Stelling van de week

DeletedUser

Guest
Pffff, al dat spiongedoe zal je overal tegenkomen hier, zelfs mss van je beste vrienden. Hou dan gewoon de eer aan jezelf of je een RL-relatie wil verbreken of een TW-relatie wil verbreken. De competitiedrang is heel hoog en vraag je enkel af wat je voor in de plaats wil geven, daar gaat het om, waarden die je in RL ook benut en kan toepassen in TW. Aan ieder de keuze wat ermee te doen,maar hoe het ook afloopt, vroeg of laat wordt je ermee geconfronteerd. Aan de deelnemer de keuze,.....
 
Reactiescore
533
Pffff, al dat spiongedoe zal je overal tegenkomen hier, zelfs mss van je beste vrienden. Hou dan gewoon de eer aan jezelf of je een RL-relatie wil verbreken of een TW-relatie wil verbreken. De competitiedrang is heel hoog en vraag je enkel af wat je voor in de plaats wil geven, daar gaat het om, waarden die je in RL ook benut en kan toepassen in TW. Aan ieder de keuze wat ermee te doen,maar hoe het ook afloopt, vroeg of laat wordt je ermee geconfronteerd. Aan de deelnemer de keuze,.....
Denk dat spionage echt niet alleen als oorzaak heeft dat ze RL-vrienden zijn?

Dan om je argument aan te halen van dat je er vroeg of laat mee geconfronteerd wordt. Waarom zou dat?
Stel we gaan onze perceptie van TW veranderen en zeggen dat diegene die een goed spionagenetwerk heeft een top-speler is. Omdat hij veel macht heeft. Dan gaan we net heel veel respect hebben voor die speler...

De enige reden waarom we niet spioneren is omdat er een onverklaarbare sociale druk is om dat niet te doen. Maar verder is het eigenlijk perfect normaal en zelfs logisch om te gaan spioneren.
 
Reactiescore
1.367
Denk dat spionage echt niet alleen als oorzaak heeft dat ze RL-vrienden zijn?

Dan om je argument aan te halen van dat je er vroeg of laat mee geconfronteerd wordt. Waarom zou dat?
Stel we gaan onze perceptie van TW veranderen en zeggen dat diegene die een goed spionagenetwerk heeft een top-speler is. Omdat hij veel macht heeft. Dan gaan we net heel veel respect hebben voor die speler...

De enige reden waarom we niet spioneren is omdat er een onverklaarbare sociale druk is om dat niet te doen. Maar verder is het eigenlijk perfect normaal en zelfs logisch om te gaan spioneren.

op wereld 9 wonen de oprichter van de nummer 1 en 2 stam zelfs bij elkaar, en geen spionage :p
 

DeletedUser69092

Guest
Denk dat spionage echt niet alleen als oorzaak heeft dat ze RL-vrienden zijn?

Dan om je argument aan te halen van dat je er vroeg of laat mee geconfronteerd wordt. Waarom zou dat?
Stel we gaan onze perceptie van TW veranderen en zeggen dat diegene die een goed spionagenetwerk heeft een top-speler is. Omdat hij veel macht heeft. Dan gaan we net heel veel respect hebben voor die speler...

De enige reden waarom we niet spioneren is omdat er een onverklaarbare sociale druk is om dat niet te doen. Maar verder is het eigenlijk perfect normaal en zelfs logisch om te gaan spioneren.

nee dat is niet waar, die sociale druk is omdat mensen normen en waarden hebben over een spelletje normaal op een eerlijke manier spelen en winnen. Dat jij dan veel respect voor die speler zou hebben betekend niet dat iedereen dat heeft, ik noem even de namen van mij, dwaasje, complex en andere die al aangegeven hebben dat we dat absoluut afkeuren.
Het is niet perfect normaal en logisch om te spioneren, het heeft wel voordelen ja maar dat maakt het nog niet normaal. Normen en waarden dat is hetgeen wat ons van beesten onderscheidt wordt wel eens gezegd, nou dat is hier gedeeltelijk ook zo.
Ieder mens steekt anders in elkaar en dat ga jij niet kunnen veranderen en dat ga ik niet kunnen veranderen, maar in deze situatie staan we toch echt lijnrecht tegenover elkaar. Elk gebruik van een inside man keur ik af en voor die persoon die daar gebruik van maakt zal ik nooit en te nimmer respect hebben.
 
