Genderidentiteit

Reactiescore
976
'De juridische categorieën man en vrouw zullen verdwijnen', zegt jurist Pieter Cannoot, die bij het Human Rights Centre van de Universiteit Gent aan een doctoraat over seksuele identiteit werkt. 'Op de duur zal gender iets zijn wat tot het intieme privéleven van de mens behoort.' Op het vlak van seksuele geaardheid is België vandaag al een van de meest progressieve landen ter wereld, en nu ziet het ernaar uit dat ons land ook wat genderidentiteit betreft een voortrekkersrol zal spelen. Al lijkt dat niet met evenveel enthousiasme te zijn. 'Zonder het goed en wel te beseffen heeft de overheid met de invoering van de nieuwe transwet een heel proces in gang gezet', zegt Cannoot. 'Samen met Malta, Denemarken, Noorwegen en Ierland is België een van de weinige landen die de medische voorwaarden om officieel van gender te veranderen al heeft geschrapt. Door de nieuwe transwet hoef je geen behandelingen of operaties meer te ondergaan om je gender te kunnen aanpassen. Zelfs een diagnose van genderdysforie is niet nodig. Het enige wat je hoeft te doen, is officieel verklaren dat je je genderregistratie wilt aanpassen. Ik vermoed dat de wetgever de gevolgen daarvan heeft onderschat.'

Hoe bedoelt u?
Pieter Cannoot:
Veel ministers en parlementsleden dachten wellicht dat de transwet alleen betrekking zou hebben op de relatief kleine groep transpersonen, en dat het daarbij zou blijven. Maar in de praktijk heeft die beslissing een beweging in gang gezet die invloed heeft op het hele rechtssysteem. Door de nieuwe wet registreren we nu iemands genderidentiteit in plaats van zijn biologische geslacht. De logische volgende stap is een wettelijke regeling voor de 2,2 procent van de bevolking die zogenaamd non-binair is. Dat zijn mensen die zich zowel man als vrouw, geen van beide of iets daartussenin voelen. Belangenverenigingen voor holebi's en transpersonen zoals Çavaria, Genres Pluriels en Rainbowhouse Brussels zijn al naar het Grondwettelijk Hof gestapt om de afschaffing van opdeling in mannen en vrouwen te vragen. De redenering erachter is dat de wetgever de zelfbeschikking op het vlak van gender, die met de transwet is ingevoerd, niet tot twee categorieën kan beperken.

Is het logische gevolg dan de invoering van een derde gendercategorie?
Cannoot: In eerste instantie waarschijnlijk wel. Alleen dreigt die X dan een soort restcategorie te worden en kan er een hiërarchie van categorieën ontstaan: M> V> X. Dat zou natuurlijk heel stigmatiserend zijn. Op lange termijn lijkt zo'n derde categorie me geen oplossing. Ook al omdat de kans groot is dat er gaandeweg nog categorieën zullen bijkomen. Zoals je vandaag op Facebook al uit 71 genders kunt kiezen: van man, vrouw en anders tot queer en genderflux. Mettertijd kunnen we in een situatie belanden waarbij iedereen zijn gender vrij mag invullen in pakweg dertig tekens.

Dat zal toch voor chaos zorgen?
Cannoot: Alles hangt af van de waarde die we aan gender toekennen. Eeuwenlang werden er rechten en plichten aan gekoppeld, die meestal in het voordeel van de mannen waren. De voorbije eeuw hebben we er alles aan gedaan om van dat systeem af te stappen, maar vreemd genoeg blijven we gender een grote waarde toebedelen. Vandaar dat de overheid de grenzen van die categorieën nog zo veel mogelijk probeert te bewaken. De kans is dus groot dat ze er in eerste instantie eerder een categorie aan toevoegt dan dat ze de genderregistratie helemaal overboord gooit. Nochtans hoort gender geen deel meer uit te maken van de burgerlijke staat.

