Interessante post. Ga erop reageren!
Je stuk begon goed, maar vanaf de voorlaatste alinea ben ik het oneens met je. Een oneerlijke verhouding tussen aanvaller en verdediger maakt het juist oninteressant. Wat ik bij vele nieuwe werelden zie gebeuren is dat door het gemak van scripts als 1c, stammen met een hoge motivatie gewoon een aantal tienduizenden aanvallen eruit sturen (fakes & clears) en puur door het aantal aanvallen dat lopen de verdedigers onzeker maken en dan winsten boeken. Een stam wat een beetje wankel staat prikt hier vaak al bij de 1e massa doorheen en de stam valt vaak snel. De echte endgame gevechten heb je niet meer zoals vroeger.
Ik vind dat een gebouw als deze de eindgevechten misschien een stuk interessanter kan maken. Ik zeg al bewust misschien, want we kennen het gebouw nog niet!
Misschien komen we er over een paar maanden achter dat het gebouw de verdediger weer teveel voordeel geeft. Dat er dan wijzigingen in het gebouw komen kan een gevolg zijn. Ik denk dat we het beter even kunnen afwachten. Maar het gedeelte over de verhouding, zoals gezegd: ben ik niet met je eens. Het begin van je stuk echter kan ik me in vinden.
Prima natuurlijk als je het daar niet eens mee bent. Wat ik er mee wou zeggen over het algemeen is dat doordat het aanvallen momenteel "gemakkelijker" is er ook actief aangevallen wordt. De personen die in een defensief schild kruipen hebben het zeer moeilijk. Ik verwacht dat deze toren door zijn enorm verdedigend voordeel meer mensen doet denken "we gaan defensief spelen en rekken zo de wereld / spelen de wereld zo uit". Dat maakt in mijn ogen geen interessante werelden...
Als ik dat zeg heb ik het uiteraard over waar ik er van uit ga dat de kwaliteit en activiteit min of meer verdeeld is tussen de 2 (of meerdere) stammen. Jou voorbeeld is geen kwestie van aanvallend voordeel hebben en uit evenwicht zijn. Het is een voorbeeld van een kwalitatief en actief goede stam die een slechte stam weg vaagt. Zal dit moeilijker worden met deze uitkijktoren, natuurlijk. Maar we kunnen er toch niet van uit gaan dat op elke wereld er 1 kamp veel beter is dan het andere waardoor het nodig is om voor dat ene kamp aanpassingen te maken om ze een kans te geven...
1. De uitkijktoren werkt alleen op eigen aanvallen, gezien er verwezen wordt naar het omzetten van aanvallen die in je eigen inkomende aanvallen scherm was. Het lijkt me dus (vrijwel zeker) niet dat het ook voor stamgenoten werkt.
2. Ik verwacht dat het net als de kerk een iets moeilijker te katapulteren gebouw is. Er is echter nog niks over bekend.
3. De bouwtijden hetzelfde verhaal. De PP regels werken er uiteraard wel op, ja.
1. Dat toomt het al een beetje in natuurlijk, maakt het moeilijker om bv een lijn van cf's op te zetten met je stam waardoor je op easy wijze alle long range aanvallen kunt neutraliseren en nutteloos maken.
2. Dit vind ik dan weer slecht, zo veel voordelen voor de verdediger, en krijg die er als bonus ook nog eens bij dat een aanvaller wel zeer veel moeite moet doen om hem kapot te krijgen. Het wordt practisch onmogelijk om dit gebouw uit te schakelen in een latere spel fase. En dat houd meteen in dat het gebouw net meer aanvalstactieken weg haalt uit het spel dan dat het zal toevoegen (voor zo ver ik nu voor me kan zien)
3. Kijk dat bv... je kan het dus door middel van PP bijna instant bouwen. Zo een sterk gebouw zou iets moeten kosten... in zo iets zou zelfs de ergste PP abuser zijn PP steken omdat het anders gewoon een te groot nadeel oplevert dat met skills zeer moeilijk te nivelleren is. Met skills ben je veel, maar het maakt je geen helderziende.. en dat is wat deze toren ongeveer wel doet
Kan ik verder niks aan toevoegen. Het slopen van een wachttoren moet natuurlijk niet makkelijk zijn, net zoals de kerk.
Eigenlijk al op gereageerd hier boven, het zou niet makkelijk moeten zijn, maar toch ook niet onmogelijk ? Er wordt gezegd dat dit extra tactiek met zich mee brengt, terwijl het eigenlijk net het tegenovergestelde doet.
Denk ik niet. De massa's zullen juist belangrijker worden dan de nachtblitzen nu, wat ik een enorm voordeel vind. Het voordeel van het 's nachts enorm lang opblijven en dan zoveel mogelijk fakes en hier en daar wat clears op het achterland eruit knallen, is nu weg. Ik vond dit altijd vreselijk aan dit spel.
Hangt er vanaf, mits je een paar mooie cf's plaatst kan je eenvoudig op 50 uur afstand (late game van tegenwoordig gerekend - w47 bv) eenvoudig een lijn inbouwen waardoor elke aanval (bij stam massas) die van verder komt daar al wordt gedetecteerd als clear of fake. Met dat zijn dan net grote massas met 1 aankomstdag (zoals ze meestal wel plaats vinden of starten) totaal nutteloos en heb je net het tegenovergestelde van wat jij wilt: snelle blitzen van speler op speler aan het front ! (enige manier om te vermijden dat er op 50 uur afstand al weet wat binnen komt en wie echt target is)
@CBC: Ik las dat je ook ging starten op W52, nu w47 wat mij betreft gedaan is, gaan jullie voor een pre made met wat mensen van daar ? Ondanks dat wij onze meningsverschillen regelmatig hebben komt dit eerder door elkaar niet goed genoeg te kennen en te denken dat we elkaar kennen. Ik ben altijd wel kandidaat om mee in een pre made stam te stappen en wil stiekem ook wel eens spelen onder een deftige leiding (angel). Let me know
TOEVOEGING OP VORIGE POST
Ik zou nog even een puntje willen toevoegen aan mijn vorige post... Een uitkijktoren is uiteraard een idee dat voort komt uit dit gebouw uit de middeleeuwen dat ze gebruikten om de vijand op voorhand te spotten. De toevoeging is daarin dan ook een logische en leuke keuze. Maar zou het niet interessant zijn om net daarvan de tegenhanger (voor de aanvaller) vanuit de middeleeuwen ook te digitaliseren ? Zijnde de mogelijkheid te hebben om de zichten van deze torens "te ontwijken" wat ten koste gaat van tijd (je moet namelijk rond lopen, sluipen,... wat altijd langer duurt)...
Dat zou een aanvallend perspectief zijn waar pas echt een hele hoop extra tactieken mee naar voor komen. Het zou het mogelijke uit balans gebrachte spel (door dit gebouw) terug gelijk kunnen maken en zou nog meer inzicht toevoegen aan het spel zonder dat het een overdreven voordeel levert voor de aanvaller. Ook enkel een tactisch voordeel, geen voordeel in hoeveelheid ^^