Top/Flopstammen

Calamity.

Beste offer 20/21
Reactiescore
10.632
Ik was er afgelopen weekend niet, maar ik wou nog wel graag even inhaken op het jump-verhaal dat in het complimententopic ontstaan was. Deze ontwikkeling is inmiddels op veel vlakken terug te vinden. Het ging veelal over het zuiden, maar op noord speelde dit evengoed. Jumps en CF's zijn twee verschillende dingen en bij jumps ligt men veel minder op één lijn en is het allemaal grijs gebied.

688d95b5d44917b71f83ceb89a261885.png

Abusing The Law had een tijdje terug toen de dorpen normaal gesproken nog zo lagen dat zwarte dorpje gepakt dat is omcirkeld met wit. Dit was ook een jump tussen ons, TP en Defect in. De ideale positie voor een toren natuurlijk, maar persoonlijk vond ik dit dorp niet door de beugel kunnen. Ik had overlegd met de speler, er was niets uit gekomen en ik had ook besloten om het verder te laten rusten. Later kwam Perijn ook nog met opmerkelijke bb jumps opzetten op oost wat een beetje vergelijkbaar is met wat Snow, Mien en Kyuka doen.

Om daarop in te gaan, ik was het persoonlijk ook niet eens met hoe beide partijen zo diep daar hadden gejumpt, maar aangezien beide er zich aan waagden streep ik het onder elkaar weg. Ik begrijp dat voor beide heren de rim praktisch onedelbaar is door 20:1 en je daarom snel geneigd bent om BBs te pakken, maar er werd direct geëdeld met de intentie om er direct een jump van te maken en er een lijn mee te trekken, territorum af te bakenen. Dit vond ik wel te ver gaan, hoef je zeker geen schoonheidsprijs voor te krijgen. Edel gewoon in zones waarvan je weet dat het heel logisch is dat je er goed bereik hebt om het gat uiteindelijk dicht te edelen. Dan hebben we het dorp van Kyuka nog, een CF in een top 5 stam. In zekere zin spelen alle stammen na de top 3 praktisch geen echte rol meer op de wereld, in hoeverre is het terecht om het als neutraal gebied te benoemen en erin te kunnen jumpen? Het gebeurt namelijk heel regelmatig dat er jumps worden gemaakt in "neutrale" zones. Dan kan het in een stamcluster zijn van een mini-stam, en dat hoeft voor velen niet mee te tellen als een CF. Kortom, grijs gebied, er is geen algemene lijn die je erin kan trekken. Anders zou zo goed als elke vorm van jumps bijna niet mogelijk zijn. Nu moet ik wel zeggen dat het cluster van de stam ALONE nog enigszins deftig is en dat er een wereld van verschil zit tussen ALONE en de stam Gradje in het zuiden. Ik vond het om die reden ook wel cheap van Tyrant om deze twee cases met elkaar te vergelijken, ondanks dat het technisch gezien wel klopt. Imo is het hele probleem bij jumpen dat iedereen zijn eigen visie erop heeft en het zo nodig in eigen voordeel verdraait (dat gebeurt nu eenmaal).

Ik wil met deze post niet per sé pleiten voor allemaal oplossingen, er kunnen vast deals zijn gesloten met ALONE en je kunt het zuiden gewoon de vrije loop laten gaan, maar ik wou vooral de vraag stellen of je zo door wilt gaan. Verre torens en CF's zijn elementen die gewoon een enorme invloed hebben. Met de dubbele snelheid gaat edelspam vanuit CF's (veel) te snel, en torens zijn altijd veel te sterk in CF's. Het einde van frontvorming tussen Tyrant en Salt is ook nog niet in zicht, willen we dit soort tactieken op hold zetten of doorzetten? Ik kan me voorstellen dat dergelijke situaties ook kunnen ontstaan als Defect zou vallen. Geen disrespect, maar een val zal er natuurlijk wel een keer aan komen en logischerwijs wordt het dan een strijd om alle terrein die gepakt wordt. Gaan we hierbij ook spelen met de gedachte "hoe dieper hoe beter" ? Ik vind het tot dusver een vrij kansloze vertoning van Tyrant noord en Tyrant/Salt zuid om deze middelen aan te pakken.