Is het wel haalbaar om de traditionele indeling in mannen en vrouwen helemaal te schrappen?
Cannoot: Zeker. De meeste argumenten die tegenstanders aandragen, vallen makkelijk te ontkrachten. Zo wordt vaak beweerd dat genderregistratie een belangrijke rol speelt bij de identificatie van personen. Maar uit mijn onderzoek blijkt dat het tegenwoordig geen doeltreffend identificatiemiddel meer is. Als ik me als man bij de politie aanmeld, zal geen enkele agent twijfelen aan de M op mijn identiteitskaart. Maar ben ik als vrouw uitgedost, dan zullen er alarmbellen afgaan. Terwijl de transwet er net voor heeft gezorgd dat het ieders vrije keuze is om zich als man of vrouw te presenteren. De vingerafdruk die straks op onze identiteitskaart zal staan, is dus een veel efficiënter identificatiemiddel.

Hoe kan de overheid nog een degelijk antidiscriminatiebeleid voeren als mensen niet meer als man of vrouw te boek staan?
Cannoot: Andere discriminatiegronden, zoals religie of seksuele oriëntatie, worden toch ook niet geregistreerd? Beweert iemand het slachtoffer te zijn van genderdiscriminatie, dan volstaat het dat de betrokkenen verklaren wat hun gender is. Hetzelfde geldt voor de quota die onder meer in de politiek en het bedrijfsleven gerespecteerd moeten worden. Om te controleren of de raad van bestuur van een beursgenoteerd bedrijf aan de quotavereisten voldoet, moet de bestuursleden simpelweg naar hun gender worden gevraagd.

Dan kan men toch een raad van bestuur met alleen mannen installeren, zolang een derde van hen maar beweert vrouw te zijn?
Cannoot: Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt helemaal niet dat het afschaffen van genderregistratie tot misbruiken zou leiden. Toch niet meer dan al het geval is.

Zou het einde van de opdeling in mannen en vrouwen dan in geen enkel domein van de samenleving tot problemen leiden?
Cannoot: Sommige dingen zouden erdoor kunnen worden bemoeilijkt. Door de transwet hoeft het biologische geslacht van een mens nu bijvoorbeeld al niet meer samen te vallen met zijn genderidentiteit. Toch vertrekt ons recht nog in grote mate van het principe dat iemand met mannelijke geslachtskenmerken ook een mannelijke genderidentiteit heeft. Als ik morgen naar de burgerlijke stand ga om een vrouwelijke identiteit aan te nemen, dan zal het rechtssysteem er automatisch van uitgaan dat ik ook een vrouwelijk geslacht heb. Een van de gevolgen daarvan is dat ik zal worden uitgenodigd voor borstkankerscreenings, terwijl ik helemaal geen borsten heb. Als de overheid dat wil oplossen, moet ze investeren in andere vormen van informatiegaring, en dat kost natuurlijk geld. Maar zoals het Duitse Grondwettelijk Hof onlangs bepaalde, is dat nog geen legitiem argument tegen de afschaffing van genderregistratie.

Moeten de huidige regels over ouderschap en afstamming dan ook op de schop?
Cannoot: Afstamming hangt nog grotendeels af van de rol die iemand opneemt. Verandert een vrouw haar genderidentiteit, dan wordt ze de vader van de kinderen die daarna nog worden geboren - behalve als ze uit haar buik komen. Een man die voor een leven als vrouw kiest, wordt dan meemoeder. Maar ook de discussie over afstamming beperkt zich niet tot transpersonen. Tegenwoordig krijgen sommige mensen een kind via een draagmoeder, is het mogelijk dat een baby drie biologische ouders heeft en duiken er 'koppels' op die uit drie personen bestaan. Door die evolutie, die alleen maar zal toenemen, botst ons afstemmingsrecht tegen zijn grenzen aan. Op termijn zal er dus iets moeten veranderen. Waarschijnlijk zal de wetgever het in de toekomst niet meer hebben over de vader en de moeder, maar over ouder één en ouder twee. En in sommige gevallen zelfs over een derde en vierde ouder.

