Casual 9 en de instellingenwijzigingen

Pedik

Casanova w23
Reactiescore
458
Ik open dit topic naar aanleiding van een gesprek met Duckje waarin ik mijn ongenoegen heb geuit over onderstaande mededeling van het TW-team:

zOPLQ9r.png


Blijkbaar heeft het TW-team anno 2021 een voorspellende gave waarin zij, zonder dat het overwinningspercentage behaald is, al kunnen zien wie de wereld zal gaan winnen. Op basis daarvan hebben ze het radicale en eenzijdige besluit genomen om bovenstaande wijzigingen vanaf maandag a.s. door te voeren, wat naar mijn mening een behoorlijke middelvinger is naar de (actieve) bespelers van de wereld.

Om een korte achtergrondsituatie te schetsen: de wereld was verdeeld in twee kampen: Kamp TBA!/Legion/W-Pack/W-Hunt vs kamp ~LAB~, Fire en TE. Deze wereldoorlog heeft een aantal maanden in het voorjaar zijn hoogtij gevierd en is uiteindelijk gewonnen door het laatstgenoemde kamp. Verschillende vijandige spelers zijn gestopt maar er zijn er ook nog genoeg die niet zonder slag of stoot buigen: tot op de dag van vandaag.

Op een casual worden elke maand de ranges verbreed. Dat is iets waarvan je weet dat het vaststaat en waar je zodoende ook rekening mee kunt houden. Bij de laatste rangeverbreding is ook het overwinningspercentage bepaald. Deze werd bepaald vanaf het toemalige dominantiepercentage van de hoogste stam. Dat is uiteindelijk 42% geworden: naar onze mening ook een stuk te laag maar hier hebben we ook zelf een aandeel in gehad: we hadden immers een dag voor de verbreding met zijn allen kortstondig in de stam kunnen zitten om dit percentage op te krikken. Dit is niet gebeurd. As we speak zit ~LAB~ op 38% en Fire op 29%, waarbij maar liefst 33% nog in handen is van externen.

Nu we maanden verder zijn en de gemeenschappelijke vijand samen kleiner zien worden hebben we het ook gehad over het verdere verloop van de wereld. Er kan maar 1 stam winnen en aangezien een tal van accounts positieve signalen hebben gegeven over het organiseren van een eindstrijd tussen 3 of meer stammen (2 is onmogelijk vanwege het lage overwinningspercentage) was dat iets waar we mee bezig waren. Al denkt Tribalwars daar nu dus blijkbaar anders over. Als je 1,5 jaar op een wereld speelt krijg je na een gewonnen oorlog op een nog niet gespeelde wereld een mes in je rug gedrukt. Sinds wanneer kan het TW-team zich met in-game zaken en werelddiplomatie/binnenstamse afspraken bemoeien?

Bij het aangaan van de BG tussen LAB en Fire is al direct gezegd dat het was om de gemeenschappelijke vijand een kopje kleiner te maken. Dat is nu bijna gelukt. Deze mededeling slaat dus helemaal nergens op en het TW-team heeft nooit ook maar 1 speler van Cas9 gesproken omtrent de situatie, wat te betreuren valt. Gelijktijdig is er op w79 een mededeling rondgegaan waarop gestemd mag worden door de mensen die daadwerkelijk de wereld bespelen. Is iets vergelijkbaars voor cas9 serieus teveel gevraagd? :redface:

Om nog een kort voorbeeld te geven: W75 was voor sluiting al wel een maand of 9 'gespeeld'. Door gewoon geen runedorpen over te nemen kon die wereld zo lang openblijven. Het TW-team heeft zich daar nooit over gebogen en uiteindelijk hebben de spelers zelf het wereldeinde in gang gezet door de laatste runedorpen te pakken. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de leidende stam op een wereld hier zelf keuzes in kan maken.