Reactiescore
533
nee dat is niet waar, die sociale druk is omdat mensen normen en waarden hebben over een spelletje normaal op een eerlijke manier spelen en winnen.
Daar draait het net om. Er is een perceptie alsof spionage iets onfairs zou zijn. Maar wat maakt dat onfair?
Tot nu toe heb ik echt nog geen enkel zinnig antwoord gehoord en dat is ook niet zo vreemd...

Spionage is een tabboo in TW.
Volgens mij is dat omdat een spionagenetwerk maar kan opgezet worden door enkele personen. Het is nergens een optie in TW dat je met PP kunt kopen, neen het is iets waarin je je als speler zelf zal moeten in toespitsen en werk van maken en dan nog zullen het enkel de belangrijkste personen van een wereld zijn die erin slagen.
Al de andere zouden er last van hebben, of toch schrik hebben van al die macht die die personen hebben.

Dat is volgens mij de reden waarom er zo zwaar gereageerd wordt over spionnage.
Dat jij dan veel respect voor die speler zou hebben betekend niet dat iedereen dat heeft, ik noem even de namen van mij, dwaasje, complex en andere die al aangegeven hebben dat we dat absoluut afkeuren.
Het is niet perfect normaal en logisch om te spioneren, het heeft wel voordelen ja maar dat maakt het nog niet normaal. Normen en waarden dat is hetgeen wat ons van beesten onderscheidt wordt wel eens gezegd, nou dat is hier gedeeltelijk ook zo.
Ieder mens steekt anders in elkaar en dat ga jij niet kunnen veranderen en dat ga ik niet kunnen veranderen, maar in deze situatie staan we toch echt lijnrecht tegenover elkaar. Elk gebruik van een inside man keur ik af en voor die persoon die daar gebruik van maakt zal ik nooit en te nimmer respect hebben.
Dit vind ik zo schitterend. Sorry dat ik het zeg, maar had ergens wel gehoopt op zo een reactie.
Vooral dit: "mij, dwaasje, complex en andere die al aangegeven hebben dat we dat absoluut afkeuren."
Toevallig heb ik al in het begin duidelijk gezegd spionage af te keuren en al vaak herhaald. Het is omdat ik iets zeg wat perfect logisch is, dat je het er moeilijk mee hebt.
De vraag die ik stelde is
"Waarom spioneren we in TW niet en dan heb ik het niet over een speler die zijn stam verraad om populair te zijn. Maar wel over een persoon die zo een netwerk opricht."

Daarop gaf ik aan dat er ontzettend veel redenen bestaan waarom je het wel zou doen en die ook binnen waarden en normen passen. Want hetgeen vaak wordt aangehaald is dat het ons spelplezier zou ondermijnen.
Dan kaats ik lekker de bal terug door te zeggen dat je dan gewoon op een andere manier zal spelen.
- Je gaat strategieën zoeken om spionnen uit te roken.
- Je gaat dwaalsporen aanbrengen om spionnage binnen je stam tot een voordeel om te draaien.
- Je gaat zorgen dat de info die op je fora komt meer filteren.
- Je gaat meer werken met je eigen spionnen om info te verkrijgen.
- ....

Je zal dus gewoon op een andere manier proberen te spelen. Dat is wat ik dus aan het zeggen ben.
Er rust een tabboo op het gebruik van spionage, maar als je je eens de vraag zou stellen waarom dat zo is. Dan kom je tot de vaststelling dat er eigenlijk amper reden is waarom het niet wordt gedaan.

En eeuhm, dit is de stelling van de week. Dan is het toch perfect normaal om hierover te discussieren? En hoef je me dus niet als een waarden-loze persoon te gaan beschouwen.
Ik vind deze discussie bijvoorbeeld heel boeiend want ook ik ben een anti-spionage persoon. Alleen waarom? :D
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser34283

Guest
Daar draait het net om. Er is een perceptie alsof spionage iets onfairs zou zijn. Maar wat maakt dat onfair?
Tot nu toe heb ik echt nog geen enkel zinnig antwoord gehoord en dat is ook niet zo vreemd...

Spionage is een tabboo in TW.
Volgens mij is dat omdat een spionagenetwerk maar kan opgezet worden door enkele personen. Het is nergens een optie in TW dat je met PP kunt kopen, neen het is iets waarin je je als speler zelf zal moeten in toespitsen en werk van maken en dan nog zullen het enkel de belangrijkste personen van een wereld zijn die erin slagen.
Al de andere zouden er last van hebben, of toch schrik hebben van al die macht die die personen hebben.