Denkt u dat de Belgische regering op korte termijn iets zal veranderen aan de huidige indeling in mannen en vrouwen?
Cannoot: Op het kabinet van minister van Justitie Koen Geens (CD&V) heeft men al de mogelijkheid onderzocht van een inclusief burgerlijk recht waaruit de termen man en vrouw zijn verdwenen. Om dat daadwerkelijk in te voeren, is er alleen politieke wil nodig. Hoe snel de wet zal worden aangepast, hangt voor een groot deel van het Grondwettelijk Hof af. Als het beslist dat de wetgever een alternatief moet uitwerken voor het huidige binaire systeem, zoals de belangengroepen vragen, dan kan de aanpassing al over anderhalf jaar worden doorgevoerd. Laat het Grondwettelijk Hof de overheid meer ruimte, dan zou het nog vijf à tien jaar kunnen duren. Ondertussen zullen zowel binnenlandse lobbygroepen als internationale organisaties zoals de Verenigde Naties en de Raad van Europa de druk nog opvoeren. Een weg terug is er in elk geval niet meer.

Dan kan men toch een raad van bestuur met alleen mannen installeren, zolang een derde van hen maar beweert vrouw te zijn?
Cannoot: Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt helemaal niet dat het afschaffen van genderregistratie tot misbruiken zou leiden. Toch niet meer dan al het geval is.

'Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt ...', hier krijg ik altijd de kribbels van. Een belangrijke vraag counteren met deze zin, terwijl het quasi onmogelijk voldoende wetenschappelijk kan aangetoond zijn. Mijn gezond boerenverstand zegt me bovendien dat wanneer je van gender een speelbal maakt, er wel misbruiken gaan zijn (misbruik mag je het dan eigenlijk niet noemen, want dan loop je het risico van transfobie beschuldigd te worden). Net zoals mensen gretig gebruik maken van fiscale achterpoortje, zal dit volgens mij ook onvermijdelijk zijn.
 

DeletedUser7072

Guest
Is hier helemaal geen politiek debat over geweest in Belgie, omtrent de invoering van deze wet? Dat het veel te ver doorslaat ben ik helemaal met je eens, en ik ben blij dat Nederland deze lijn (nog) niet gevolgd heeft.
 
Reactiescore
110
Sergio wordt Sergia. Ambtenaar verandert van geslacht om vijf jaar eerder met pensioen te gaan.

Los van het feit dat de pensioengerechtigde leeftijd gelijk zou moeten zijn, is dit wel een voorbeeld van het probleem. Mensen zullen altijd de achterpoortjes opzoeken en gebruiken.

Is dat zo, zou de pensioengerechtigde leeftijd gelijk moeten zijn? Zou het geen goed idee zijn om de AOW-leeftijd van mannen te koppelen aan de levensverwachting van mannen en de AOW-leeftijd van vrouwen te koppelen aan de levensverwachting van vrouwen? Op 65-jarige leeftijd is de levensverwachting voor vrouwen 2,6 jaar hoger dan die voor mannen, dus het is wel zo eerlijk als je daar rekening mee houdt bij het vaststellen van de pensioengerechtigde leeftijd.
 

DeletedUser7072

Guest
Dan verander je dus gewoon je geslacht in een man als vrouw, en hoppa 2 jaar eerder met pensioen.

Maar ik denk dat de oplossing eigenlijk heel simpel is. Verwijder 'gender/geslacht' van het paspoort en vervang het met een woord als 'sekse' of expliciet 'biologisch geslacht' en dan blijft het gewoon weer hetzelfde, terwijl iedereen het er wel over eens is dat dit dan gaat over objectieve biologische eigenschappen.
 
Reactiescore
2.181
Is dat zo, zou de pensioengerechtigde leeftijd gelijk moeten zijn? Zou het geen goed idee zijn om de AOW-leeftijd van mannen te koppelen aan de levensverwachting van mannen en de AOW-leeftijd van vrouwen te koppelen aan de levensverwachting van vrouwen? Op 65-jarige leeftijd is de levensverwachting voor vrouwen 2,6 jaar hoger dan die voor mannen, dus het is wel zo eerlijk als je daar rekening mee houdt bij het vaststellen van de pensioengerechtigde leeftijd.

