Praathoek

  • Topicstarter Deleted User - 487871837
  • Startdatum

DeletedUser7072

Guest

pff je moest eens weten wat ik moest doen voor mijn studie, dan zou je me echt een nerd noemen. Gelukkig biedt dat later wel goeie mogelijkheden op de arbeidsmarkt.

Jannetje is gewoon jaloers op je superieure intellect.

ah right, op die fiets. ja fair
Nee, heb geen statistiek gehad, wel: vwo wiskunde D, universitair calculus 1,2,3, lineare algebra 1,2, functionele analyse, groepentheorie, abstracte algebra, kwantumfysica 1,2
dus zoals je ziet is mijn opleiding niet het probleem, net wakker zijn en het forum lezen wel :)

Als je vergeet mee te nemen dat je "goede" steen 18 plekken kan kiezen, dan versimpelt het de berekening aanzienlijk, vandaar dat ik ook de stap zo snel niet zag met mijn net wakkere hoofd :D

Geen statistiek gehad maar wel meer geavanceerde vakken, terwijl statistiek aan de basis staat van experimentele foutenanalyse en de kwantummechanica letterlijk gebaseerd is op kansberekeningen en statistiek?

uhm ooit statistiek gehad? (voor gemak had ik btw in 2 groepen gedeeld slecht/ niet slecht)

even slecht of slechter: is even slecht plus slechter p(G<=1) = p(G=1) + p(G=0) (disjunct)
  1. eerst even slecht: voor even slecht heb je 17 slechte nodig en 1 goede. (binominale verdeling) 17 keer de kans op slecht en 1 keer de kans op goed. Die goede kan op 18 posities zitten het kan namelijk de eerste zijn de tweede de derde... de laatste. Dus 18*.32*.64^17.
    SGGGGGGGGGGGGGGGGG, GSGGGGGGGGGGGGGGGG, GGGGGGGGGGGGGGGGS
  2. Slechter betekent alle 18 slecht dus 64^18
  3. bij elkaar optellen levert: 18*.32*.64^17 + 64^18


Ik heb een nieuwe voor je:

Een edelman pakt 20-35 toestemming van een dorp, als je aanneemt dat de kansen uniform verdeeld zijn over de verzameling {20,21,..,35} hoe groot is dan de kans dat je toestemming blijft haken met een trein van 4? En hoe groot is de kans dat je er met 3 edels doorheen komt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactiescore
376
Jannetje is gewoon jaloers op je superieure intellect.



Geen statistiek gehad maar wel meer geavanceerde vakken, terwijl statistiek aan de basis staat van experimentele foutenanalyse en de kwantummechanica letterlijk gebaseerd is op kansberekeningen en statistiek?



Ik heb een nieuwe voor je:

Een edelman pakt 20-35 toestemming van een dorp, als je aanneemt dat de kansen uniform verdeeld zijn over de verzameling {20,21,..,35} hoe groot is dan de kans dat je toestemming blijft haken met een trein van 4? En hoe groot is de kans dat je er met 3 edels doorheen komt?
Heb daar maandag examen van, in het weekend weet ik je het antwoord te zeggen dus! :eek:
 

DeletedUser79481

Guest
Geen statistiek gehad maar wel meer geavanceerde vakken, terwijl statistiek aan de basis staat van experimentele foutenanalyse en de kwantummechanica letterlijk gebaseerd is op kansberekeningen en statistiek?

Ik heb natuurlijk wel statistiek gerelateerde onderwerpen gehad, ben bekend met de meeste technieken om mijn eigen statitische analyse toe te passen op mijn meetresultaten. Maar ik doelde op een vak met de specifieke naam "statistiek" zoals je dat bij onder andere psychologie, sociologie, kunstmatige intelligentie en informatica krijgt.
Ik noem dus ook de letterlijke namen van mijn vakken op. Tuurlijk zijn we begonnen met kwantum 1 met probability theory, gedefinieerd wat een verwachtingswaarde is, en vanuit daar de verwachtingswaarde hamiltonians en positie gaan definieren etc.

Ik heb een nieuwe voor je:

Een edelman pakt 20-35 toestemming van een dorp, als je aanneemt dat de kansen uniform verdeeld zijn over de verzameling {20,21,..,35} hoe groot is dan de kans dat je toestemming blijft haken met een trein van 4? En hoe groot is de kans dat je er met 3 edels doorheen komt?

Er zijn dus 16 mogelijkheden voor toestemming verlaging van de edelman, in totaal 16^4 mogelijkheden van toestemming verlaging.

Bij blijven hangen van 4 toestemming moet je dus de combinaties vinden waarin de som van de 4 verlagingen gelijk is aan 96.. noem dit C.
Je uiteindelijke kans is dan C/16^4.

Nu om C uit te drukken in een getal, dat laat ik over aan iemand met tijd te veel. Ik moet weer even op A drukken
 

DeletedUser7072

Guest
Er zijn dus 16 mogelijkheden voor toestemming verlaging van de edelman, in totaal 16^4 mogelijkheden van toestemming verlaging.

Bij blijven hangen van 4 toestemming moet je dus de combinaties vinden waarin de som van de 4 verlagingen gelijk is aan 96.. noem dit C.
Je uiteindelijke kans is dan C/16^4.

Nu om C uit te drukken in een getal, dat laat ik over aan iemand met tijd te veel. Ik moet weer even op A drukken

Hangende TS bij een trein van 4 edelmannen bedoelde ik he, niet dat de toestemming met 4 blijft hangen. Dit is hoe ik het aanpak:

28pkwy.png

Die som heb ik dan wel met een programma berekend, want dat wordt me anders te gek :p
 

DeletedUser79481

Guest
Hangende TS bij een trein van 4 edelmannen bedoelde ik he, niet dat de toestemming met 4 blijft hangen. Dit is hoe ik het aanpak:

28pkwy.png

Die som heb ik dan wel met een programma berekend, want dat wordt me anders te gek :p
oh pfft, ik las je post net nogmaals, heb het weer helemaal verkeerd gelezen lol.
Misschien moet ik even leren lezen ipv studeren voor de tentamens.. maar nice

Welk programma heb je daarvoor gebruikt?
 

DeletedUser7072

Guest
Mathematica gebruik ik, als je meer wil weten, spreek me maar aan op Skype. Naam is dirkdeboss.
 

DeletedUser7072

Guest
Werkt niet met zo’n dikke som. Of je bent heel lang aan het tikken om 1+2+..+23 = 23*12 = 276 termen bij elkaar op te tellen.
 

DeletedUser79481

Guest
Werkt niet met zo’n dikke som. Of je bent heel lang aan het tikken om 1+2+..+23 = 23*12 = 276 termen bij elkaar op te tellen.
grafische rekenmachine laat je gewoon de som als functie definieren, dan zet je x als variable, zet je x naar het aantal termen en vraag je de functiewaarde op ;)
 

DeletedUser7072

Guest
23 moet overigens 20 zijn, zat niet op te letten. Dus 210 termen, gelukkig zag ik het zelf voordat iemand me voor schut kon zetten :eek:
 

DeletedUser7072

Guest
Leuk dat je mij als inspiratie bron ziet. Ik dacht dat je nu door het leven ging als Martina maar jij doet het even helemaal anders ;)
 
Bovenaan