Zelfmoord

DeletedUser73016

Guest
We leven vandaag in een maatschappij die enorm ontwikkeld is, en waar we een lange levensduur hebben, en waar de meeste mensen het loodje niet snel gaan neerleggen. Zo goed ontwikkeld dat zelfmoord één van de nummer 1 doodsoorzaken is in onze levenscategorie. Zowel bij jongeren als bij jongvolwassenen als bij mensen die in een midlifecrisis zitten. Mensen met psychische problemen, mensen die ongeneeslijk ziek zijn, mensen die een dagje ouder worden, mensen die in een midlifecrisis zitten, mensen waarvan hun relatie naar de knoppen is gaan, en mensen die gepest worden zijn mensen die een hogere kans hebben om zelfmoord te plegen.

Er hangt een taboesfeer rond zelfmoord, en dat maakt het minder bespreekbaar - nog meer in Belgie. Er is heel veel hulp aanwezig in Belgie en Nederland, maar niet altijd wordt die gevonden. Hoewel je altijd eens kan bellen met de zelfmoordlijn, of eens naar het JAC gaan, of eens op een site surfen en daar vertellen over je problemen. Ik zelf help in mijn vrije tijd regelmatig wel eens op de site Awel om op die manier jongeren advies te geven over verschillende onderwerpen, maar vooral rond het thema zelfmoord durf ik geregeld wel eens advies geven.

Ikzelf heb nog niemand in mijn dichte kring verloren, maar ik ken wel veel mensen die zelfmoord gepleegd hebben - ook in de media komt het fenomeen heel vaak voor. Bovendien is het niet erg moeilijk om zelfmoord te plegen. Echter zal het meestal om een pijnlijke dood gaan.

Nu is mijn vraag. Waarom ik dit onderwerp open. Hebben jullie al eens over zelfmoord gedacht? Hebben jullie al iemand verloren? Hoe zou je omgaan met iemand die zelfmoordgevoelens heeft. Hoe staan jullie tegenover een ongeneeslijk persoon die om een einde vraagt? Hoe vinden jullie dat iemand behandelt moet worden na een zelfmoordmethode? Hoe staan jullie tegenover een treinsuicide? Wat kan er gedaan worden om bepaalde suicides te doen voorkomen?
 
Reactiescore
770
Als iemand die zelfs meerdere keren heeft geprobeerd en er soms bijna in geslaagd zou zijn, kan ik je vraag ook enkel beantwoorden uit mijn eigen ervaring. Zelfmoord en depressie is voor elk persoon een verschillende ervaring, maar bepaalde zaken lopen gelijk; je voelt alsof jij verdrinkt terwijl iedereen rond je aan het ademen is.

Hoe zou je omgaan met iemand die zelfmoordgevoelens heeft. Hoe staan jullie tegenover een ongeneeslijk persoon die om een einde vraagt?

Geduld hebben. En veel zorgzaamheid. Je mag bij iemand die zelfmoordneigingen heeft nooit zijn slechte kwaliteiten zeggen als je bijvoorbeeld wilt zeggen van "Ja maar je bent ook wel een beetje x" waarbij x een slechte kwaliteit is. Dat duwt een persoon echt dieper in zijn depressie. Je mag het nog zo goed bedoelen, een depressief persoon interpreteert dingen opeens helemaal anders. Zo'n mensen zitten ook gewoon op een gans ander niveau van bestaan dan jij; ons brein is dan ook echt een clown die aan alles waarde geeft, in alles rond om. Maar een depressief persoon verliest de waarde van het leven en alles rond hem; geld en werk worden zinloos, vrienden en sociaal leven worden waardeloos. Waarom zou je ook nog moeten piekeren over de waarden, als je toch je eigen bestaan wilt beëindigen?

Zelfmoord is uiteindelijk ook iets dat bij elk mens een persoonlijk uit te vechten strijd is met zichzelf en zijn bestaan. Het neemt echt wel veel kracht in om het te doen, maar ook om het niet te doen. Je lichaam is ook niet gemaakt om zijn eigen bestaan te beëindigen en vecht er ook tegen. In mijn geval was het ook zo op de momenten dat ik mezelf wou hangen dat mijn lichaam opeens een radicale wending maakte in een fractie van een seconde toen ik het bijna ging doen, waarbij ik het gewoonweg niet deed. Tis alsof je spel opeens crasht en je terug gaat naar een vorig level, om nog eens iets te herdoen waarin je vorige keer faalde.