Dat is volgens mij de reden waarom er zo zwaar gereageerd wordt over spionnage.

Dit vind ik zo schitterend. Sorry dat ik het zeg, maar had ergens wel gehoopt op zo een reactie.
Vooral dit: "mij, dwaasje, complex en andere die al aangegeven hebben dat we dat absoluut afkeuren."
Toevallig heb ik al in het begin duidelijk gezegd spionage af te keuren en al vaak herhaald. Het is omdat ik iets zeg wat perfect logisch is, dat je het er moeilijk mee hebt.
De vraag die ik stelde is
"Waarom spioneren we in TW niet en dan heb ik het niet over een speler die zijn stam verraad om populair te zijn. Maar wel over een persoon die zo een netwerk opricht."

Daarop gaf ik aan dat er ontzettend veel redenen bestaan waarom je het wel zou doen en die ook binnen waarden en normen passen. Want hetgeen vaak wordt aangehaald is dat het ons spelplezier zou ondermijnen.
Dan kaats ik lekker de bal terug door te zeggen dat je dan gewoon op een andere manier zal spelen.
- Je gaat strategieën zoeken om spionnen uit te roken.
- Je gaat dwaalsporen aanbrengen om spionnage binnen je stam tot een voordeel om te draaien.
- Je gaat zorgen dat de info die op je fora komt meer filteren.
- Je gaat meer werken met je eigen spionnen om info te verkrijgen.
- ....

Je zal dus gewoon op een andere manier proberen te spelen. Dat is wat ik dus aan het zeggen ben.
Er rust een tabboo op het gebruik van spionage, maar als je je eens de vraag zou stellen waarom dat zo is. Dan kom je tot de vaststelling dat er eigenlijk amper reden is waarom het niet wordt gedaan.

En eeuhm, dit is de stelling van de week. Dan is het toch perfect normaal om hierover te discussieren? En hoef je me dus niet als een waarden-loze persoon te gaan beschouwen.
Ik vind deze discussie bijvoorbeeld heel boeiend want ook ik ben een anti-spionage persoon. Alleen waarom? :D

Omdat een taboe er niet voor niets is. Het is ook een ongeschreven regel niet te backstabben, maar waarom zouden we dat niet doen :eek:

Omdat het een bepaalde mate van respect is die je voor elkaar hebt en deze daden je ook zullen belonen in volgende werelden.
 

DeletedUser

Guest
Volgens mij is hier alles wel gezegd. Iedereen is het er wel over eens dat spioneren eigenlijk niet in het spel thuis hoort. De een is wat stelliger en zegt dat spioneren in strijdt is met zijn waarden en normen. De ander staat weer wat opener tegenover het gebruiken van spionnen. Die ziet de voordelen en wil het taboe spioneren graag bespreekbaar maken.

Omdat hier een leuke discussie is ontstaan in navolging van de stelling wil ik morgen weer een nieuwe stelling hier neerzetten. Wat lijkt jullie een leuke stelling om het over te hebben?
 
Reactiescore
533
Omdat een taboe er niet voor niets is. Het is ook een ongeschreven regel niet te backstabben, maar waarom zouden we dat niet doen :eek:

Omdat het een bepaalde mate van respect is die je voor elkaar hebt en deze daden je ook zullen belonen in volgende werelden.
Backstabben is voor de volgende discussie :)
Volgens mij is hier alles wel gezegd. Iedereen is het er wel over eens dat spioneren eigenlijk niet in het spel thuis hoort. De een is wat stelliger en zegt dat spioneren in strijdt is met zijn waarden en normen. De ander staat weer wat opener tegenover het gebruiken van spionnen. Die ziet de voordelen en wil het taboe spioneren graag bespreekbaar maken.

Omdat hier een leuke discussie is ontstaan in navolging van de stelling wil ik morgen weer een nieuwe stelling hier neerzetten. Wat lijkt jullie een leuke stelling om het over te hebben?
Maar neen ik ben resoluut tegen spioneren, wou eigenlijk gewoon aantonen dat we in TW gewoon veel te simpel op een kwestie een mening hebben zonder het te onderbouwen.