Ik zou zelf gewoon gaan voor wereldafspraken; dit stukje van de afspraken die W69 opgesteld waren en tevens op W73 van kracht waren, kan je hier prima toepassen:

2.3. Dorpen in neutraal gebied en de rim:
Voor dorpen in neutraal gebied of in de rim geldt dat er niet vooruit gejumpt mag worden zodat er later geen CF's ontstaan. Elke partij dient dus verder te edelen van uit het eigen cluster en treft op een gegeven moment de andere partij. Het is toegestaan om van een target waarmee je front dieper gelegen dorpen te edelen (2de linie) maar het is niet toegestaan om accounts waar je mee front over te slaan. Indien er later toch een CF ontstaat door te ver vooruit edelen wordt deze alsnog afgestaan.


Nu is deze regel moeilijk te handhaven in de rim omdat je wel noodgedwongen over spelers heen moet omdat ze a) te klein zijn en b) je veel hinder hebt van 20:1. Maar voor core regio's kunnen we op z'n minst voorkomen dat er uiteindelijk diepe CF's ontstaan. Dan moet je bij jumps waar je uiteindelijk geen aansluiting vindt ze erna alsnog afgeven. Dat lijkt me persoonlijk een veel fijnere speelwijze. Ik wil de leiding van beide partijen ook uitdagen om hierover om de tafel te gaan. En ja, ik zou hier Defect onder "neutraal" gebied stoppen.
 
Reactiescore
2.878
Reactiescore
961
688d95b5d44917b71f83ceb89a261885.png

Abusing The Law had een tijdje terug toen de dorpen normaal gesproken nog zo lagen dat zwarte dorpje gepakt dat is omcirkeld met wit. Dit was ook een jump tussen ons, TP en Defect in. De ideale positie voor een toren natuurlijk, maar persoonlijk vond ik dit dorp niet door de beugel kunnen. Ik had overlegd met de speler, er was niets uit gekomen en ik had ook besloten om het verder te laten rusten.
Er werd volgens mij gezegd dat we deze kwestie achterwege zouden laten. Context had er in principe wel bij gemogen want nu lijken wij per definitie de 'bad guy'.

Dit dorp werd gepakt van de speler Bateken. Bespeler Bateken was te vriend van ons (goede kennissen) en wij hadden hier een officieuze NAP. De dag dat dit dorp gepakt werd, werd ik gecontact door een speler van Bateken met de info dat zij op delete zouden gaan en dat wij de dorpen konden pakken die we wilde, wel moesten we alles clearen want ze gingen het niet leeg zetten. Wij wilde dus eerst de wat diepere dorpen edelen zodat we daarna dichterbij konden edelen, helaas was Calamity dus blijkbaar ook gezegd dat ze dorpen konden edelen, en TBC was ondertussen ook al begonnen.

Na dit voorval is er contact met Calam geweest via Skype en is er op een respectvolle manier een conversatie geweest, echter is dit zoals Calam al aangeeft, gestrand op niets.
 

Calamity.

Beste offer 20/21
Reactiescore
10.632
Er werd volgens mij gezegd dat we deze kwestie achterwege zouden laten. Context had er in principe wel bij gemogen want nu lijken wij per definitie de 'bad guy'.

Dit dorp werd gepakt van de speler Bateken. Bespeler Bateken was te vriend van ons (goede kennissen) en wij hadden hier een officieuze NAP. De dag dat dit dorp gepakt werd, werd ik gecontact door een speler van Bateken met de info dat zij op delete zouden gaan en dat wij de dorpen konden pakken die we wilde, wel moesten we alles clearen want ze gingen het niet leeg zetten. Wij wilde dus eerst de wat diepere dorpen edelen zodat we daarna dichterbij konden edelen, helaas was Calamity dus blijkbaar ook gezegd dat ze dorpen konden edelen, en TBC was ondertussen ook al begonnen.

Na dit voorval is er contact met Calam geweest via Skype en is er op een respectvolle manier een conversatie geweest, echter is dit zoals Calam al aangeeft, gestrand op niets.

Ik haalde het nog even aan als voorbeeld om mijn punt aan te sterken dat het volop gebeurt/gebeurde deze wereld. Verder verandert je punt ook niets aan de ligging, we weten beide dat Bateken de dorpen aan ons beide had aangeboden, maar dat maakt geen hol uit in deze situatie? Als Snow en Mien hadden gejumpt op zuid en het hadden geen BBs geedeld maar kleine spelers die de dorpen aanboden, dat praat ook niets goed. In mijn ogen moet je gewoon afblijven van aanbiedingen/wat voor dorpen dan ook als ze eigenlijk niet binnen je eigen bereik vallen :wink:
 
Reactiescore
961
Ik haalde het nog even aan als voorbeeld om mijn punt aan te sterken dat het volop gebeurt/gebeurde deze wereld. Verder verandert je punt ook niets aan de ligging, we weten beide dat Bateken de dorpen aan ons beide had aangeboden, maar dat maakt geen hol uit in deze situatie? Als Snow en Mien hadden gejumpt op zuid en het hadden geen BBs geedeld maar kleine spelers die de dorpen aanboden, dat praat ook niets goed. In mijn ogen moet je gewoon afblijven van aanbiedingen/wat voor dorpen dan ook als ze eigenlijk niet binnen je eigen bereik vallen :wink:
Ik begrijp dat je je punt wil aansterken, maar daarom reageerde ik hier ook even op en wat context bijgevoegd, verder niet. Over de rest hebben we al genoeg gediscussieerd en ik denk niet dat wij beide daar weer zin in hebben.