Pensioen leeftijd is sowieso waardeloos. Kijk naar bijvoorbeeld een stratenmaker.
 

DeletedUser73016

Guest
Sergio wordt Sergia. Ambtenaar verandert van geslacht om vijf jaar eerder met pensioen te gaan.

Los van het feit dat de pensioengerechtigde leeftijd gelijk zou moeten zijn, is dit wel een voorbeeld van het probleem. Mensen zullen altijd de achterpoortjes opzoeken en gebruiken.

ach hou toch op... omwille van zo een voorbeeld zou je het miljoenen vrouwen onmogelijk maken om ook echt een vrouw te zijn, omdat onze maatschappij zo een stereotiep beeld op elke gender neerzet.

En vrouwen / mannen moeten onder alle omstandigheden gelijk zijn qua loon en qua regels... Als er dan toch iets moet veranderen, doe het dan daar. Ik weet ook niet waar jullie een probleem van maken. Wat een conservatief forum toch... Eigenlijk is het internet in vergelijking met de echte wereld gelukkig een pak conservatiever. (of althans in de lage landen). Kijk maar naar zo een: "waar stem je op"-poll van 9lives, waar 75% op N-VA en VB stemt. Of naar al die semi-racistische reacties op facebook.
 

DeletedUser7072

Guest
Weet je wat het is, ik ben zelf eigenlijk bijna altijd progressief in de zin dat ik er trots op ben dat wij het eerste land zijn dat homohuwelijken toestond, en dat we veel vrijheden hebben, ook kan ik me totaal niet vinden in het beeld dat veel PVV'ers over de samenleving schetsen. Maar dit hele gendergedoe heeft bij mij toch een verkeerde snaar geraakt. Kijk als jij een man bent en een jurk aan wil trekken, geslachtsveranderende operaties wil ondergaan, etc dan vind ik dat allemaal prima en moet je dat vooral doen. De laatste tijd is dit hele gendergeluid echter heel extreem geworden, als je maar een hele kleine vraagteken zet bij het beeld wat een paar schreeuwende genderactivisten schetsen wordt je al direct weggezet als intolerant. Op deze manier is er geen discussie meer mogelijk.

Waarom moeten wij nu ineens een hele dierentuin aan verschillende 'genders' erkennen en alle mannelijke en vrouwelijke verwijzingen in ons taalgebruik verwijderen? Het percentage transgenders is veel te klein om dit te rechtvaardigen. Als 99.9% van de mensen geen last van genderdysforie hebben, waarom moet je dan voor die 0.1% het hele onderscheid opheffen en mannen en vrouwen bvb gemengd naar de wc laten gaan? Dit zijn allemaal buitenproportionele maatregelen die worden voorgeschoteld. Als transgender moet je de vrijheid hebben om gewoon over straat te kunnen lopen op een manier die jij prettig vind zonder te worden lastig gevallen door omstanders, dat is een recht dat je hebt! Hetzelfde geldt ook voor homo's of vrouwen met een hoofddoekje. Maar tegelijkertijd moet je ook jezelf aanpakken en niet direct hysterisch worden als de NS 'Dames en heren....' omroept. Kijk daar wringt bij mij de schoen, wij worden gedwongen ons aan te passen om dat iemand zich wel eens 'beledigd' zou kunnen voelen. Langzamaan moeten wij ons allemaal aanpassen en onze woorden op een gouden weegschaaltje leggen, want je zou toch maar een of andere minieme minderheid beledigen die dan een belangenvereniging heeft die je direct voor van alles en nog wat uit maakt. Dit is wat mij en zoveel anderen stoort, en ook hetgeen wij bedoelen als we over 'politieke correctheid' praten. Om het even te illustreren, wat sommige genderactivisten eisen is ongeveer dit:

Neem dit refrein.

kabouterlied zei:
Draai een keer in het rond
Stamp met je voeten op de grond
Zwaai je armen in de lucht
Ga nu zitten met een zucht
Stap nu rond als een gans
Zo gaat de kabouterdans