Het besluit kan je hier vinden (clicky)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactiescore
1.226
Ik open dit topic naar aanleiding van een gesprek met Duckje waarin ik mijn ongenoegen heb geuit over onderstaande mededeling van het TW-team:

zOPLQ9r.png


Blijkbaar heeft het TW-team anno 2021 een voorspellende gave waarin zij, zonder dat het overwinningspercentage behaald is, al kunnen zien wie de wereld zal gaan winnen. Op basis daarvan hebben ze het radicale en eenzijdige besluit genomen om bovenstaande wijzigingen vanaf maandag a.s. door te voeren, wat naar mijn mening een behoorlijke middelvinger is naar de (actieve) bespelers van de wereld.

Om een korte achtergrondsituatie te schetsen: de wereld was verdeeld in twee kampen: Kamp TBA!/Legion/W-Pack/W-Hunt vs kamp ~LAB~, Fire en TE. Deze wereldoorlog heeft een aantal maanden in het voorjaar zijn hoogtij gevierd en is uiteindelijk gewonnen door het laatstgenoemde kamp. Verschillende vijandige spelers zijn gestopt maar er zijn er ook nog genoeg die niet zonder slag of stoot buigen: tot op de dag van vandaag.

Op een casual worden elke maand de ranges verbreed. Dat is iets waarvan je weet dat het vaststaat en waar je zodoende ook rekening mee kunt houden. Bij de laatste rangeverbreding is ook het overwinningspercentage bepaald. Deze werd bepaald vanaf het toemalige dominantiepercentage van de hoogste stam. Dat is uiteindelijk 42% geworden: naar onze mening ook een stuk te laag maar hier hebben we ook zelf een aandeel in gehad: we hadden immers een dag voor de verbreding met zijn allen kortstondig in de stam kunnen zitten om dit percentage op te krikken. Dit is niet gebeurd. As we speak zit ~LAB~ op 38% en Fire op 29%, waarbij maar liefst 33% nog in handen is van externen.

Nu we maanden verder zijn en de gemeenschappelijke vijand samen kleiner zien worden hebben we het ook gehad over het verdere verloop van de wereld. Er kan maar 1 stam winnen en aangezien een tal van accounts positieve signalen hebben gegeven over het organiseren van een eindstrijd tussen 3 of meer stammen (2 is onmogelijk vanwege het lage overwinningspercentage) was dat iets waar we mee bezig waren. Al denkt Tribalwars daar nu dus blijkbaar anders over. Als je 1,5 jaar op een wereld speelt krijg je na een gewonnen oorlog op een nog niet gespeelde wereld een mes in je rug gedrukt. Sinds wanneer kan het TW-team zich met in-game zaken en werelddiplomatie/binnenstamse afspraken bemoeien?

Bij het aangaan van de BG tussen LAB en Fire is al direct gezegd dat het was om de gemeenschappelijke vijand een kopje kleiner te maken. Dat is nu bijna gelukt. Deze mededeling slaat dus helemaal nergens op en het TW-team heeft nooit ook maar 1 speler van Cas9 gesproken omtrent de situatie, wat te betreuren valt. Gelijktijdig is er op w79 een mededeling rondgegaan waarop gestemd mag worden door de mensen die daadwerkelijk de wereld bespelen. Is iets vergelijkbaars voor cas9 serieus teveel gevraagd? :redface:

Om nog een kort voorbeeld te geven: W75 was voor sluiting al wel een maand of 9 'gespeeld'. Door gewoon geen runedorpen over te nemen kon die wereld zo lang openblijven. Het TW-team heeft zich daar nooit over gebogen en uiteindelijk hebben de spelers zelf het wereldeinde in gang gezet door de laatste runedorpen te pakken. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de leidende stam op een wereld hier zelf keuzes in kan maken.

Als jij nu nog ff goed vlaggen blijft farmen hoef je ze ook niet meer te lenen :p
 

Deleted User - 487938569

Guest
Beste @Duckje,

Hierbij wil ik mij gelijk richten aan jou, wegens jij de enige bent die hierin een beslissing kan nemen en hebt genomen. Want andere mods hebben namelijk over werelden niks te zeggen, dat kun jij als enige en daarom gicht ik je ook direct tot jou.