Toevoegend, wel een goed initiatief om toch wat regels te brengen voor in de toekomst.
 
Reactiescore
1.918
welke wereld wordt tegenwoordig niet meer bestempeld als kut
 
Reactiescore
1.226
In mijn ogen moet je gewoon afblijven van aanbiedingen/wat voor dorpen dan ook als ze eigenlijk niet binnen je eigen bereik vallen :wink:

Dit is dan wel een interessante opmerking. Wat is "eigen bereik"? Je zou kunnen stellen dat inno daar de maximale looptijd van edelmannen voor in het leven heeft geroepen, ik vermoed dat jij daar niet op doelt. Hoe zou jij eigen bereik definiëren?
 

Kyuka

Beste Stamleider 20/21
Reactiescore
4.356
Dit is dan wel een interessante opmerking. Wat is "eigen bereik"? Je zou kunnen stellen dat inno daar de maximale looptijd van edelmannen voor in het leven heeft geroepen, ik vermoed dat jij daar niet op doelt. Hoe zou jij eigen bereik definiëren?

Dat zou nou echt een goede oplossing zijn als een edelman maximaal 5 uurtjes kan lopen ofzo.
 

Calamity.

Beste offer 20/21
Reactiescore
10.632
Dit is dan wel een interessante opmerking. Wat is "eigen bereik"? Je zou kunnen stellen dat inno daar de maximale looptijd van edelmannen voor in het leven heeft geroepen, ik vermoed dat jij daar niet op doelt. Hoe zou jij eigen bereik definiëren?

Een zone waar je vanuit kunt gaan dat je zelf aansluiting kan vinden en er geen hoog risico is op interferentie vanaf vijandige clusters.
Zoals in mijn voorbeeld vond ik het dorp van ATL absoluut geen aansluiting hebben, het lag veel dichter bij het cluster van zowel Salt als Defect. De jump van Snow was té diep, het had geen bereik waarvan je zeker wist, daar heb ik sneller aansluiting dan de vijand. Stel dat Snow niet 15-20 velden maar 10 velden had gejumpt, dan was het imo veel reëler.
 
Reactiescore
148
Dan moet je idd afspraken maken met velden als maatstaaf
 
Reactiescore
1.226
Een zone waar je vanuit kunt gaan dat je zelf aansluiting kan vinden en er geen hoog risico is op interferentie vanaf vijandige clusters.
Zoals in mijn voorbeeld vond ik het dorp van ATL absoluut geen aansluiting hebben, het lag veel dichter bij het cluster van zowel Salt als Defect.

Ga je dan bij een massa ook niet diepe edels gooien omdat een vijandig cluster kan interfereren? Als je stelt dat een dorp dichter bij Defect/Salt lag, hadden ze daar op kunnen reageren door het dorp te recappen toch? Zeker als er geen deff getimed kan worden buiten de stam.


Stel dat Snow niet 15-20 velden maar 10 velden had gejumpt, dan was het imo veel reëler.

Dus 10 is de grens voor jou? Daarboven is het niet eigen bereik, daaronder wel? Ik probeer het alleen wat conreter te krijgen, want de term eigen bereik is natuurlijk super interpretabel wat elke partij weer zal verdedigen zoals het hem/haar uitkomt.
 

Calamity.

Beste offer 20/21
Reactiescore
10.632
Ga je dan bij een massa ook niet diepe edels gooien omdat een vijandig cluster kan interfereren? Als je stelt dat een dorp dichter bij Defect/Salt lag, hadden ze daar op kunnen reageren door het dorp te recappen toch? Zeker als er geen deff getimed kan worden buiten de stam.




Dus 10 is de grens voor jou? Daarboven is het niet eigen bereik, daaronder wel? Ik probeer het alleen wat conreter te krijgen, want de term eigen bereik is natuurlijk super interpretabel wat elke partij weer zal verdedigen zoals het hem/haar uitkomt.