Bij velen verschilt het hoe ze er uit raken, als ze er dan ook uit raken. Beste remediëring bij mij was om stil te staan bij wat er gebeurt met je omgeving na dat je zelfmoord zou plegen. Je ouders en familie, hoe slecht je band misschien zou zijn met ze, gaan er pijn van hebben. Je moeder vooral. Veel pijn. Vrienden ook, mensen die je niet kende maar in je straat of dorp leefden ook zelfs! Zo'n dingen houden echt een gemeenschap in de ban. Tweede dat bij mij werkte en hielp, veel hielp, was de steun die ik kreeg van mensen op Skype, maar ook van mijn psycholoog en psychiater, en uiteindelijk ook de medicatie die ik probeerde. Antidepressiva zijn nog steeds best goed tegen depressies en suïcidale gedachten, enkel moet je geloven in hun werking en volhouden, als je al de medicatie hebt die bij je werkt. Derde en laatste punt is gewoon je ganse perceptie van realiteit veranderen, zodat je met een nieuwe 'mindset' weer door het leven kan. Je neemt een andere filosofie aan, of zelfs een nieuwe religie. In mijn geval begon ik mij te beroepen op Hindoeïstische teksten zoals de Bhagavad Gita, en zaken uit de Veda's en Oepanishaden. Genoeg om je realiteitsprincipes om te gooien en aan te passen of te veranderen.

Als er mensen zijn die zelf ook suïcidale gedachten hebben of depressie, die mogen altijd bij mij komen. Mensen die het zelf hadden kunnen elkaar helpen, maar mensen die het zelf hebben, als in 2 suïcidale mensen, die kunnen elkaar enkel slechter doen voelen. Beste is er over praten. Simpel als dat. En als je er niet wilt over praten, dan ben je oftewel een heel introvert persoon, wat al meteen weergeeft wat de oorzaak is van je depressie, en je dus al zo kan aanpakken (koe bij de hoorns vatten), of je depressie en zelfmoordneigingen zijn gewoonweg niet serieus/verzonnen. Iemand die die zaken echt heeft ziet af, heeft heel veel pijn en leidt elke dag. Als je er dan ook gewoonweg niet over wilt praten, dan is die pijn ook niet zo groot of enorm. Je laat een slangenbeet ook niet onbehandeld als ie veel pijn doet, en als ie dat niet doet maar je hebt hem wel, dan is het maar een korenslang.
 

DeletedUser73016

Guest
Heel interessante post, niet direct gereageerd omdat ik er weinig op kon reageren, en wou zien wat anderen hadden te zeggen (maar dat blijft dus uit... ).

Enige waar ik niet mee akkoord ben is dat mensen die niet willen praten geen zelfmoordgedachtes hebben. Niet iedereen is sociaal erg ontwikkeld, en je kan eeuwen met een probleem zitten zonder het lef en de durf te hebben om over het probleem te praten.
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.277
Je moet ook iemand hebben om erover mee te kunnen praten, helaas zal niet iedereen die hebben

Gelukkig heeft robbe die wel <33
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser73282

Guest
Is een erg heftige ontwikkeling inderdaad, dat het tegenwoordig (vroeger neem ik aan niet?) zo'n beetje doodsoorzaak #1 is. Ik zelf ken 2 mensen die ook een zelfmoordpoging gedaan hebben, wat gelukkig faalde. Ik vind het altijd erg lastig me in die personen in te leven, aangezien ik zelf erg nuchter ben. Ik denk dat ik die mensen dan ook niet eerlijk behandel als ik zeg dat ik trein-suicide erg egoïstisch en stom vind. Heb er wel is met 1 van die 2 mensen die inderdaad treinsuicide-poging deed over gesproken. Wat hij ook zegt en denk ik wel te volgen is, dat als je al zo ver 'heen' bent en in een depressie zit, je niet echt meer gaat nadenken over de gevolgen van je actie, wat de machinist en anderen er misschien voor last van hebben.

