Het universum

DeletedUser

Guest
Wow stalov, als je de persoonlijke toer opgaat wil dat echt wel zeggen dat je geen tegenargumenten hebt.
Verder geef ik aan respect te hebben voor gelovigen, maar ik heb op dit forum al voldoende gezegd dat ik tegen inmenging van religie en wetgeving ben. Wetten moeten worden opgebouwd omdat ze het best zijn voor de burgers, niet omdat de bijbel in vers zoveel zegt dat god dit of dat zei/deed.

Christenen, Moslims en Joden gaan ervanuit dat God de wereld en het universum hebben geschapen, Atheïsten gaan ervanuit dat de wereld en het universum uit zichzelf ontstaan zijn binnen een proces. Stephen Hawking zegt dat het moment voor de big bang een moment was waar tijd niet bestond en als er geen tijd is, dan is er ook geen tijd waarin een God iets zou kunnen ondernemen. Verder zegt hij ook dat het menselijk brein altijd wil handelen vanuit een oorzaak, gebeurtenis en gevolg patroon, maar dat dit perse niet zo hoeft te zijn. En eigenlijk kan je dat best wel beetje nabootsen. Probeer maar eens in te beelden hoe het was voor je geboren bent en/of hoe het zou zijn om dood te zijn. Je hersenen kunnen dit simpelweg niet simuleren omdat zowel onze zintuigen als onze hersenen continue in werking zijn. Je kunt niet stoppen met denken en bewegen, je kunt niet opeens stoppen met voelen, ruiken, horen, zien, smaken. Het feit dat je dit niet kan en toch weet dat er iets was voor je geboren bent, maakt dat je hersenen mee helpen de link te maken met het biologisch proces, je moeder heeft je gebaren en zo ben jij tot leven gekomen. Het feit dat je niet kunt voorstellen dat je dood bent, maakt dat je hersenen automatisch mee helpen de link te maken met een "leven na de dood", het zijnde in een hemel of in een andere gedaante. Voor het menselijk brein is het gewoon niet haalbaar te accepteren dat er geen oorzaak is aan een gebeurtenis en/of geen gevolg aan een gebeurtenis.

Nog een mooi voorbeeld hieraan is kinderen die nooit hun biologische ouders hebben gekend. Deze kinderen hun breinen zullen voor de rest van hun leven altijd de vraag stellen, wie heeft mij tot leven gebracht, wie is mijn moeder en wie is mijn vader. Je hersenen doen dit puur om een oorzaak aan een gebeurtenis te kunnen koppelen. Je hersenen kunnen niet gewoon accepteren dat je er gewoon bent, er moet iemand zijn die jou gemaakt heeft.
 

DeletedUser7072

Guest
Jazeker, de complottheoristen en alu hoedjes zullen smullen. Er zijn aanwijzingen voor een 9de planeet:

Evidence suggests huge ninth planet exists past Pluto at solar system's edge


De planeet is niet direct waargenomen, maar het bestaan ervan wordt vermoed op basis van de banen van kometen en andere objecten in de kuipergordel. Het gaat om een planeet 10x zo zwaar als de aarde en 10-20x verder van de zon dan Neptunus. De baan is overigens elliptisch, en een jaar duurt ongeveer 15.000 jaar.

Orbits_1280_PlanetX2.jpg


De voyager 1 is overigens ongeveer 133 AU(133x afstand aarde zon, ~20 miljard km) van de zon verwijderd nu, en deze planeet ong 300 tot 600 AU ofwel minstens 43 miljard km. Dus de voyager, als snelste en verste ruimtevaartuig is na een reis van bijna 40 jaar nog niet op de helft van deze afstand gekomen!

Als ze het bestaan bevestigen, stel ik de naam Niburu voor. Lijkt me mooi.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser7072

Guest
[video=youtube;5QeaHL-xUYM]https://www.youtube.com/watch?v=5QeaHL-xUYM[/video]

Dat dit soort mensen nog bestaan :eek:
 

DeletedUser

Guest
Ik heb de helft bekeken en het opgegeven. Man, man, man....