Zoals pedik al geschteven heeft:
" Blijkbaar heeft het TW-team anno 2021 een voorspellende gave waarin zij, zonder dat het overwinningspercentage behaald is, al kunnen zien wie de wereld zal gaan winnen. "

Waarom denkt seppe dat de wereld door lab gewonnen wordt ? Fire kan nog een kans maken en daarbij wordt dus door seppe nu al in gehandeld om dit vast te stellen dat de wereld gewonnen wordt door lab. Wij als fire hebben altijd de bg afgesprken met als doel om op een later moment in de game tegen lab te gaan. Dit is ook met de afspraken omtrent de bg in het begin al sprake van geweest en dit willen wij dan ook graag voort zetten.

Daarbij vindt ik dat de manier waarop je dit beinvloed erg terurig en niet bij tw passende. Door dat seppe nu de stammen van de wereld vast zet, is wat mij betreft de wereld vooraf besloten wie het gaat behalen. Dit hoort het support niet te doen. Zelf zeg je ook nog eens dat je je niet met de wereld wilt bemoeien, maar dat doe je nu zeker wel.

Wij van liquid willen daarom dat je je als nog terug trek met deze belachelijke aanpassingen aan de wereld en dat je de wereld op zijn beloop laat gaan.

Verder wil ik dieper ingaan op het vlaggen farmen aspect. zoals pedik al aanhaalt zijn er meerdere werelden zoals w75 gebruik om vlaggen te farmen. Dit hebben ze na het zeker weten dat de wereld voor hun was omstreek 80% dominatie begonnen te doen en hebben dit zonder enkel pardon 9 maand achter een volgend gedaan en had ook gewoon door kunnen gaan als de spelers hier zelf niet een beslissing op hadden gemaakt. Dus een casual wereld die langzamer draait en nog echt strijd heeft, wordt door jou begenst op vlaggen farmen, maar een andere wereld waar spelers gewoon vrij spel hadden wordt gewoon toegelaten. Er liep daar niet eens een troep heen in weer voor manden van af bepaalde accounts, dat wordt op cas 9 wel degelijk gedaan. Je moet wel eerlijk blijven tegen over normale werelden en casual werelden. Die hoor je gewoon gelijk te behandelen. Er wordt nog steeds op andere werelden dagelijks enorm veel vlaggen gefarmd, kunnen we er daar van uit gaan dat de zelfde regel er vanaf 11-10-2021 ook op die werelden komen zodat er geen vlaggen meer gefarmd kunnen worden door die spelers ?

Wij willen na het weg werken van tba graag de strijd voort zetten tegen lab en dat ontneem je ons door dat beide partijen dit wel willen. Wij hadden met de range verbreding even samen tot 1 stam kunnen gaan en daarmee een heel hoog coal zetten, maar wij hebben er voor gekozen dit eerst niet te doen. Maar blijk nu maar weer dat dit wel nodig was om te doen. Gun ons gewoon de strijd op casual.
 

Pedik

Casanova w23
Reactiescore
458
Ik vind het een positieve ontwikkeling, op een wereld die allang gespeeld is (gefeliciteerd aan de winnaars).
Casual zou je niet moeten vergelijken met normale werelden, Casual is sowieso in veel opzichten anders. En tegen het lange werelden rekken zou naar mijn mening gewoon altijd opgetreden moeten worden, welke wereld dan ook.
Het is geen geheim dat LAB en Fire al de hele wereld samenwerken. Het benodigde percentage is 42% voor winst echter zitten beiden stammen inmiddels al op 70%+ dominantie.
LAB was al eerder dicht bij de benodigde 42% maar doet er dan gewoon een lid uit (Vibezor) om weer te dalen (lijkt op wereld rekken).
Ik snap dat spelers nog persoonlijke doelen hebben om zo groot mogelijk te worden maar 'strijd' is er allang niet meer.