Ronduit triest vind ik het, de oplossing hiervoor is nog ver weg denk ik. Zeker ook schokkend dat pesten als een van de belangrijkste motieven is, als je dan wel is hoord dat een 12-jarige het echt niet meer zag zitten...
 

DeletedUser73016

Guest
Als je dood wilt, boeit het je trouwens geen reet of je andere mensen iets aandoet. Daarom dat treinsuicides zo vaak voorkomen. Al zouden de mensen wel geen daden zoals die piloot van German Wings. Mensen willen gewoon dood, al de rest met bijbedoelingen boeit niet.
 

DeletedUser58575

Guest
Er hangt een taboesfeer rond zelfmoord, en dat maakt het minder bespreekbaar - nog meer in Belgie. Er is heel veel hulp aanwezig in Belgie en Nederland, maar niet altijd wordt die gevonden. Hoewel je altijd eens kan bellen met de zelfmoordlijn, of eens naar het JAC gaan, of eens op een site surfen en daar vertellen over je problemen. Ik zelf help in mijn vrije tijd regelmatig wel eens op de site Awel om op die manier jongeren advies te geven over verschillende onderwerpen, maar vooral rond het thema zelfmoord durf ik geregeld wel eens advies geven.

Een taboesfeer vind ik misschien niet helemaal het juiste woord. Ik denk dat er met name vaak sprake is van onbegrip, en mensen willen graag begrepen worden. Als je met zelfmoordgedachten rondloopt, en je dat aan een naaste vertelt, is er een redelijke kans dat je te maken krijgt met een antwoord als: "Doe niet zo gek, je hebt toch genoeg om voor te leven?" of "Ach joh, het valt toch wel mee bij jou?". Dit zijn typische reacties die mensen geven die er weinig begrip voor hebben. Daarnaast zullen die mensen er niet snel begrip voor krijgen omdat zij bij zichzelf dingen denken als "Dat gebeurt mijn zoon/dochter/zus/broer/achterneef toch niet, wij/ik heb(ben) daar niet mee te maken." Gevolg is dat men er niet snel over zal spreken, want de reacties die men erop krijgt zijn niet erg behulpzaam of bevorderend. Dat is in mijn ogen niet direct een taboesfeer, maar meer een verzameling van onbegrip en desinteresse.

Tevens is er in heel veel gevallen spraak van mensen die een zelfmoordwens hebben, en zelf totaal geen interesse hebben erover te spreken, zelfs al zou er wel iemand luisteren. Vaak denkt men dat zoiets privé is. Ook hebben zij vaak al in hun hoofd besloten dat er geen andere uitweg meer is, dus wat heeft het voor zin om erover te praten? Het enige dat er zou gebeuren is dat men zou proberen de zelfmoordpoging tegen te houden, en dat is (in hun hoofd) iets negatiefs. Ze denken dan vaak in termen van 'Die mensen die mij op deze wereld dwingen te blijven.'

Naar mijn mening zijn er 2 soorten mensen die nadenken over zelfmoord. De mensen die het eigenlijk diep van binnen niet echt willen of durven, maar proberen door hierover te praten eindelijk de aandacht van hun omgeving te krijgen die ze anders niet konden krijgen, en de mensen die wel echt zelfmoord willen plegen en dus in hun gedachten niet veel meer te bespreken hebben met hun omgeving of met die mensen die willen helpen bij die gevallen. Als je je niet realiseert dat er die twee verschillende categorieën zijn, krijg je ook alweer snel te maken met onbegrip of misverstanden.

Laat ik even pragmatisch zijn. Jezelf doden is niet heel moeilijk. Iedereen met een half brein is ertoe in staat. Desondanks zijn er opvallend veel gevallen van 'mislukte pogingen'. In veel van die mislukte pogingen (let op: ik zeg niet alle, houd even een open mind bij deze uitspraak), is er sprake van mensen die diep in hun hart nog de wil hebben om te leven. Zij willen dus niet echt dood, al hebben sommige mensen in deze situatie wel degelijk de absolute overtuiging dat zij dit wel willen.