Dus wat een wetenschapper (= mens) bestudeerd en daarna verkondigd moeten we altijd geloven volgens deze man. Ok, daar kan ik deels mee inkomen, beetje kritisch zijn mag en we moeten inderdaad niet altijd alles meteen accepteren of afwijzen; zo werkt de wetenschap, je gaat continue op zoek naar theorieën, hypotheses en bewijzen, etc...
Maar dan zegt ie, ik geloof wel de bijbel. Nu, ik ben atheïst, maar wel christelijk opgevoed, maar als ik me niet vergis werd de bijbel en al z'n testamenten toch geschreven door mensen!?

Dus een wetenschapper mogen we niet zomaar geloven (akkoord), maar één of andere apostel die verhaaltjes schrijft over Jezus of schrijft wat Jezus heeft verteld, moeten we wel zomaar geloven? (NIET AKKOORD)

Verder is de theorie van een platte aarde al lang ontkracht, mede door onze technologie. Kijk, honderden jaren geleden wisten we niet dat Noord- en Zuid-Amerika bestond en gingen we ervan uit dat de aarde plat was. Sommige wetenschappers dachten dat ie een andere vorm hadden, één van die vormen was een bol. De theorie was, als je vanuit Europa met een boot naar het Westen vaart en de Aarde is plat, dan kom je nooit aan in India, want India ligt in het Oosten. Als je naar het Westen vaart en opeens wel aankomt in India, dan moet dat betekenen dat de wereld rond is. Helaas kwamen ze uit op 2 nieuwe continenten en dus niet meteen op India (vandaar ook de benaming "Indianen" aan de Amerikaanse primitieve inwoners), dus ok, je kon nog steeds speculeren. Vanaf vandaag hebben we vliegtuigen en kunnen we gaan naar waar we willen op de planeet. Als de aarde plat zou zijn, dan zou je niet het vliegtuig in LA kunnen nemen naar China door te vliegen naar het Westen, want dan zou je volgens deze man zijn theorie botsen op een koepel/muur van water. Dus Amerikanen die naar China willen vliegen zouden naar het Oosten moeten vliegen en dus eerst over Europa gaan; en omgekeerd de Chinezen die naar Amerika willen zouden ook eerst over Europa moeten vliegen richting Westen naar Amerika.

Ik heb geen wetenschapper of bijbel nodig om me dat uit te leggen hoor, dat is gewoon logisch nadenken. :eek: :p
 
Reactiescore
770
Bijbel spreekt niet van een platte aarde...

The earth is described in Job 26:7 as being suspended over empty space, implying a spherical figure. This notion is further entertained in Isaiah 40:21-22, which refers to “the circle of the earth.” This is further supported by Proverbs 8:27 (NKJV), which speaks of God drawing a circle on the face of the deep. From a “bird’s-eye view” of the ocean, the horizon is seen as a circle. Such an observation indicates that where light terminates, darkness begins, describing the reality of day and night on a spherical earth.

The round-earth idea is further supported by Jesus in Luke 17:31,34: “In that day, he who is on the housetop, and his goods are in the house, let him not come down to take them away. And likewise the one who is in the field, let him not turn back...I tell you, in that night there will be two people in one bed: the one will be taken and the other will be left.” This would seem to indicate the phenomenon of day on one side of the globe while darkness abides on the other.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser7072

Guest
'The circle of earth', lijkt verdacht veel op 'zo rond als een pannekoek'. Ofterwijl een platte schijf. Die 2de quote is zo vaag dat je er alle kanten mee uit kan.
 
Reactiescore
770
De Bijbel heeft nooit gesproken van een platte aarde of een aarde als schijf. Het heeft dezelfde draagkracht als dat je zou geloven dat de hel bestaat en trechtervormig is omdat Dante het zo schreef in de Divina Comedia, wat de Bijbel als bron heeft. Het is gewoon literaire insteek van de schrijver zelf.

De aarde als plat iets is wat in de duistere middeleeuwen ook een logische denkwijze was, sinds er niets verkend werd buiten Noord-Afrika, de uithoeken van Europa en voorbij Perzië.