De maatregelen die nu dan genomen worden, stammen op slot, kunnen jullie het BG-schap tussen LAB en Fire alsnog verbreken zoals je zegt jullie originele plan en tegen elkaar vechten om die graag gevoerde eindstrijd te houden. Persoonlijk ben ik wat sceptisch of dat echt jullie plan was, maar deze maatregel zou jullie niet hoeven weerhouden om tegen elkaar te vechten.
Misschien dat Duckje dan open staat om de 42% iets te verhogen (Wat op Cas8 ook is gebeurd nadat de dominantie voorwaarde te laag werd gesteld).

Tevens de maatregelen die nu worden genomen waren ook op de vorige Casual van toepassing en hebben daar zeer goed gewerkt. 2 stammen die al vanaf het begin samenwerkten (klinkt bekend) konden toen opeens wel snel samen en binnen een mum van tijd werd de wereld gewonnen.

Ook moet je rekening houden met de verhouding actieve spelers v.s. vlaggen farmers. Je houd de wereld open voor de actieve spelers lijkt mij, maar zou wel kritisch kijken hoeveel dat er dan zijn. Ik zelf farm al 5 maanden ongestoord vlaggen, en naast mij nog erg veel andere accounts ook.
Je kunt spelers die vlaggen farmen niet kwalijk nemen immers zit deze functie in de game, en hebben vlaggen invloed op het spel, daarom vind ik de 2e maatregel om geen nieuwe vlaggen te kunnen vergaren ook goed.

Als laatste punt zou je rekening moeten houden met de doorstroom van de Casuals.
Momenteel zijn er 3 Casuals open, terwijl binnenkort Casual 12 er ook aan komt.
Je wilt het liefst dat de spelers van Casual 9 weer op 12 gaan spelen, en als 10 klaar is dat die ook kunnen doorstromen naar 12.
Ik vind persoonlijk 3 Casuals tegelijkertijd open al veel, laat staan 4. Je merkt gewoon dat de playerbase kleiner en kleiner word op de Casual, dat zou o.a. kunnen komen omdat ze allemaal erg verspreid zitten. Dan is het ook niet wenselijk dat Casuals gerekt/te lang open blijven.

Om op een aantal incorrecte punten van je bericht in te gaan: ten eerste zijn ~LAB~ en Fire niet de hele wereld BG geweest. Er heeft aan het einde van vorig jaar een stemming op het forum gestaan waarin wij als stamleden werden gevraagd of we liever met ~LAB~ of TBA! banden zouden willen. Toen is het pas ~LAB~ geworden met het oog op de strijd tegen TBA!. We zijn altijd twee aparte stammen geweest die gewoon als BG in een oorlog hebben gefunctioneerd.

Vibezor is er inderdaad mede uitgezet omdat de overwinningsvoorwaarden zo laag zijn maar ook omdat hij al sinds het begin van de oorlog vlaggen loopt te farmen en niets heeft bijgedragen. Hem er op een riskant moment middenin de oorlog uitgooien was een onnodig risico met een vijand die maar wat graag direct van ons recruit, dus dan maar nu, achteraf. Twee vliegen in een klap.

De doorstroom van Casuals is niet de verantwoordelijkheid van spelers van Cas9. Als Inno daar een potje van maakt hoeven wij daar niet de dupe van te worden. Cas10 is geflopt, Cas11 vrij rap daarna geopend en nu de tijd voor een nieuwe Casual weer lijkt te komen hoeft Cas9 niet ineens dicht? Wereld 1 was 7 jaar geleden ook nog open terwijl 15 en 16 alweer op slot zaten. Een 'limiet' aan werelden is daarom ook geen argument aangezien nieuwe spelers toch maar een gelimiteerd aantal werelden kunnen joinen.
 
Laatst bewerkt:

Pedik

Casanova w23
Reactiescore
458
Je hoeft vanwege het selecte groepje doorgewinterde Casuals niet dit soort drastische wijzigingen door te voeren. Daarnaast is die hele Casualstructuurdiscussie ook interessant, maar dat is niet waarvoor ik dit topic heb geopend. Dit gaat over de inhoudelijke beslissing over Casual9 als losstaande wereld.
 