Wat je vaak merkt is dat de mensen die nog een wil hebben om te leven, de mensen zijn die hulp zoeken, hints afgeven, erover praten en erover willen praten. Dit zijn de categorie mensen die we kunnen helpen door begripvol te zijn en te luisteren en hulp te bieden. De andere categorie mensen, de mensen die zelfs in het diepst van hun hart geen wens meer hebben om te leven, zullen vaak geen behoefte hebben om erover te praten, zoeken geen hulp, en zullen mensen haten die hen proberen te helpen, omdat diegenen tegen hun zelfmoordpoging/idee zijn.

Nu is mijn vraag. Waarom ik dit onderwerp open. Hebben jullie al eens over zelfmoord gedacht? Hebben jullie al iemand verloren? Hoe zou je omgaan met iemand die zelfmoordgevoelens heeft. Hoe staan jullie tegenover een ongeneeslijk persoon die om een einde vraagt? Hoe vinden jullie dat iemand behandelt moet worden na een zelfmoordmethode? Hoe staan jullie tegenover een treinsuicide? Wat kan er gedaan worden om bepaalde suicides te doen voorkomen?

Jeetje dat zijn een hoop vragen. Here goes:

Heb ik al eens over zelfmoord gedacht? Ja, vele malen zelfs in de tijd dat ik zeer depressief was. En ik kan nog steeds niet oprecht zeggen 'Goed dat ik het niet gedaan heb!'. Immers, ik zie het leven niet als een geschenk of een recht, zoals velen. Ik zie het als iets dat er is, maar wat er net zo prima niet zou zijn. Laat ik het zo zeggen, als ik morgen dood om zou vallen, zou ik daar zelf volkomen vrede mee hebben. Het hele gebeuren van 'Je hebt nog zo veel om voor te leven'... Ach, wat niet weet wat niet deert. Ik denk voor mezelf: ik heb een goede tijd hier gehad, en ik zou het prima vinden om verder te gaan met een prima tijd te hebben. Maar ik heb verder geen angst voor de dood o.i.d. Zoals Annie Lennox al zeer terecht omschreef in haar nummer Cold: "Dying is easy, it's living that scares me to death!" Echter, ik heb momenteel geen reden om dood te willen. Ook niet specifiek om te blijven leven, maar gezien mijn omgeving en mensen die om me geven, is het voor iedereen maar beter dat ik blijf leven, zogezegd :)

Ben ik al iemand verloren? Ja, de nodige jaren geleden, mijn beste vriendin met wie ik samen ben opgegroeid. Ze was al 11 jaar lang in mijn leven en heb het nooit zien aankomen. Ze had wel problemen. Ze zou door angsten en paniekbuien regelmatig onbedoeld mensen rondom haar kwetsen. Dat wilde ze niet en ze was altijd bang dat ze mensen weg zou jagen of pijn zou doen. Uiteindelijk werd dat haar teveel. Ze pleegde zelfmoord door zich voor een trein te werpen. Ze had van tevoren geen signaal afgegeven, geen brief achtergelaten. Het kwam echt uit het niets zogezegd. Ze leek vooraf ook niet minder vrolijk of zo. Ze lachte vaak en maakte veel grappen. I guess zoals Youp van 't Hek zei: "Hoe kleuriger het jasje, hoe treuriger de clown."

Hoe zou ik omgaan met iemand die zelfmoordgevoelens heeft? Dat is lastig te zeggen. Zoals al eerder gezegd, vaak kom je het niet te weten, en dan is het erg moeilijk om het op te merken of iets te doen. Maar ervan uitgaande dat iemand me het zou vertellen of dat ik signalen zou opmerken dat diegene wel eens zelfmoordgevoelens zou kunnen hebben, zou ik om te beginnen aandacht schenken aan die persoon. Niet overdreven, maar gewoon diegene wat vaker aanspreken, leuke dingen doen, luisteren naar diegene zonder zelf vragen te stellen die die richting in gaan. Gewoon een goede vriend zijn. Merkte ik dat dit geen enkele positieve invloed zou hebben, zou ik voorzichtig polsen of diegene hulp wil, en in welke vorm diegene hulp zou willen. Wat kan ik doen om zijn/haar positie te verbeteren en heeft deze persoon interesse in professionele hulp en/of het bekend maken van zijn/haar geheim aan ouders/omgeving/anderen. Belangrijkste hierbij is niet te pushen, en niet mijn eigen mening door te drukken. Luisteren en begrip tonen zijn naar mijn mening het belangrijkst.