Moest er iemand zijn die nu echt overtuigd was van spioneren en deze discussie opgang trok dan zou je nu gedacht hebben dat ik aan het andere kamp sta.
Het ding is dat ik dat wel een leuke stelling vond en daar eens in mijn vrije tijd over aan het nadenken was. En dan ben ik wel de persoon die om een mening te vormen vaak eens het andere standpunt ga innemen om zo tot een beter besluit te komen.

Mijn besluit is:
Spionage heb je in 2 vormen.
1) Spelers die zichzelf populair willen maken of zo egoïstisch zijn dat ze hun stamgenoten willen verraden door info door te spelen.
2) Bewust soli's laten opsturen van een bekent account om zo aan de info van een stam te geraken. Of je gaat bewust accounts overhalen om te spioneren

In geval 1 vind ik dit een pure backstab van die spion. TW is een spel van stammen en dus samenwerken en iemand die saboteert is niet een persoon die samenwerkt. Dus daar heb je een tegenstrijdigheid.
Geval 1 is in mijn ogen ontoelaatbaar om als persoon te doen. Voor de ontvanger ligt de kwestie moeilijker, sommige gaan direct alles melden aan de stamleiding. Anderen zeggen we nemen de info maar gaan hem niet in de stam nemen zelfs als die valt. Eigenlijk dus weinig positief voor die persoon?
In geval 2 zit je dan weer met een strategie. Je kan niet spreken van een backstab want je wil aan info geraken voor je eigen stam. En eigenlijk doen er veel dit onbewust. Ze gaan spreken met mensen uit andere stammen om aan info te geraken. Met andere woorden, je zit daar ook al op het randje bezig...
 

DeletedUser69092

Guest
Daar draait het net om. Er is een perceptie alsof spionage iets onfairs zou zijn. Maar wat maakt dat onfair?
Tot nu toe heb ik echt nog geen enkel zinnig antwoord gehoord en dat is ook niet zo vreemd...

Dit vind ik een beetje een rare opmerking, ik heb al aangegeven dat er geen argumenten zijn om het niet te doen behalve het feit wat ik en daarstraks ook dwaasje aan heeft gedragen. Het is een bepaalde mate van respect naar de andere, eigenlijk kun je spioneren hetzelfde noemen als een backstab, aangezien een stamgenoot je gewoon backstabt door informatie aan de tegenpartij te geven.
In mijn ogen is dat toch echt wel een zinnig antwoord... Zo zinning zelfs dat ik aangeef dat er voor de rest weinig andere antwoorden op te geven zijn behalve dit antwoord.


Dit vind ik zo schitterend. Sorry dat ik het zeg, maar had ergens wel gehoopt op zo een reactie.
Vooral dit: "mij, dwaasje, complex en andere die al aangegeven hebben dat we dat absoluut afkeuren."
Toevallig heb ik al in het begin duidelijk gezegd spionage af te keuren en al vaak herhaald. Het is omdat ik iets zeg wat perfect logisch is, dat je het er moeilijk mee hebt.

Wij geven aan spioneren 100% af te keuren, nogmaals dwaasje verwoordt het heel erg mooi in zijn reactie 2 plaatsen hierboven. Jij geeft aan er niet echt moeite mee te hebben maar in principe tegen te zijn, daar zit een verschil in. Ik heb je nergens een waarden-loos persoon genoemd, nog zo'n rare opmerking van je. Als je me reacties leest heb ik gezegd dat iedereen andere waarden en normen heeft, bij de één wordt het wel geaccepteerd en goed 'gepraat' en bij de ander keurt die persoon het per direct af. Ik kan denk rustig zeggen dat er in dit geval bij de serieuzere spelers van tribalwars het over het algemeen wordt afgekeurd om spionnen te gebruiken.
 
Reactiescore
533
Dit vind ik een beetje een rare opmerking, ik heb al aangegeven dat er geen argumenten zijn om het niet te doen behalve het feit wat ik en daarstraks ook dwaasje aan heeft gedragen. Het is een bepaalde mate van respect naar de andere, eigenlijk kun je spioneren hetzelfde noemen als een backstab, aangezien een stamgenoot je gewoon backstabt door informatie aan de tegenpartij te geven.
In mijn ogen is dat toch echt wel een zinnig antwoord... Zo zinning zelfs dat ik aangeef dat er voor de rest weinig andere antwoorden op te geven zijn behalve dit antwoord.