Reactiescore
5.598
Helemaal eens met Pedik
 

Pedik

Casanova w23
Reactiescore
458
Reactiescore
1.363
1633623260252.png
Noem je dit gespeeld? (is van vandaag)
Ik zit nog vollop in de strijd met wat lui hoor..
Echt een ondoordachte beslissing van inno weer.
Vraag in het vervolg eerst de spelers ipv het puur van twstats af loeren.
Laat ons gewoon verder totdat echt alles klaar is ipv dat domme sluiten, slaat nergens op.

Daarbij steun ik @Pedik 100% in wat hij zegt, is gewoon de complete waarheid.
 
Reactiescore
2.489
Dank voor het topic, ik zal op basis van een IGM hier nog even wat extra aandacht aan geven.

Duckje
 
Reactiescore
3
Ik ben het niet eens met de instellingswijzigingen. Laat ons gewoon deze wereld uit spelen op een faire manier en niet op een geforceerde manier. Ik ben het helemaal eens met @Pedik. Ik steun hem voor 100% hierin.
 
Reactiescore
1
Ik ben het ook niet eens met @Pedik met de gang van zaken laat de wereld gewoon zijn gang gaan en dat ook vlaggen te verdienen zijn tot de wereld gedaan is
 
Reactiescore
4
Geen bezwaar tegen uitroepen winnaar.
1 Deze wereld is zwaar gespeeld.
2 @noo Name Dit is geen strijd sinds begin Juli is er geen strijd meer, meeer internen waarbij er soms als verrassing weerstand is
3 De LAB vs FIRE heb ik eerder gehoord leuk idee, ik zit al 2,5 maand klaar met chips en cola om toe te kijken.
4 Een paar spelers zijn nog actief maar dat is het ook.

@Duckje waar ik wel bezwaar tegen maak is geen vlaggen meer farmen reden:
1 Genoeg werelden is het einde eindeloos gerekt daar volgde ook niet deze sanctie.
2 Een paar mensen zitten nog wat actief te spelen gun deze ook hun vlagjes.
 
Reactiescore
693
Even mijn feedback

1 De plotse mededeling
Ineens deze namiddag kwam de pm die iedereen heeft gelezen. Deze pm kwam onverwacht en zonder contact met de spelers.
Een paar opmerkingen hierover

- Volgens mij mochten de leiders van stam eerst via support eens benaderd worden. (tip naar later, zoals gebeurd op casual 1)​
Hierbij kon de leiding al gereageerd hebben dat ze nog een eindstrijd gingen houden al dan niet en daar eventueel verhoging van het dominatiepercentage aanvragen daar ze eerst de vijand willen edelen. Of verdere informatie vragen, zelf de stamleden op hoogte kunnen brengen, dingen bespreken...​
- Zelfs al zou je de wereld vervroegd sluiten, vind ik niet dat de vlaggenfarm hiervoor gedeactiveerd moet worden. Die paar weken gaan hun nut ook even voorbij. Maak dan even als support duidelijk dat de focus moet liggen op wereld sluiten en niet vlaggen farmen.​
- Mensjes, de wereld sluit niet over 4 dagen ;) stammen sluiten enkel.​

2 De tegenreactie ~LAB~ vs Fire
Persoonlijk dacht ik zelf dat er geen eindstrijd kwam tussen LAB en Fire, dit enkel gebaseerd door de publieke #casual discord chat, maar dit is prima te weerleggen door recente gesprekken, privéconversaties, stammenforum, ingame pm's (indien nog bestaande), stamdiscord van LAB en Fire. Hierover heb ik het ook al gehad met Pedik.
De bal ligt dan nu aan de leiding van LAB en Fire om dit aan te tonen (of aan derden om het tegendeel te bewijzen?)