Hoe sta ik tegenover een ongeneeslijk persoon die het einde zoekt? Ik ben van mening dat zelfmoord optioneel moet zijn, mits begeleid. Als een persoon echt niet meer verder wil leven, wie zijn wij dan om te zeggen dat dat wel moet? Je hebt het recht om te leven, heb je dan niet ook het recht om te sterven? Het is imo alleszins beter dan mensen die er zelf maar een einde aan maken op manieren die ook anderen schade berokkenen. Eigenlijk is mijn mening samen te vatten als zijnde: ik vind dat het niet aan ons de keuze is wie er wel of niet mag blijven leven.

Hoe sta ik tegenover een treinsuicide? Ik begrijp dat mensen die op die wijze zelfmoord plegen er vaak niet meer om geven wat anderen er nog van vinden of wat het anderen aandoet. Immers, zij zijn dan dood en hebben er geen last meer van. Dit is duidelijk een egocentrische gedachte, en tevens een ongeïnformeerde gedachte, aangezien er veel meer treinsuïcides misgaan dan men denkt. Men eindigt dan met een verloren arm en been, maar leeft nog wel en heeft een immense hoeveelheid pijn. Ik denk dat dit soort zelfmoord meestal een ondoordachte en impulsieve actie is, die voor niemand goed uitpakt. Ik weet uit ervaring hoe het eruitziet voor omstaanders of de machinist/treinpersoneel, en weet dat dit soort beelden zeer traumatiserend kunnen zijn.

Je moet ook iemand hebben om erover mee te kunnen praten, helaas zal niet iedereen die hebben

Meestal valt dit wel mee. Het komt veel vaker voor dat men zelf niet erover wil praten, of dat men (zeer vaak onterecht) denkt dat er toch niemand zal luisteren. Wil niet zeggen dat het nooit voorkomt though.
 

DeletedUser73016

Guest
Toegegeven, ik ben ook wel iemand die als ik de keuze krijg om dood te gaan, die met beide handen zou nemen.
 

DeletedUser71860

Guest
Interessant topique. Zelf nooit suïcidegedachten gehad. Behalve dan die occasionele denkoefening in je puberteit die iedereen heeft: hoe zouden mijn vrienden en familie reageren als ik er niet meer ben? Zou er gehuild worden op mijn begrafenis? Zouden ze me missen? Maar dit zijn geen zelfmoordgedachten, althans dat heeft een cursus ontwikkelingspsychologie me ooit verteld. Doodnormale denkoefening in ieders puberteit.

De levensfase tussen je 15de en 22ste zijn zowat hoogdagen voor depressies. In mijn omgeving is het bij zowat 50% prijs bij de mensen die ik goed ken. En TW-spelertjes zijn vaak ook van die leeftijd. Al is de causaliteit bij dergelijke gameverslavingen ook erg onduidelijk :D. Je moet al erg levenloos zijn om bij dit spel te beginnen anyway.

Echter is zelfmoord ook een persoonlijk waardeoordeel. Zelf was ik bijvoorbeeld zo eigenwijs dat ik nog eerder heiniken dan antidepressiva zou slikken. En ook zelfdoding leek me 'de makkelijke oplossing', de laffe keuze. Vanwege die principes en ideeën mocht ik nog de meest depressieve mens op deze aardkloot worden, ik zou mezelf nooit een enkeltje naar het hiernamaals kopen.

Nuance: ik vind de zelfdodingsdaad op zich één van de moedigste dingen waartoe een mens überhaupt in staat is. Het opgeven van de strijd, niet meer open staan voor wat het leven te bieden heeft, de zoektocht naar 'het nut' stopzetten en denken dat deze hele bol nutteloos is... Dat is egocentrisch, makkelijker en laf. Want zo 'leven', is leven met zo weinig mogelijk weerstand.