Stel dat iemand die zijn armen verloren is nu een klacht gaat indienen! Schandalig dat je dit nummer draait, denk toch eens aan de mensen die zonder armen zitten, die worden er door dit lied WEER op gewezen dat ze geen armen hebben. Schandalig, schrap het en laat dit liedje, dat trauma's aan onze gehandicapte medemensen kan veroorzaken door een beeld te creeeren dat iedereen armen heeft en meehelpt dit te normaliseren, wat natuurlijk niet zo is!!!!! Laten we nu een leuk inclusief kinderliedje bedenken zodat ook kindjes zonder handjes en voetjes zich er prettig bij voelen, dan schrappen we deze. Het is precies deze mentaliteit die me kotsmisselijk maakt.

Als je eist dat men in een openbare context niet meer over 'mannen' of 'vrouwen' mag praten en dat het beledigend is als bvb de NS een zin begint met 'Beste dames en heren' dan opereer je gewoon op dit niveau, en ben je in geen enkel opzicht anders dan een persoon zonder armen die eist dat je het bovenstaande liedje niet draait omdat hij zich niet kan identificeren met mensen die armen hebben en het hem aan dit vervelende feit herinnert. Kijk zo zit de wereld niet in elkaar, en dit bedoel ik als ik zeg dat je jezelf aan moet pakken. Het is te absurd voor woorden dat je eist dat de hele maatschappij zijn openbare taal aanpast en zich moet beperken omdat ze refereren naar een biologische evidentie die jou ongemakkelijk maakt . En dan nog het lef hebben om mensen die daar vraagtekens bij zetten weg te zetten als 'intolerant'. Als jij je armen mist om wat voor reden dan ook, dan moet daar absoluut rekening mee gehouden worden en verdien je zelfs steun vanuit de maatschappij om je leven desondanks nog zo goed mogelijk te kunnen leiden. Maar dit geeft je niet het recht om te dicteren wat er in het openbaar wel of niet gezegd kan worden, en of er wel of niet naar armen verwezen kan worden. Het overgrote deel van de mensen heeft wel armen en ze zullen hier naar refereren wanneer dat relevant is, leer daar maar mee omgaan! Op dezelfde manier geldt dit ook voor transgenders, je kan je uiten zoals jij dat wil, maar ga mij niet vertellen wat voor taal ik wel en niet mag gebruiken om een groep mensen aan te spreken! Daar ben ik niet van gediend en op die manier verlies je bij mij direct alle respect.

Tegelijkertijd is er ook een ander aspect waar we niet aan mogen voorbij gaan, en dat is zoals ik al zei, dat je moet accepteren dat de werkelijkheid niet altijd overeenkomt met wat jij wil dat waar is. Als jij eigenlijk een vrouw had willen zijn maar geboren bent in een mannenlichaam ben je nog steeds een man, net als dat het feit dat jij een penguin wil zijn niet maakt dat jij ook een penguin bent, of dat je kan willen dat je geen kanker hebt maar het een feit blijft dat je dit wel gewoon hebt. Het accepteren van de realiteit is iets dat we allemaal in ons leven moeten doen, zelfs al zouden wij willen dat die realiteit anders was.

Je kan als persoon zeggen, ja ik ben een man maar qua gedrag, qua interesses, qua hobbies, etc kom ik meer overeen met de gemiddelde vrouw dan de gemiddelde man. Prima, maar probeer niet de werkelijkheid zoals die is te ontkennen, of sterker nog, van anderen te eisen dat zij deze ontkennen en ze als intolerant te bestempelen indien ze dit niet doen! Als je zelf een toneelspel wil opvoeren,geen probleem, maar ga niet van anderen eisen dat ze met je meegaan in het ontkennen van de realiteit omdat deze realiteit jou beledigd. Ik hoef niet mee te gaan in dit toneelspel, dat wil echter niet zeggen dat ik je levenskeuzes en gevoelens niet respecteer.