3 Verstandhouding en innogames & casual
Hier zou ik eigenlijk al niet meer over moeten praten.
TW anno 2021 over casual in jaren nog niet veel veranderd. Innogames gaat niet goed mee met de suggesties die wij geven over het verbeteren van casual werelden. Maar het gaat nu over cas9.
Of jullie het nu zien of niet zien, weten of het juist niet willen geloven, doet er niet toe. Duckje heeft eigenlijk een goede verstandhouding. Hij moet nog steeds luisteren naar de personen boven hem, hij luistert naar onze mening, leest deze verwerkt deze en handelt er naar.

Is het verzenden van deze IGM een fout? Ik vind van wel, maar om dit meteen zo hard in Duckje zijn neus te wrijven is ook weer niet nodig. Ook al snap ik dat dit soms in het heetst van het moment kan gebeuren.

Sta eens in de schoen van TW-team (Duckje/inno?).
Zo een pm is ergens begrijpelijk.
- Er werden veel vlaggen gefarmd
- Vibezor bijna 2,5% uit de stam en wordt daarna niet aangevallen
- West (Little Panda, Parci, m.v.d.t) werd ook lange tijd niet aangevallen
- ...

Fin swat (of hoe je het ook typt)
tl;dr
1) Over IGM: IGM over wereldsluiting kon anders (eerst stamleidingen op de hoogte brengen ==> inno heeft niet graag dat werelden expres verlengd worden, maak er komaf mee s.v.p.)
2) Eindstrijd is prima aan te tonen, zelfs gesprekken via discord, ==> zoekfunctie, discord berichtlinkjes even voorbereiden, Duckje in stamdiscord uitnodigen. (Je hoeft geen schrik te hebben voor spionnen ;p )
3) TW.NL is kritisch, inno is baas, Duckje kan hier niet altijd aan doen.



Zelf kregen wij na zo lang geen aanvallen te krijgen op 6 oktober eindelijk binnenkomende aanvallen van wouter001. Om pp niet verloren te doen gaan kregen we dit eruit. Wij kregen nog iets minder dan een maand om vlagjes te farmen. Al doet dit niets aan de eindstrijd LAB vs Fire
vlaggen-deal.png
 
Reactiescore
21
- Het zal niet meer mogelijk zijn nieuwe vlaggen te krijgen.

Betekend dit ook geen nieuwe vlaggen in het evenement?
Geen vlaggen voor verslagen tegenstanders?

Wel bezwaar tegen elke wijziging van de gemaakte afspraken.
Wat zijn afspraken waard? niets?
Leuk, je peelt voor vlaggen, verlengt je pa en dan dit.
Bepaal gewoon max duur van een wereld bij de wereld instellingen.
 
Reactiescore
28
Ik was tamelijk verrast toen ik vanmiddag het bericht ontving dat de wereldinstellingen gewijzigd zouden worden. Klaarblijkelijk ben ik daarin niet de enige.

De vraag is nu hoe moet worden omgegaan met deze beslissing. Bij aanvang van deze server is gecommuniceerd onder welke voorwaarden een overwinning behaald zou kunnen worden. Eenieder die zich daar comfortabel bij voelde heeft een account kunnen openen, en wie zich niet geroepen voelde om deel te nemen deed dat vanzelfsprekend niet. In feite zijn we dus een overeenkomst aangegaan, en het nu eenzijdig wijzigen van de instellingen druist wat dat betreft behoorlijk in tegen het contractenrecht. Het is op zijn minst niet chic om de spelers daarin niet te consulteren.

Voorts moet dan gekeken worden naar de redelijkheid van het besluit. En daar heb ik wel enige sympathie voor. Ondanks dat dit betekent dat een wereld waar ik veel tijd in heb gestoken op korte termijn zal eindigen.

Het feit dat een samenwerkingsverband machtig genoeg is om te voorkomen dat een ander er met de overwinning vandoor gaat maakt in mijn ogen immers dat deze wereld inderdaad gespeeld is, ondanks dat dus niet aan de exacte overwinningsvoorwaarden is voldaan.Niet geheel onbelangrijk is dat dit verband onder de huidige instellingen een legitieme overwinning zou binnenhalen (lees: ze voldoen aan de overwinningsvoorwaarden) - dat zij voornemens waren om het daarna nog onderling uit te vechten is hard gezegd niet het probleem van de community.

