Top & Flop stammen

Reactiescore
331
Volgens mij ben je Arjen Robben vergeten
 

DeletedUser80978

Guest
Waarom is hij doodgegaan?
Het was zijn tijd, en een klok geeft de tijd aan.

Mijn spreekbeurt gaat over klokken

De klok
Een klok laat zien hoe laat het is. Het onderdeel van de klok dat de tijd meet, heet het uurwerk. De buitenkant van de klok heet de kast. Er zijn klokken met wijzers, en er zijn digitale klokken. Digitale klokken laten de uren, minuten en seconden zien in cijfers. In de meeste huizen vind je meerdere klokken. In de woonkamer hangt bijna altijd een klok. Er zijn horloges en wekkers in de slaapkamers. En klokjes op de dvd-speler en op de magnetron. Soms is er ook een klok van vroeger in huis, zoals een Friese staartklok.

NEW400-1.JPG
Een ouderwetse Friese staartklok met engeltjes er bovenop.

Tijd meten
Vroeger keken mensen naar de zon en de maan om een idee te hebben van de tijd. Ze leefden niet met uren en minuten, zoals wij. Ze keken naar de zon tussen zonsopgang en zonsondergang. Een van de eerste instrumenten waarmee tijd kon worden gemeten, was de zonnewijzer. Dat was duizenden jaren geleden. Een zonnewijzer is een ring of schijf met lijnen erop. Aan de schaduw op de schijf of ring, kon je zien hoe ver de dag voorbij was. Tijd werd steeds belangrijker voor mensen. In de 14e eeuw (1300-1400) kwamen de eerste torenklokken in de steden van Europa. Dat waren klokken in kerktorens.

NEW400-2.JPG
Een modern polshorloge. Op sommige horloges zitten allerlei snufjes, zoals een kalender en een wekker.

De Nederlandse natuurkundige Christiaan Huygens vond in 1656 het slingeruurwerk uit. Ongeveer vijfhonderd jaar geleden werd het eerste draagbare horloge gemaakt. Ze liepen omdat er een veer inzat. Horloges werden in die tijd nog niet om de pols gedragen. Mensen droegen ze om hun hals, of in een vestzakje. Deze horloges was heel duur en deftig. De polshorloges die wij nu dragen, stammen uit ongeveer 1800. Net als bij kleding, bestaat er ook mode in klokken. Vroeger vonden mensen de techniek van een klok zo bijzonder, dat ze graag een 'doorkijkklok' wilden. Een skeletklok werd dat vaak genoemd.

Bij digitale klokken zijn de uren genummerd van 0 tot en met 23. Tien uur in de avond is dan 22.00. Twaalf uur 's nachts is 00.00. Op digitale klokken die tot en met 12 gaan, staat er altijd a.m. of p.m. voor de tijd. Dat zijn Latijnse afkortingen. A.m. betekent 'voor de middag' en p.m. 'na de middag. A.m. 10.00 is dus toen uur 's ochtends. En p.m. 10.00 is tien uur 's avonds. Onze tijd wordt gemeten met atoomklokken. Dat zijn de nauwkeurigste klokken die er bestaan. Ze staan in allerlei landen, en in Nederland hebben we er vier. Die staan in Delft. Het gemiddelde van de 200 atoomklokken, bepaalt de precieze tijd over de hele wereld.

Zijn er nog vragen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rob.

Forum Personality 19/20
Reactiescore
5.758
Hey heb wel een vraagje. Je spreekt over de 14e eeuw van 1300 tot 1400. Gaat deze niet maar tot 1399? Grts
 

DeletedUser80978

Guest
Hey heb wel een vraagje. Je spreekt over de 14e eeuw van 1300 tot 1400. Gaat deze niet maar tot 1399? Grts

De 14e eeuw loopt van 1300 tot 1400, of 1300 tot en met 1399. Ik snap dat "1300-1400" onduidelijk schept, excuses hiervoor.
Om het goed te maken doe ik extra mijn best op mijn volgende spreektbeurt over kamelen!