En wat betreft de mafkezen die beweren dat het geslacht een 'sociaal construct' is en wat al dan niet, feit is dat alle meercellige en geslachtelijk voortplantende organismen 2 individuen nodig hebben om zich voort te planten en dat deze 2 individuen bepaalde verschillende biologische eigenschappen nodig hebben omdat ze zich anders niet voort kunnen planten! Toevallig is het zo dat je ze op basis hiervan bijna perfect kan partitioneren in 2 subpopulaties, zodanig dat 2 individuen die in verschillende subpopulaties zitten zich wel kunnen voortplanten, maar 2 individuen die in dezelfde subpopulatie zitten dit niet kunnen! Hey dit geeft een natuurlijke, onontkenbare en relevante manier om de totale populatie onder te verdelen. En wat geinig zeg, de verschillen die je ziet zijn wel heel duidelijk zichtbaar, asjemenou ze hebben zelfs verschillende organen! Laten we voor de grap de ene groep nu 'mannen' noemen en de andere 'vrouwen'. Het idee dat dit iets met een sociaal construct te maken heeft, of een maatschappelijk opgezette norm is compleet belachelijk, dat is alsof je zegt dat het onderscheid tussen positief en negatief geladen deeltjes een 'maatschappelijk construct' is. En om hier dan nog 72 andere zogenaamde groepen aan toe te voegen, omdat 0.1% van de bevolking zich niet op zijn gemakje voelt met de biologische realiteit, slaat nergens op. Mannen en vrouwen zijn sowieso al geen monolithische groepen op veel aspecten, je kan dus gewoon een man zijn die zich de ene dag een shirt en broek aan wil trekken en de andere dag een jurk, dat is gewoon mogelijk en 100% prima maar dit betekent niet dat je geen man bent maar eigenlijk 'genderfluid' of weet ik het wat bent. Al die verschillende genders bevestigen ironisch genoeg datgeen waar transgenders nou juist tegen zeggen te vechten, namelijk het idee dat er geen/weinig diversiteit is binnen de mannen en vrouwen populaties en ze goed te karakteriseren zijn via stereotypen. Voldoe je niet aan alle stereotypen, dan ben je immers geen man of vrouw maar gewoon 1 van die andere 72(of weet ik het hoeveel) genders!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.277
Transgenders zullen er nog veel minder blij mee zijn dan jullie dat mensen het gaan gebruiken om voordelen mee te krijgen waar ze geen recht op hebben en hen op die manier zwart te maken, maar zwart maken worden ze al genoeg.

Denk je dat het simpel is om transgender te zijn, dat je van de een op andere dag besluit jezelf om te bouwen. Weet je hoeveel transgenders suicidaal zijn omdat ze zo erg met zichzelf in de knoop zitten. Ze zeggen ook niet dat geslacht een sociaal construct is, we hebben het hier over transGENDERS en gender is inderdaad een sociaal construct.

En oh wat is het weer overdreven om te doen dat we overal rekening mee moeten houden met ze? Want geef me maar eens 1 voorbeeld dat jij in je dagelijks leven iets hebt moeten opgeven ter emancipatie van de transgender.

En dan Dirk, ga je ook nog eens klagen dat je die transgenders moet noemen hoe ze willen dat ze je noemt. SO FUCKING WHAT gozer, als jij niet eens het respect kan opbrengen om iemand die zich als vrouw identificeert vrouw te noemen of andersom (poehoe wat zwaar ook je komt vast dagelijks transgenders tegen) ja dan ben je een intolerant bekrompen mannetje.
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.277
Heum, ik denk dat er meer mensen kotsen op leerkrachten dan op transgenders. Dat meen ik serieus. In België zijn leerkrachten niet bepaald mensen met aanzien en dat hoeft ook niet.

:')
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.277
Zie mijn post eerder in dit topic. Gescheiden toiletten zijn onzin. Ik neem vaak de herentoilet.

Gescheiden toiletten vind ik overigens geen onzin. Lijkt me niet zo fijne gedachte om volwassen mannen en meisjes naar dezelfde toiletten te sturen, zeker niet s'avonds in het weekend.
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.277
Dat is net het punt dat hij probeert te maken. Waarom zou het niet als 'normaal' beschouwd mogen worden? Dat is net wat fout is met de gemeenschap, dat zit er al eeuwen in, maar niemand weet waarom het 'fout' is om als jongen met poppen te spelen. Als die dat nu leuk vindt, why not?

