complex
Laten we een legendarische uitspraak gebruiken: Jij bent groot en ik ben klein, en dat is niet eerlijk.
Hiermee verwijs ik naar het deel van de community dat permanent butthurt lijkt.
Hier kunnen veel voorbeelden worden aangehaald die al jaar en dag gebruikt worden.
1 van deze voorbeelden is de onenigheid over katapulten.
Al van in het begin zijn er een grote discussies over het gebruik van katapulten.
Dit toont zich ook door het ontelbaar aantal comments en topics gemaakt over dit onderwerp op het AF.
Van zodra er iemand kata's gebruikt krijg je 2 kanten. De kant die het goed keurt en de kant die het afkeurt.
Zo zwart-wit is het echter niet want vaak zie je dat spelers van kant switchen afhankelijk wat het beste uitkomt.
Al bij al is het wat mij betreft al jaren een dode discussie die de schijnheiligheid van de grootste monden enkel maar bevestigd.
Ik ga zelf geen mening vellen over het gebruik van katapulten, maar wil toch even benadrukken dat ondanks alle haat, katapulten al sinds de start van het spel bestaan en gebruikt worden. De kans dat ze zullen geschrapt worden is dus nihil en dat zegt wat mij betreft alles.
Enkele andere voorbeelden:
Ik vraag me echter af of iemand na 20 jaar nog een origineel argument kan aanhalen, anders is er geen toegevoegde waarde en lijkt het op een klein kind dat een tantrum gooit.
TW blijft een spel en heeft een grijze zone zodat iedereen kan spelen zoals hij dat wilt.
Vind je iets niet oke? Zorg dan zelf voor de verandering, anders zal je je moeten aanpassen of stoppen zoals al degenen voor jou.
Hiermee verwijs ik naar het deel van de community dat permanent butthurt lijkt.
Hier kunnen veel voorbeelden worden aangehaald die al jaar en dag gebruikt worden.
1 van deze voorbeelden is de onenigheid over katapulten.
Al van in het begin zijn er een grote discussies over het gebruik van katapulten.
Dit toont zich ook door het ontelbaar aantal comments en topics gemaakt over dit onderwerp op het AF.
Van zodra er iemand kata's gebruikt krijg je 2 kanten. De kant die het goed keurt en de kant die het afkeurt.
Zo zwart-wit is het echter niet want vaak zie je dat spelers van kant switchen afhankelijk wat het beste uitkomt.
Al bij al is het wat mij betreft al jaren een dode discussie die de schijnheiligheid van de grootste monden enkel maar bevestigd.
Ik ga zelf geen mening vellen over het gebruik van katapulten, maar wil toch even benadrukken dat ondanks alle haat, katapulten al sinds de start van het spel bestaan en gebruikt worden. De kans dat ze zullen geschrapt worden is dus nihil en dat zegt wat mij betreft alles.
Enkele andere voorbeelden:
- Jij doet aan PP abusen
- Internen is niet eerlijk
- Boosten is niet fair
- CF'en is niet eerlijk
- Jij backstabber...
Ik vraag me echter af of iemand na 20 jaar nog een origineel argument kan aanhalen, anders is er geen toegevoegde waarde en lijkt het op een klein kind dat een tantrum gooit.
TW blijft een spel en heeft een grijze zone zodat iedereen kan spelen zoals hij dat wilt.
Vind je iets niet oke? Zorg dan zelf voor de verandering, anders zal je je moeten aanpassen of stoppen zoals al degenen voor jou.
Dit topic is aangemaakt uit verveling en ik ben zeker niet de beste schrijver. 1 glimlach maakt dit dus een geslaagde post.