Hieronder nog een drietal commentaren:
  • Het is mij niet bekend of eerder wereldinstellingen gedurende de speeltijd zijn aangepast. Mocht dit nu niet eerder zijn gebeurd, dan betekent dat natuurlijk niet dat er geen precedent geschept kan worden. In die lijn geldt ook dat als er op andere werelden onder zelfde condities niet is ingegrepen niet dat hier nu geen ruimte voor is. Met andere woorden: mits gecommuniceerd wordt dat er vanaf nu één lijn getrokken wordt, is er wat mij betreft weinig op tegen dat als de Community Manager kan onderbouwen dat een wereld onnodig gerekt wordt, hij het recht heeft een einde te bespoedigen.
  • Waar in mijn ogen te snel aan voorbij wordt gegaan is dat het blokkeren van stamwisselingen geenszins inhoudt dat de wereld eindigt. Mochten ~LAB~ en Fire daadwerkelijk van plan zijn (geweest) om het onderling uit te vechten, dan kan dat nog steeds - bovendien biedt dit actieve spelers van buiten die stammen wellicht de mogelijkheid om toch nog deel uit te maken van de overwinning, iets dat nu nog veel werd tegengehouden. Anderzijds kunnen de twee stammen ook fuseren, en dan zijn we volgende week klaar - wat onder deze omstandigheden overigens niet direct wil zeggen dat de wereld onnodig gerekt is, al valt voor die gedachte natuurlijk wel het een en ander te zeggen.
  • Wat betreft het farmen van vlaggen kan ik heel kort zijn. Daarvoor is een Casual niet bedoeld. Of het nu zo uitpakt of niet, de wereld is bedoeld om nieuwe spelers op een rustig tempo kennis te laten maken met het spel. Het op grote schaal verzamelen van vlaggen met het doel om deze op een andere wereld te gebruiken is ontegenzeggelijk vernuftig, maar geenszins een gedachtegang van een beginnende speler - en dus staat dit haaks op waar een Casual voor bedoeld is.
Al met al zie ik het besluit dus als een positieve ontwikkeling.
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
42
Op verzoek van Duckje dan ook mijn mening even:

1. Bij TW was het altijd: regels zijn regels, en die liggen vast en er valt niet over te praten. Wat er nu gebeurt, het veranderen van de regels terwijl het spelletje nog speelt, vind ik dan ook erg laag. Het minste dat TW kan doen is zo'n wijziging eerste te bespreken met de spelers, en eventueel via een enquete er over laten meestemmen.

2. Dat het vlaggenfarmen wordt afgeschaft vind ik prima. Maar dat wordt gedaan door edels te bouwen en weer af te breken, dus alleen de vlag-beloning daarvoor hoeft afgeschaft te worden. Vlaggen voor bijvoorbeeld de dagelijkse Awards en de in-game spelletjes kunnen wat mij betreft gewoon blijven.
Met het afschaffen van het vlaggenfarmen zullen alleen de acieve spelers overblijven, wat de wereld alleen maar boeiender maakt.

3. Wat mij betreft heeft een eindstrijd tussen Lab en Fire de potentie voor veel vuurwerk. Maar die 42% is natuurlijk belachelijk laag: Lab kan gewoon de wereld afsluiten door 1 of 2 spelers te recruiten. Dus zet dat op een normale 60 of 70% ofzo. Dan hoeven Lab en Fire niet kunstmatig met accounts te gaan schuiven om te voorkomen dat de wereld prematuur eindigt.

Er zijn misschien nog maar 75 actieve spelers op deze Casual, maar die hebben veel tijd en moeite in hun account geinvesteerd. En de nodige PP uitgegeven aan PA, AM, en andere kosten. Het lijkt me niet meer dan terecht dat TW deze wereld naar een mooi einde begeleid, en niet opeens afkapt.
 
Bovenaan