//edit, niet het punt dat hij wilde maken, maar wel alsnog een vraag open om over na te denken ;)

Gewoon vrij logisch dat een "normale" man zich met meer macho dingen bezig houdt dan een vrouw. Niet alles hoeft genderneutraal te worden dat is ook weer ongezond voor de mens, maar het is wel heel normaal dat er uitzonderingen zijn :)
 
Reactiescore
145
als je maar een hele kleine vraagteken zet bij het beeld wat een paar schreeuwende genderactivisten schetsen wordt je al direct weggezet als intolerant.
Ik hoef niet mee te gaan in dit toneelspel, dat wil echter niet zeggen dat ik je levenskeuzes en gevoelens niet respecteer.

als jij niet eens het respect kan opbrengen om iemand die zich als vrouw identificeert vrouw te noemen of andersom (poehoe wat zwaar ook je komt vast dagelijks transgenders tegen) ja dan ben je een intolerant bekrompen mannetje.

dit is toch hilarisch :D wel leuk dat je het punt wat dirk aankaart even bevestigd.
 

DeletedUser7072

Guest
Ik wil best de waarheid verdraaien als je dat prettig vind. Tegen dikke mensen ga ik ook niet zeggen dat ze dik zijn. Of jij een man of vrouw bent is gewoon een objectief onderdeel van de werkelijkheid, dat erkennen heeft niks met 'intolerantie' te maken. Als iemand zwart is maar eigenlijk blank had willen zijn verandert dat niks aan het feit dat diegene zwart is, as simple as. Natuurlijk kun je meegaan in de fantasie van die persoon als het anders ernstige psychologische gevolgen heeft, maar dat is een leugen om eigen bestwil en heeft niks met de werkelijkheid te maken. Officiele documenten moeten simpelweg een objectieve weergave van duidelijk verifieerbare en legaal relevante aspecten van je identiteit bevatten. Leeftijd is daar ook een van, als jij je identificeert met een kind als volwassene, zelfs als je een handicap hebt die maakt dat jij mentaal/verstandelijk op het niveau van een kind zit dan nog veranderd dat niks aan je geboorte datum. Hetzelfde geldt voor geslacht, nou vind ik geslachts veranderende operaties een twijfel geval, als je zo'n operatie ondergaat en qua uiterlijk bijna niet te onderscheiden bent van het tegenovergestelde geslacht dan valt er wat voor te zeggen om je in die situatie ook officieel te erkennen als het tegenovergestelde geslacht ondanks dat je natuurlijk nog steeds niet aan de definitie voldoet.

Dat is wat ik hier simpelweg aankaart, verder heb ik geen moreel oordeel over mensen die hun leven op een bepaalde manier willen leiden zonder anderen daarbij tot last te zijn.

Transgenders zullen er nog veel minder blij mee zijn dan jullie dat mensen het gaan gebruiken om voordelen mee te krijgen waar ze geen recht op hebben en hen op die manier zwart te maken, maar zwart maken worden ze al genoeg.

Maakt het alsnog relevant om hier naar te kijken. Als je een nieuwe wet of maatregel invoert moet je rekening houden met alle juridische gevolgen die dit heeft, ook de gevolgen die je 'fraude' zou noemen in de zin dat ze tegen de geest van de maatregel ingaan maar technisch gezien mogelijk worden gemaakt door de maatregel. Als die implicaties te groot zijn moet je het simpelweg niet doen.

Denk je dat het simpel is om transgender te zijn, dat je van de een op andere dag besluit jezelf om te bouwen. Weet je hoeveel transgenders suicidaal zijn omdat ze zo erg met zichzelf in de knoop zitten. Ze zeggen ook niet dat geslacht een sociaal construct is, we hebben het hier over transGENDERS en gender is inderdaad een sociaal construct.