DE KAMEEL


Twee bulten met…
De kameel is een echt woestijndier. Hij kan lang zonder water, veel in één keer drinken en is zowel tegen erge hitte als erge kou bestand. De kameel staat hoog op zijn met eeltkussens beschermde poten en kan zijn neusgaten en ogen goed afsluiten waardoor er geen zand in kan waaien. En wat zit er in die twee bulten? Inderdaad, geen water maar vet!

IMG_8858.JPG


DIERENPASPOORT KAMEEL
LATIJNSE NAAM: Camelus bactrianus bactrianus
LEEFGEBIED: wilde kamelen alleen nog in de Gobiwoestijn
huiskamelen in een groot deel van Azië
VOEDSEL: gras, twijgen, kruiden en bladeren
LEEFTIJD: tot ongeveer 27 jaar
GEWICHT: 450 tot 800 kg
DRAAGTIJD: 12 tot 14 maanden
AANTAL JONGEN: 1 jong per worp
IUCN-STATUS: de wilde kameel wordt ernstig bedreigd

HOE ZIE IK ER UIT?
De kameel staat bekend om zijn bulten. Hij heeft er twee, een dromedaris één. Zijn vacht is bruin. Vooral op zijn nek en rug heeft hij lange haren. In het voorjaar verliest de kameel zijn wintervacht met grote plukken tegelijk. Hij ziet er dan een beetje slordig uit.


Bescherming

De kameel heeft brede voeten met een huidplooi tussen de twee tenen. Deze plooien zorgen ervoor dat hij niet zo makkelijk wegzakt in het zand. De onderkant van de voeten is bedekt met een dikke eeltlaag. Deze laag vormt een goede bescherming tegen het hete woestijnzand. Is het je wel eens opgevallen dat een kameel prachtige lange wimpers heeft? Die zijn niet alleen erg mooi, maar vooral heel nuttig! Ze zorgen er namelijk voor dat een kameel geen zand in zijn ogen krijgt. Ook zijn spleetvormige neusgaten zijn beschermd tegen stof en zand. Een kameel kan ze namelijk afsluiten.


Zware lasten

Zonder kamelen zou het bestaan van veel nomadenvolkeren in Azië ondenkbaar zijn geweest. Kamelen worden daar namelijk gebruikt om zware lasten te dragen, maar ook om op te rijden of om karren te trekken. In lange karavanen trekken zij door de woestijn bepakt met zakken rijst, karaffen water of bijvoorbeeld met kleden. Erg handig voor de rondtrekkende nomaden, die dat zelf niet allemaal kunnen dragen.
Verder wordt de melk van kamelen gedronken en het vlees gegeten. De huid levert mooi soepel leer op en de wol kleding en tapijten. Doordat de mens deze dieren is gaan houden en gebruiken zijn er verspreid over de hele wereld veel kamelen te vinden.


Telganger

Een kameel is een telganger. Dat wil zeggen dat hij tijdens het lopen steeds twee poten aan één zijde optilt, terwijl de poten aan de andere zijde blijven staan. Daardoor bewegen ze van de ene kant naar de andere, net als een schip. Kamelen worden om die reden ook wel ‘het schip van de woestijn’ genoemd. Dagenlang kan een kameel met een gemiddelde snelheid van drie tot vier kilometer per uur lopen.

IMG_5416.JPG



WAAR WOON IK?

In het wild komt de kameel bijna niet meer voor. Er leeft nog maar een handjevol wilde kamelen in de Gobiwoestijn in het noorden van China en het zuiden van Mongolië. In de rest van de wereld is de soort ‘gedomesticeerd’. Dat wil zeggen dat de kamelen gewend raken aan het leven dichtbij de mens. Deze kamelen worden ook wel ‘huiskamelen’ genoemd. De huiskameel komt veel voor en leeft in de woestijngebieden van Azië.