Daarbij zijn suïcidale doelloze adoloscenten ook nog eens (onbewust) arrogant. Op die leeftijd denken dat je het allemaal wel gezien hebt is arrogant en onwetend. "Ik ben niet jong genoeg meer om alles te weten", zei een wijs man ooit. En zoals hierboven al vermeld werd, willen mensen die met suïcidale gedachten worstelen niet horen. Als je over zelfmoord praat, en je geeft direct aan dat je ze op andere gedachten wil brengen, blokkeert de conversatie automatisch. Suïcidalen hebben een tunnelvisie. En daarom denk ik dat professionele hulp altijd aangewezen is in dit geval. Familie en vrienden zijn te nauw verbonden om rechtstreeks over zelfmoord te kunnen praten. Het enige dat peers en ouders kunnen doen is hun ervaringen laten opdoen waardoor ze van gedacht kunnen veranderen. Show, don't tell.
 
Reactiescore
1.015
Mooi stukje, ik vind enkel dat dit het wat ontsiert

Behalve dan die occasionele denkoefening in je puberteit die iedereen heeft: hoe zouden mijn vrienden en familie reageren als ik er niet meer ben? Zou er gehuild worden op mijn begrafenis? Zouden ze me missen? Doodnormale denkoefening in ieders puberteit.

Het is heel krom om te generaliseren. Zeker als je dan doelt op elk persoon op de wereld die in die leeftijdsspanne of erna zit.
 

DeletedUser71860

Guest
Mooi stukje, ik vind enkel dat dit het wat ontsiert



Het is heel krom om te generaliseren. Zeker als je dan doelt op elk persoon op de wereld die in die leeftijdsspanne of erna zit.

Wetenschappelijk onderzoek heeft toch aangetoond dat zowat iedere puber die denkoefening maakt. Ik kan me wel niet herinneren of dit een crosscultureel onderzoek was. Misschien dat jonge Tibetaanse monnikjes meer verlicht zijn. Zou kunnen ;). Maar ik kan me goed inbeelden dat het gros van de Belgische en Nederlandse pubers die denkoefening minstens één keer gemaakt heeft.
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.277
Interessant topique. Zelf nooit suïcidegedachten gehad. Behalve dan die occasionele denkoefening in je puberteit die iedereen heeft: hoe zouden mijn vrienden en familie reageren als ik er niet meer ben? Zou er gehuild worden op mijn begrafenis? Zouden ze me missen? Maar dit zijn geen zelfmoordgedachten, althans dat heeft een cursus ontwikkelingspsychologie me ooit verteld. Doodnormale denkoefening in ieders puberteit.

De levensfase tussen je 15de en 22ste zijn zowat hoogdagen voor depressies. In mijn omgeving is het bij zowat 50% prijs bij de mensen die ik goed ken. En TW-spelertjes zijn vaak ook van die leeftijd. Al is de causaliteit bij dergelijke gameverslavingen ook erg onduidelijk :D. Je moet al erg levenloos zijn om bij dit spel te beginnen anyway.

Echter is zelfmoord ook een persoonlijk waardeoordeel. Zelf was ik bijvoorbeeld zo eigenwijs dat ik nog eerder heiniken dan antidepressiva zou slikken. En ook zelfdoding leek me 'de makkelijke oplossing', de laffe keuze. Vanwege die principes en ideeën mocht ik nog de meest depressieve mens op deze aardkloot worden, ik zou mezelf nooit een enkeltje naar het hiernamaals kopen.

Nuance: ik vind de zelfdodingsdaad op zich één van de moedigste dingen waartoe een mens überhaupt in staat is. Het opgeven van de strijd, niet meer open staan voor wat het leven te bieden heeft, de zoektocht naar 'het nut' stopzetten en denken dat deze hele bol nutteloos is... Dat is egocentrisch, makkelijker en laf. Want zo 'leven', is leven met zo weinig mogelijk weerstand.

Daarbij zijn suïcidale doelloze adoloscenten ook nog eens (onbewust) arrogant. Op die leeftijd denken dat je het allemaal wel gezien hebt is arrogant en onwetend. "Ik ben niet jong genoeg meer om alles te weten", zei een wijs man ooit. En zoals hierboven al vermeld werd, willen mensen die met suïcidale gedachten worstelen niet horen. Als je over zelfmoord praat, en je geeft direct aan dat je ze op andere gedachten wil brengen, blokkeert de conversatie automatisch. Suïcidalen hebben een tunnelvisie. En daarom denk ik dat professionele hulp altijd aangewezen is in dit geval. Familie en vrienden zijn te nauw verbonden om rechtstreeks over zelfmoord te kunnen praten. Het enige dat peers en ouders kunnen doen is hun ervaringen laten opdoen waardoor ze van gedacht kunnen veranderen. Show, don't tell.

ah dit is dus normaal!