Wij geven aan spioneren 100% af te keuren, nogmaals dwaasje verwoordt het heel erg mooi in zijn reactie 2 plaatsen hierboven. Jij geeft aan er niet echt moeite mee te hebben maar in principe tegen te zijn, daar zit een verschil in. Ik heb je nergens een waarden-loos persoon genoemd, nog zo'n rare opmerking van je. Als je me reacties leest heb ik gezegd dat iedereen andere waarden en normen heeft, bij de één wordt het wel geaccepteerd en goed 'gepraat' en bij de ander keurt die persoon het per direct af. Ik kan denk rustig zeggen dat er in dit geval bij de serieuzere spelers van tribalwars het over het algemeen wordt afgekeurd om spionnen te gebruiken.
Je stelde dat jij een man was van waarden en normen en ik niet omdat ik (hoe grappig dit ook mag klinken) eens wat advocaat van de duivel speelde. En de vraag stelde waarom spionage niet getolereerd wordt.
Ik zou ook graag een puur logische en objectieve redenering horen. Want dat betekent dat ik juist bezig ben om niet aan bewuste spionage te doen.
Helaas ben ik nu eenmaal een persoon die bepaalde zaken graag eens in de vraag stelt. Maar ipv dan mij persoonlijk aan te vallen zou je beter het idee aanvallen waarom spionage niet goed is.

Ik probeer hier gewoon duidelijk te maken dat het idee spionage misschien compleet verkeerd is begrepen. Maar daarmee wil ik niet stellen dat ik voorstander van spionage ben.
Ik hoop dat dit voor jou nu een beetje duidelijker is?

En in sommige gevallen doen we dus eigenlijk ook allemaal een beetje aan spionage.... Complex die probeert te achterhalen wat er met Slnc gebeurt en waarom die een jump maakt.
Ik die probeer te achterhalen wat de allianties zijn tussen de vijanden van Swiss
Vlemis die polst naar wat de plannen zijn met lord blitter.
Sam 2 die polst naar Breezzers
Etc. etc.

Het ding is dat tot nu toe we daar steeds proberen achter te vissen op een manier dat eigenlijk nog veel kans heeft op falen.
Maar wat als je dat nu eens sterk zou uitbouwen...
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser63648

Guest
Weet je wat het is? Een spion in RL kan je gewoon ophangen, executeren or whatever. Daarnaast is het in TW bijvoorbeeld niet mogelijk om een week af te spreken waarin iedereen volledig stand-by staat om, zodra het signaal komt, volledig los te gaan. Dat kan wel in RL (D-Day ging zo, om maar wat te noemen :p ) oftewel, verdedigen tegen spionnen is lastiger. Het is namelijk niet mogelijk om verschillende info te verspreiden binnen de stam. Het is ook minder goed mogelijk om de gangen van je leden na te gaan. Contraspionage is bijna niet mogelijk. En dat is de reden dat we zouden moeten afzien van spioneren.
 

DeletedUser

Guest
Inderdaad. Nieuwe week nieuwe stelling. Iedereen die stellingen in zijn hoofd heeft zet ze hier neer. Kunnen we samen beslissen of we er over gaan discussiëren of niet.
 

DeletedUser

Guest
Mwa valt daar echt over te discussiëren? Stabben is 99% van de keren in eigenbelang gedaan, kan je als tactisch zien maar ik zie het gewoon als dieptriest
 

DeletedUser34283

Guest
Mwa valt daar echt over te discussiëren? Stabben is 99% van de keren in eigenbelang gedaan, kan je als tactisch zien maar ik zie het gewoon als dieptriest

Stelling:

Is backstabben per definitie fout of is het een slimme tactiek?
 
Reactiescore
533
Nja backstabben ga zelfs ik niet proberen goed te praten :p

Misschien deze:
Moraalbrekers gebruiken is een teken van zwakte of van strategisch inzicht?
 

DeletedUser34283

Guest
Misschien ook een idee om een discussie te houden over WANNEER iets stabben is?
 
Reactiescore
533
Dan ga je gewoon een hoop uit eigen ervaring verhalen horen die allemaal wel heel lullig zijn. Maar kan je daar echt over discussiëren?

De stelling:
Deze wereld zal eindigen door een fusie van stammen tot 40 leden.
 

DeletedUser51729

Guest
De wereld zal eindigen wanneer voldaan is aan de overwinningsvoorwaarden :p
 
Bovenaan