We nemen de wetenschap het toch ook niet kwalijk als ze een 9de planeet vindt terwijl iedereen gelooft dat er minder planeten zijn in zonnestelsel dan 9?
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser

Guest
Verder is de theorie van een platte aarde al lang ontkracht, mede door onze technologie. Kijk, honderden jaren geleden wisten we niet dat Noord- en Zuid-Amerika bestond en gingen we ervan uit dat de aarde plat was. Sommige wetenschappers dachten dat ie een andere vorm hadden, één van die vormen was een bol. De theorie was, als je vanuit Europa met een boot naar het Westen vaart en de Aarde is plat, dan kom je nooit aan in India, want India ligt in het Oosten. Als je naar het Westen vaart en opeens wel aankomt in India, dan moet dat betekenen dat de wereld rond is. Helaas kwamen ze uit op 2 nieuwe continenten en dus niet meteen op India (vandaar ook de benaming "Indianen" aan de Amerikaanse primitieve inwoners), dus ok, je kon nog steeds speculeren. Vanaf vandaag hebben we vliegtuigen en kunnen we gaan naar waar we willen op de planeet. Als de aarde plat zou zijn, dan zou je niet het vliegtuig in LA kunnen nemen naar China door te vliegen naar het Westen, want dan zou je volgens deze man zijn theorie botsen op een koepel/muur van water. Dus Amerikanen die naar China willen vliegen zouden naar het Oosten moeten vliegen en dus eerst over Europa gaan; en omgekeerd de Chinezen die naar Amerika willen zouden ook eerst over Europa moeten vliegen richting Westen naar Amerika.

Ik heb geen wetenschapper of bijbel nodig om me dat uit te leggen hoor, dat is gewoon logisch nadenken. :eek: :p

De aarde als plat iets is wat in de duistere middeleeuwen ook een logische denkwijze was, sinds er niets verkend werd buiten Noord-Afrika, de uithoeken van Europa en voorbij Perzië.

Een paar afbeeldingen van de middeleeuwse kijk op de "platte" aarde. Kijk vooral wat er in het midden van de eerste staat geschreven.

Macrobian_Planetary_Diagram.jpg

Hildegard_von_Bingen-_%27Werk_Gottes%27%2C_12._Jh..jpg

Gossuin_de_Metz_-_L%27image_du_monde_-_BNF_Fr._574_fo42_-_miniature.jpg


Nog een paar geschreven stukken (er zijn er uiteraard een pak meer).

Dante:
The Guide [Virgil] with labour and with hard-drawn breath
Turned round his head where he had had his legs,
And grappled to the hair [of Satan, who stands at the centre of the Earth], as one who mounts,
So that to Hell I thought we were returning.

Thomas van Aquino:
Both an astronomer and a physical scientist may demonstrate the same conclusion, for instance that the earth is spherical; the first, however, works in a mathematical medium prescinding from material qualities, while for the second his medium is the observation of material bodies through the senses.

Bede:
The cause of the inequality of the length of days is that the earth is round, and it is not in vain that in both the bible and pagan literature it is called the “orb of lands.” For truly it is an orb placed in the center of the universe; in its width it is like a circle, and not circular like a shield but rather like a ball, and it extends from its center with perfect roundness on all sides.

Sacrobosco:
That the earth, too, is round is shown thus. The signs and stars do not rise and set the same for all men everywhere but rise and set sooner for those in the east than for those in the west; and of this there is no other cause than the bulge of the earth. Moreover, celestial phenomena evidence that they rise sooner for Orientals than for westerners. For one and the same eclipse of the moon which appears to us in the first hour of the night appears to Orientals about the third hour of the night, which proves that they had night and sunset before we did, of which setting the bulge of the earth is the cause.

Oja, als Amerika niet op zijn weg had gelegen, zou Columbus en zijn hele bemanning en schepen nooit terug zijn gekomen wegens te weinig proviand. Hij dacht namelijk dat het drie keer koprollen was voor hij in India zou zijn, wat op tegenstand stootte van zowat elke wetenschapper toen - die terecht aankaarten dat die afstand een pak langer was.

Aanrader om te lezen: "Inventing the flat earth" door Jeffrey Russell.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactiescore
770
zeer mooi aangetoond Benedictum altijd goede zaak als jij post !! ;)
 

DeletedUser7072

Guest
Een Egyptenaar heeft zelfs de omtrek van de aarde berekent met een behoorlijke nauwkeurigheid door schaduw invallen in Noord en Zuid Egypte met elkaar te vergelijken:

465-004-D1FFD8CD.jpg
 

DeletedUser

Guest
https://nl.wikipedia.org/wiki/Claudius_Ptolemaeus
Daarvoor al had Pythagoras zijn ideeën daarover, en Aristoteles heeft er al bewijs voor geleverd.