Overigens zou het inderdaad mijn omgeving zijn die het me het meest zou tegenhouden om te doen. Mij lijkt het ergens nog wel een redelijke gedachte, die eindeloze rust.
 
Reactiescore
1.015
Wetenschappelijk onderzoek heeft toch aangetoond dat zowat iedere puber die denkoefening maakt. Ik kan me wel niet herinneren of dit een crosscultureel onderzoek was. Misschien dat jonge Tibetaanse monnikjes meer verlicht zijn. Zou kunnen ;). Maar ik kan me goed inbeelden dat het gros van de Belgische en Nederlandse pubers die denkoefening minstens één keer gemaakt heeft.

Wetenschappelijk onderzoek is aan de hand van steekproeven :p. Kan je nooit spreken voor iedereen. Merendeel wel idd, ik niet. Vandaar dat ik het zei/vroeg :)
 

DeletedUser71860

Guest
ah dit is dus normaal!

Overigens zou het inderdaad mijn omgeving zijn die het me het meest zou tegenhouden om te doen. Mij lijkt het ergens nog wel een redelijke gedachte, die eindeloze rust.

Interessant is wel dit: ik heb gewerkt met wezen en straatkinderen in Afrika. Waarvan sommigen niet eens een 'omgeving' hadden. Toch zijn de zelfmoordcijfers extreem laag daar. Verwachtingspatronen van omgeving zijn juist de trigger tot zelfdoding. Al geloof ik graag dat die mensen je ook zouden tegen houden. Toch denk ik te kunnen stellen dat ouders en de vriendschapscultuur dodelijk zijn.

Heel redelijke gedachte als je egocentrisch bent :D. Voorlopig denk ik nog altijd dat die eindeloze rust eeuwig is. En dat eeuwige mag dus nog wel even uitgesteld worden. Er is nog een pak te ontdekken hier.

Wetenschappelijk onderzoek is aan de hand van steekproeven :p. Kan je nooit spreken voor iedereen. Merendeel wel idd, ik niet. Vandaar dat ik het zei/vroeg :)

Uiteraard maar 'merendeel' is zo heerlijk constructief vergeleken met 'iedereen'.
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.277
De groep zonder verwachting zal wellicht eerder in criminaliteit vervallen om die reden.
 

DeletedUser58575

Guest
Ik denk dat een interessante stelling gerelateerd aan dit topic kan zijn: Als een mens tot zijn kern wordt teruggebracht, lijkt deze diep vanbinnen altijd ofwel egocentrisch, ofwel sociopatisch.
 

DeletedUser73016

Guest

Omdat ik niet weet wat je kan winnen met het leven. Wat valt er te winnen met het leven? Geld, prestige, winst in weerwolven van wakkerdam, een meisje, vrienden, een gezin, een huis, werk, gaan studeren, president worden van Amerika. I don't know. Je leeft maar, maar eigenlijk vind ik dat je eigen leven nutteloos is. Bovendien zijn er te weinig positieve ervaringen om de negatieve te compenseren. Om eerlijk te zijn weet ik niet wat een positieve ervaring zou moeten inhouden. Ik heb in mijn 19 jaar dat ik leef al veel ellende meegemaakt, en voor wat? De weinig positieve ervaringen wegen daar niet tegen op, en de toekomst ziet er ook niet bepaald rooskleurig uit, eerlijk gezegd. Ik zie mezelf geen veertig jaar worden, dat is duidelijk. Mensen mogen dat egoïstisch vinden, maar i don't care. Ik help al genoeg andere mensen, en in 95 procent v/d gevallen krijg je toch stank voor dank. Dus mag ik ook eens aan mezelf denken wanneer ik dat wil. Alleen zal ik wellicht nooit zelfmoord plegen omdat ik geen zin heb om met een geamputeerd been rond te lopen, als die poging mislukt. Bovendien geen zin in onmenselijk veel pijn, die je waarschijnlijk toch wel eens zal moeten meemaken. Alleen doet pijn veel minder zeer als je het niet verwacht, vraag me niet waarom. Voor een trein springen moet pijnlijk zijn, maar gewoon gegrepen worden door een trein zonder dat je het verwacht dan weer niet. Maar als er een denkbeeldige poort bestaat waar je kan doorlopen en daarachter stopt het leven. Tja, dan is de keuze snel gemaakt. :) En daar denk ik al jaren over. Sinds het vierde leerjaar zeg ik dat al.