Goed dat je het zegt, want het is inderdaad een sociaal construct. En nu we het daarover eens zijn, wat is dan nog het nut van het concept 'gender'? Waarom zou ik een nieuw concept invoeren dat de bevolking op een bepaalde manier partitioneert en op het eerste gezicht synoniem lijkt met het concept 'geslacht', en tevens als 2 grootste categorieën 'mannen' en 'vrouwen' bevat? We kunnen ook zeggen dat we mannen en vrouwen hebben, en dat er binnen beide populaties individuen zijn die niet voldoen aan bepaalde stereotype kenmerken die wij associëren met 'mannen' en 'vrouwen'.

En oh wat is het weer overdreven om te doen dat we overal rekening mee moeten houden met ze? Want geef me maar eens 1 voorbeeld dat jij in je dagelijks leven iets hebt moeten opgeven ter emancipatie van de transgender.

En dan Dirk, ga je ook nog eens klagen dat je die transgenders moet noemen hoe ze willen dat ze je noemt. SO FUCKING WHAT gozer, als jij niet eens het respect kan opbrengen om iemand die zich als vrouw identificeert vrouw te noemen of andersom (poehoe wat zwaar ook je komt vast dagelijks transgenders tegen) ja dan ben je een intolerant bekrompen mannetje.

Zoals al gezegd heb ik er geen moeite mee om vrouwelijke persoonlijke voornaamwoorden te gebruiken bij iemand die duidelijk een transgender is en misschien zelfs bepaalde operaties heeft ondergaan. Al is het dan misschien niet helemaal waar, het is duidelijk zichtbaar en ik heb hier geen problemen mee. Waar het mij om gaat, is dat er een soort cultuur ontstaat waarbij je iemand op straat niet meer kan aanspreken met 'meneer' of 'mevrouw' zonder het risico te lopen een preek tegen je te krijgen over hoe intolerant je wel niet bent dat je hun 'gender assumed'. Daar ben ik niet van plan in mee te gaan, heel simpel. Ik ga me ook niet verdiepen in al die andere 72 genders en de persoonlijke voornaamwoorden waarmee ze aangesproken willen worden, dat interesseert mij allemaal geen bal en daar ga ik geen tijd in steken. Als je je daarin wil verdiepen en er een bepaalde subcultuur is die zich daarmee bezig wil houden, dan moeten ze vooral hun gang gaan. Maar ze kunnen niet van de rest van de maatschappij eisen hierin mee te gaan en allerlei officiele zaken en algemeen taalgebruik aan te passen aan een minieme minderheid. Dat is absurd.

Mijn klacht is ook breder, zoals je in mijn post heb kunnen zien. In de zin dat je in het publieke discours steeds verder beperkt wordt in wat je wel en niet kan zeggen omdat er overal schreeuwende mini groepjes zijn die overal aanstoot aan nemen. Kijk naar mijn argument over het kabouter plop liedje en de mensen zonder armen, daar heb ik je niet opin zien gaan en in dat stuk hint ik hier ook op.
 

DeletedUser61134

Guest
Domme discussie.

Als je transgender bent; ben je een transgender.
Als je homoseksueel bent ben je een homoseksueel aka een homoseksuele man of homoseksuele vrouw (aka lesbienne)
Anders ga ik ook zeggen: Ik ben een vrouw, maar ik voel me een godin dus vanaf nu moet je me aanspreken als Godin Rebecca.
Als je een trans geen trans mag noemen ben ik voortaan geen vrouw maar een godin. Einde discussie.

En je komt dagelijks hopelijk wel minstens 1 homo/trans tegen mag ik hopen.
Anders kom je erg weinig buiten.


Daarnaast Transseksuele mensen moeten voortaan alleen nog gebruik maken van de gehandicapten WC's gezien ze zich geen man voelen, maar geen vrouw zijn.
Meer opties zijn er gewoon niet. Als ze die wel willen moeten ze maar een WC voor onzijdig of twijfelachtig aanvragen.
 
Reactiescore
1.075
Meer opties zijn er gewoon niet. Als ze die wel willen moeten ze maar een WC voor onzijdig of twijfelachtig aanvragen.


mag je daar ook heen als je twijfelt tussen een hot dog of een hamburger, of mss toch liever een mosseltje :eek:
 
Bovenaan