Interessante vraag is of de gewone man het geloofde, maar naar mijn mening is ook dat niet waar.

Zou me verbazen als die het anders zouden (als ze er al überhaupt over nadachten). Als we gaan kijken naar zeelui, die wisten het maar al te goed aangezien de onderkant van boten eerst verdwijnen aan de horizon. En daarnaast is er de hele symboliek van de middeleeuwen: symbolen als de globus cruciger verwezen duidelijk naar een ronde aarde. Bronnenmateriaal dat de gewone man zou geloven dat de aarde plat was is onbestaande - of als het zou bestaan ken ik het niet (en daarmee de tientallen auteurs die ik over het onderwerp gelezen heb).

Het meest interessante aan heel deze discussie is waar het hedendaagse geloof dat men dat in de middeleeuwen zou denken vandaan kwam. Antwoord is protestantse propaganda, en later vanuit het oogpunt van wetenschap vs religie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactiescore
38
Interessante shizzle, die zwaartekrachtsgolven. Het biedt alleszins leuke mogelijkheden om het universum verder te ontdekken nu we ze ook daadwerkelijk deftig kunnen waarnemen.

Ook een interessante noot om toe te voegen is dat ze door Einstein reeds in 1916 voorspeld werden en het dus bijna 100 jaar heeft gekost om ze daadwerkelijk goed waar te kunnen nemen. Wat vormt theorie toch een prachtig instrument om aan wetenschap te kunnen doen. :)

Dit naar aanleiding van de persconferentie eerder op de dag.
 
Reactiescore
1.525
Niks gelezen van wat hierboven staat, vond het ook niet nodig om hiervoor een nieuw topic te openen. Vind het leuk om te horen of jullie hier ook mee bezig zijn, meer van dit soort pareltjes kennen en wat jullie mening is.

Ik heb laatst de koppen van twee nieuwsberichten voorbij zien komen: parallel universum en ufo shit, op Twitter, dus hè ik weet niet wat het fake-nieuws- en 'het staat op facebook dus het klopt' gehalte is maaaar... het deed me wel denken aan een paar films die ik al weer enige maanden terug heb gezien.

Twee daarvan zijn van de uploader 'melodysheep' op YouTube. De ander is Ad Astra, laten we de verhaallijn buiten beschouwing houden op het serieuze forum, het vraagstuk waar deze film op is gebaseerd: "is er buitenaards leven?" is wel een interessante. Maar goed, terug naar de eerste: melodysheep. Echt een parel op YouTube en het kijken waard als jij van jouw niet te beantwoorden vraag nóg meer niet te beantwoorden vragen wil gaan maken!

Na het kijken van één van zijn films ben ik gaan twijfelen over de vraag die ik hierboven al stelde, iets waar mijn antwoord voorheen altijd 100% ja op was. Decennia lange zoektochten hebben vooralsnog niks opgeleverd, intelligent leven of niet. Zou het toch kunnen, dat we écht alleen zijn? Of zijn we de eersten? Het universum is relatief jong en de meeste planeten moeten zelfs nog geboren worden: de ingrediënten voor leven zouden nog aanwezig moeten zijn voor 100.000.000.000.000 jaar. Volgens de huidige metingen is het universum 13.800.000.000 jaar oud (oerknal = 0). Vanuit dat perspectief, zijn we er vroeg bij.

Nou goed, ik ben geen expert op dit gebied, maar voor het vermaak en ik denk ook zeker wat algemene kennis is zijn kanaal erg aan te raden: graphics zijn tof, beeld is helder en verhaal is duidelijk.

Donkere materie, donkere energie, Wow!signal "6EQUJ5" en wellicht ook het om het 16 dagen terugkerende signaal FRB 180916.J0158+65......... heeft hier ook allemaal mee te maken.

In the end, duik er niet te diep mocht je geen existentiële crisis willen opbouwen.
 
Reactiescore
1.804
in een oneindig groot universum is de statistische kans op minimum 1 andere vorm van leven astronomisch groot lijkt me?
 
Reactiescore
770
benedictum was echt een eindbaas
 
Bovenaan