WAT EET IK?

De kameel eet plantaardig voedsel. Soms grassen, soms bladeren en soms takken van struikgewas, net wat er te vinden is. De vaak dorre en doornige planten groeien op verschillende plekken in de woestijnen en steppen. De kameel moet dus veel lopen om genoeg eten te vinden. Hij moet ook voorzichtig eten, omdat veel planten lange doorns hebben. Met zijn gespleten bovenlip kan een kameel heel handig blad van takken met doornen afritsen. Om alle voedingsstoffen uit het eten te halen, herkauwt hij zijn voedsel. Het eten dat hij heeft doorgeslikt, komt nog eens terug in zijn bek zodat het opnieuw gekauwd kan worden. Jummie!


Dorstig type

Na een lange tocht drinkt een kameel in één keer wel 120 liter water om zijn dorst te lessen. Een kameel is erg zuinig met vocht. Hij zweet bijna niet en plast ook heel weinig. Zelfs in zijn mest zit amper water, nog geen liter per dag. Dankzij het vet in zijn bulten heeft een kameel altijd een ‘energievoorraad’ waarmee hij soms wel een paar weken zonder te drinken in de woestijn kan doorbrengen!

DSC_7475.jpg


MIJN FAMILIE EN IK
Kamelen zijn echte kuddedieren. Zo’n kudde bestaat uit één volwassen hengst (man) en een aantal merries (vrouwtjes) en veulens. Andere mannetjes vormen samen aparte hengstengroepjes.


Hard tegen hard

In de paartijd kunnen hengsten flink met elkaar vechten om de vrouwtjes. Ze worden agressief, kwijlen, knarsen met hun tanden en urineren (plassen) veel. Tijdens een gevecht proberen hengsten elkaar te bijten. Soms gaat het er zo heftig aan toe dat één van de hengsten het niet overleeft. Toch gaan de hengsten als het moet het gevecht aan, de winnaar mag immers paren met de merrie.

Eerste stapjes
Na een draagtijd van ongeveer 13 maanden wordt één jong geboren. Na enkele uren kan het veulen al op zijn benen staan en na een paar dagen kan het al op pad met zijn moeder. Het jong drinkt ongeveer anderhalf jaar bij de moeder en in de tussentijd speelt hij met de andere veulens in de kudde. Een kameel is op een leeftijd van vier jaar helemaal volwassen. Tegen die tijd worden de jonge hengsten uit de groep gezet en zwerven een tijdje alleen door de woestijn. Zij gaan opzoek naar hun eigen kudde. Jonge merries blijven gewoon bij hun moeder en de kudde.

g%20761.jpg


IN DE ZONNEGLOED DIERENPARK-SANCTUARY

In De Zonnegloed leven twee huiskamelen. Deze dieren worden regelmatig verwend door de dierenverzorgers. Ze krijgen hooi, gras en takken. Het zijn twee kamelen die verstoten werden uit een grote groep kamelen bij een dierenpark.


Uitzicht

Om het verblijf van de kamelen staan geen hekken. Hierdoor kun je de dieren goed zien! Toch kunnen de kamelen niet weg uit hun verblijf, er ligt namelijk een brede gracht omheen. Hoe een kameel er van bovenaf uitziet? Kom erachter en stap in de Jungle Express!


HELP!

Al eeuwenlang is de kameel te vinden in Azië. De wilde kameel is zeldzaam geworden, omdat er veel op hem gejaagd is. Ook werd de wilde kameel bedreigd door wolven. Op dit moment zijn er nog maar zo’n 1000 wilde kamelen over! Om de wilde kameel niet te laten uitsterven wordt er geprobeerd om hem te kruisen met de huiskameel.


WIST JE DAT…

... als een kameel echt uitgehongerd is hij ook vlees eet?

... een kameel vanuit elk neusgat een groefje heeft lopen naar de lippen zodat het vocht dat uit de neus loopt meteen weer opgevangen wordt?