Zoals ik al zei, het hangt heel erg af van de omgeving. Met gezond verstand kom je vaak al ver.

Als er 10 velden neutrale zone ligt tussen twee vijanden en 1 vijand jumpt 10 velden (tegen het cluster aan van de ander), dan noem ik dat onacceptabel. Maar als er in de rim bv nog een gap van 30 velden ligt is een jump van 10 velden al veel begrijpelijker. Hoe ik bijvoorbeeld bij Mien en Snow zag was dat ze een jump deden waar de dorpen evenver van eigen cluster als van vijandige cluster af lagen of zelfs dichterbij vijandige cluster. Dan kun je simpelweg allesbehalve zeggen dat het enigszins binnen je eigen bereik valt. Misschien wel, misschien niet, maar dan leg je praktisch een blok voor de tegenstander en stel dat de tegenstander aanzienlijk harder edelt, resulteert dat in een flinke CF. Dat is ook niet waar je heen wil.
 
Reactiescore
1.226
Ik snap je punt hoor, maar vind je oplossing niet houdbaar, met "gezond verstand" kom je concreet niet heel veel verder, aangezien er al meerdere discutabele acties plaatsgevonden hebben deze wereld die ongetwijfeld vanuit het ene kamp met gezond verstand begaan zijn, terwijl een ander kamp er misschien een hele andere mening over heeft.

Was gewoon benieuwd of je het concreet kon maken, zoals je al ziet in je uitleg is dit allemaal onderhevig aan nuance, wat het weer interpretabel maakt, wat uiteindelijk ervoor zorgt dat je er niet veel mee verder komt. Op een gesprek over wat men acceptabel vindt daargelaten, maar ook dan zullen bepaalde dingen in de ene situatie acceptabel zijn, en in een compleet andere situatie weer niet. Enige manier om het concreter en beter "controleerbaar" te maken zou zijn om het vast te gaan leggen in looptijd/velden, maar dat haalt ook weer bepaalde elementen uit het spel. Of een neutrale TW rechter aanstellen die elke actie onder de loep neemt en een oordeel uitspreekt, ik denk dat @kingsdorp dit wel ziet zitten. :tongue:
 
Reactiescore
1.278
Ik snap je punt hoor, maar vind je oplossing niet houdbaar, met "gezond verstand" kom je concreet niet heel veel verder, aangezien er al meerdere discutabele acties plaatsgevonden hebben deze wereld die ongetwijfeld vanuit het ene kamp met gezond verstand begaan zijn, terwijl een ander kamp er misschien een hele andere mening over heeft.

Was gewoon benieuwd of je het concreet kon maken, zoals je al ziet in je uitleg is dit allemaal onderhevig aan nuance, wat het weer interpretabel maakt, wat uiteindelijk ervoor zorgt dat je er niet veel mee verder komt. Op een gesprek over wat men acceptabel vindt daargelaten, maar ook dan zullen bepaalde dingen in de ene situatie acceptabel zijn, en in een compleet andere situatie weer niet. Enige manier om het concreter en beter "controleerbaar" te maken zou zijn om het vast te gaan leggen in looptijd/velden, maar dat haalt ook weer bepaalde elementen uit het spel. Of een neutrale TW rechter aanstellen die elke actie onder de loep neemt en een oordeel uitspreekt, ik denk dat @kingsdorp dit wel ziet zitten. :tongue:

Zulke dingen gebeuren op elke wereld in deze fase, maar hoor je al snel niks meer over. Zolang er neutraal gebied over is zal men altijd gretig zijn. En de lijn tussen strategisch spel of laf spel is dan ook dun. Hopen op gezond verstand en anders even hard spelen zodat je later cf's kan ruilen, veel meer kan je niet doen.
 

Rob.

Forum Personality 19/20
Reactiescore
5.762
Moet zelf die hele post niet lezen om te zien dat ATL minder ver een dorp edelt dan Calamity dit destijds deed
 
Reactiescore
1.918
fout
 

Rob.

Forum Personality 19/20
Reactiescore
5.762
Letterlijk het eerst geedelde dorp van Cala is al dieper dan het dorp dat ATL edelde. Dus vreemde definitie van fout als ik het met 1 dorp controleren al kan bevestigen?
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.153
Letterlijk het eerst geedelde dorp van Cala is al dieper dan het dorp dat ATL edelde. Dus vreemde definitie van fout als ik het met 1 dorp controleren al kan bevestigen?

En er daarna nog wat dieper wat boosts bijleggen.

Snap er geen reetje van wat cala hier wil proberen.
 
Bovenaan