Er zijn zeker redenen waarom ik nooit erg de zin van het leven inzie. Ten eerste kan ik de druk van presteren in de maatschappij niet aan, en lap ik het volgen van de regels aan mijn laars. Ik erger me aan de passiviteit van de maatschappij, en de rechtse standpunten van veel politici en mensen. Er zijn enorm grote problemen in de wereld zoals klimaatverandering en er wordt nul komma nul progressie gemaakt. Het is frustrerend om daarop te moeten toekijken... . Ik ben extreem progressief ingesteld, dus ja, politiek is voor mij heel frustrerend om te volgen. Ook omdat ik van mezelf weet dat ik het beter zou kunnen dan republikeinen. Tweede reden is dat ik niet al te erg sociaal ben ingesteld, dat hebben sommigen misschien al gezien. Ik reageer heel vaak zeer afstandelijk, en laat weinig mensen toe in mijn leven. Een relatie zal waarschijnlijk nooit aan mij besteed zijn aangezien ik heel vaak verandering wil en nooit bij eenzelfde gedacht kan blijven (dat hebben sommigen al gezien, dat zal ook zo voor een meisje zijn, ik ga geen jaren op dezelfde gezicht kijken... .). Bovendien zou samenwonen voor mij heel veel energie vergen. Ik heb graag vrijheid, en dagen waarop ik geen verplichtingen heb. Als je dan moet werken, weet ik niet of ik zin ga hebben om direct gebonden te zijn aan een vrouw. Ik denk niet dat dat aan mij besteedt is. Bovendien ben ik qua karakter ook niet geheel aantrekkelijk. Aan de andere kant wil ik wel zeker een meisje, maar die punten zorgen ervoor dat het heel moeilijk zal zijn om een serieuze stabiele relatie op te bouwen. En dat frustreert me. Er zijn duizenden reden waarom het leven voor mij zinloos is. En er zijn eigenlijk weinig redenen waarom ik wel zou leven. Ik heb zeker geen psychische problemen, maar ik ben zeer 'koel', afstandelijk en afwijzend en dat is zeker geen pluspunt naar andere mensen toe. Emoties zal ik nauwelijks tonen, want ik heb ze gewoon niet. Ik veins ze alleen maar omdat het anders wat raar zou overkomen. Maar mij kan het geen bal schelen als iemand dood zou gaan uit mijn dichte kring als ik heel eerlijk moet zijn. Zelfs bij mijn eigen ouders zou het mij niet boeien. Echter help ik wel andere mensen uit principe, omdat ik dat graag doe en uit respect (dat ik misschien ook veins, geen idee?) en ook omdat ik vind van mezelf dat ik het toch beter weet :p. Waar ik wel mee inzit, is de toekomst van de planeet, de toekomst van de mensheid, de fouten van de mensheid. Maar dat is dan eigenlijk kwaadheid. Wat ik wil zeggen: "verdriet" bestaat niet in mijn wereld. Onderdrukt, misschien... Je ne sais pas. Angst en kwaadheid heb ik wel. Blijheid eerder voor kleine dingen. Misschien heb ik wat karaktertrekken voor een psychopaat. Klopt, ik heb zeker veel kenmerken met mensen waar een vijs(je) loszit, maar ik heb het verstand om me niet te verlagen tot zo een niveau.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.277
Hoe oud ben je nu TRB? Wie weet veranderen veel van die dingen wel met der jaren joh. Ik weet zeker dat veel mensen van onze leeftijd met dezelfde moeiijkheden als jij zitten.....

Bovendien zijn je eerst genoemde punten prima punten om te blijven leven. En wat eerder werd genoemd, je kan straks een eeuwigheid dood zijn, nu nog maar even op zijn minst het beste uit je leven halen, meer kan je niet doen <3
 
Bovenaan