… een kameel wel 280 kilogram kan dragen?


kameel%20nelis%201.jpg
 

DeletedUser80886

Guest
De 14e eeuw loopt van 1300 tot 1400, of 1300 tot en met 1399. Ik snap dat "1300-1400" onduidelijk schept, excuses hiervoor.
Om het goed te maken doe ik extra mijn best op mijn volgende spreektbeurt over kamelen!

Aangezien de 14e eeuw loopt van 1301 tot 1401, of 1301 tot en met 1400, hoop ik dat je in je spreekbeurt die hier hoe dan ook zal op volgen nog net iets beter je best doet :p
 
Reactiescore
1.089
LEEFGEBIED: wilde kamelen alleen nog in de Gobiwoestijn
huiskamelen in een groot deel van Azië

Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat er een miljoen leefde in de outback van Australie?
 

DeletedUser80978

Guest
Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat er een miljoen leefde in de outback van Australie?

Dit zijn dromedarissen :)

Aangezien de 14e eeuw loopt van 1301 tot 1401, of 1301 tot en met 1400, hoop ik dat je in je spreekbeurt die hier hoe dan ook zal op volgen nog net iets beter je best doet :p

Rekenkundig gezien heb je helemaal gelijk, ik zal beter mijn best doen.
Speciaal voor jou dan!

Ik hou mijn spreekbeurt over gamen.

Games


games-300x280.jpg
Wie houdt er nou niet van: games. Bijna iedereen heeft wel een spelcomputer in huis om games op te spelen. Dit komt omdat het spelen van games zorgt voor ontspanning en veel kinderen het leuk vinden om te doen. Maar wat weet je nu eigenlijk van games? Veel kinderen spelen games, maar weten niet precies hoe games ontstaan zijn. Zo kunnen veel kinderen zich niet voorstellen dat hun grootouders nog helemaal geen games speelden, maar zich op een andere manier vermaakten. Om meer te weten te komen over games, kun je deze spreekbeurt lezen.

Hoe zijn games ontstaan?
Pong-300x200.jpg
Zoals je al eerder kon lezen, speelden onze grootouders nog helemaal geen games. Dit kwam omdat games pas 50 jaar geleden zijn ontstaan, toen Pong werd gespeeld in speelhallen. Pong was een soort van tennis, waarbij je een balletje naar de andere kant moest slaan met een groot lang blokje. Toen Pong voor het eerst werd gespeeld, kon dit alleen nog maar op de televisie. Later werd de eerste spelcomputer gemaakt, met de naam Atari 2600. Toen de eerste spelcomputer eenmaal gemaakt was, volgen er steeds meer spelcomputers. Zo werd in 1985 de eerste Nintendo gemaakt en kwam Sega met het S.M.S. Dit staat voor Sega Master System: een spelcomputer om allerlei spelletjes op te spelen.

Natuurlijk waren de spelcomputers van vroeger lang niet zo goed als de spelcomputers van nu. Dit veranderde toen de Nintendo 64, de Playstation 1 en The Sega Saturn werden gemaakt in 1995. Deze spelcomputers waren al veel beter dan de oudere spelcomputers en zo werden de games ook veel beter. Tegenwoordig zijn er vele verschillende soorten spelcomputers, die allemaal weer andere games hebben. Hierdoor is de keuze bij het kopen van nieuwe spelcomputers en games erg groot en kan iedereen wel een leuke game vinden.

Welke spelcomputers zijn er?
spelcomputers-300x171.jpg
Om games te kunnen spelen, heb je een spelcomputer. Enkele voorbeelden van spelcomputers, in volgorde van oud naar nieuw, zijn: Tennis for Two, The Spacewar, The Magnavox Odyssey, Atari Home Pong, Atari 2600, N.E.S., Commodore Amiga, Sega Game Gear, Sony Playstation 1, Nintendo Gameboy Advance, Microsoft Xbox, Nintendo Gamecube, Gameboy Advance SP, Gameboy Nintendo DS, Gameboy Advance Light, Sony PSP, Xbox 360, Playstation 3, Nintendo Wii en Playstation 4.

Heb je geen spelcomputer in huis? Dan kun je ook games spelen op een gewone computer, laptop, tablet of telefoon. Ook voor deze apparaten heb je namelijk honderden games om te spelen.

Wat voor soorten games zijn er?
Bij het spelen van games kun je kiezen uit verschillende soorten games. Zo kun je avontuurgames spelen waarbij je bepaalde opdrachten moet volbrengen. Lukt dit, dan kom je weer verder in het spel en kun je in hogere levels spelen. Vind je dit niet zo leuk dan kun je vechtgames spelen. Dit zijn games waarbij het vechten met de tegenstander centraal staat. Heb je gewonnen, dan ga je verder in het spel en kom je weer andere tegenstanders tegen om mee te vechten. Vaak zijn dit dan sterkere tegenstanders. Voor alle soorten games geldt dat hoe verder je komt hoe moeilijker het wordt. Ook kun je ervoor kiezen om puzzelgames te spelen. Dit zijn games waarbij je een bepaalde puzzel op moet lossen. Candy Crush en Bejeweled zijn tegenwoordig heel bekend. Bejeweled lijkt wel op de veel oudere puzzelgame Tetris. In dit spel moet je blokjes in elkaar schuiven om lijnen te maken en de blokjes te laten verdwijnen. Tetris is al veel langer een populaire puzzelgame. De eerste Tetris game is gemaakt in 1984.

Andere games die je kan spelen, zijn:

  1. racegame-300x187.jpg
    Racegames: houd je van racen? Dan zijn racegames iets voor jou. Hier moet je zo vaak mogelijk de snelste zijn, om het spel te kunnen winnen en verder te komen in het spel. Je kunt tegen de computer racen of tegen andere spelers van het spel.
  2. Schietgames: schietgames lijken op echte oorlogen. Zo is het de bedoeling dat je zo veel mogelijk mensen van de tegenstander doodschiet, om het spel te kunnen winnen. Schietgames zijn alleen geschikt voor kinderen die ouder zijn dan twaalf of zestien jaar.
  3. Sportgames: als je sportief bent, zijn de sportgames iets voor jou. Zo kun je kiezen uit voetbalgames, tennisgames, hockeygames en zelfs golfgames.
  4. Simgames: bij het spelen van simgames is het de bedoeling om een poppetje te maken en deze een eigen leven te laten leiden. Zo moet je een huis bouwen voor het poppetje, het poppetje eten geven en ervoor zorgen dat het poppetje gelukkig is met een gezin of vrienden.
  5. 2D games: 2D games zijn games die op een plat vlak gespeeld worden. Dit ziet er een beetje ouderwets uit, omdat de meeste nieuwe games worden gemaakt met diepte. Soms kan het juist wel leuk zijn om de 2D games te spelen, gewoon voor de afwisseling.
  6. 3D games: 3D games zijn het tegenovergestelde van 2D games. Zo hebben 3D games wel diepte en lijkt het soms net of je echt in de gamewereld staat bij het spelen van de game. Hierdoor zijn de 3D games nog spannender dan gewone games en vinden veel mensen het leuk om deze games te spelen.
Welke game je wil spelen, is natuurlijk helemaal aan jou. Door verschillende games te spelen kom je er vanzelf achter wat jij leuk vindt en welke game je moet kopen.
 
Reactiescore
1.089
Reactiescore
2.478
En dit was de laatste spreekbeurt hier; de volgende mag in de praathoek of is een eigentopic
 
Reactiescore
1.089
Ik moet zeggen dat ik het wel boeiend vond allemaal.
 
Reactiescore
2.478
Vandaar dat ik hem uitnodig om of een eigen topic te maken of in de praathoek verder te gaan ;)
 
Bovenaan