Zelfpijniging

DeletedUser

Guest
Am I supposed to feel the warmth
The joy life would bring
Am I made to feel the love
Your eyes are trying to give me

My heart stopped beating long ago
No tears left to cry
I don’t even feel the cold around me
I’m just wondering why

Why is the only thing I feel
Nothing left inside
Why do I need to cover myself
When there’s nothing left to hide

Only the pain of blood pouring out my body
Scratches in my skin
Scars that make me remember
I feel
I do feel
Thank god
I really feel.

Dit gedicht dat ik onlangs geschreven heb maar even als basis gebruiken.
Zelfpijniging. Waarom verwonden mensen zichzelf? Er bestaan gevallen van mensen die een bepaalde geestelijke ziekte hebben en zichzelf daarom pijnigen, sommigen doen het vanuit geloofsovertuigingen. De meeste mensen zijn depressief en pijnigen zichzelf, maar wat is nou echt de rede? Welke redenatie zit achter het besluit jezelf te pijnigen?

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
 
Reactiescore
770
De meeste mensen zijn depressief

Dat is eigenlijk al de reden waarom emo's en misschien nog anderen zichzelf pijnigen.
 

DeletedUser

Guest
wat ik veel hoor over de redenen daarvoor is dat ze niet op andere manier weten met hun pijn om te gaan, die te groot is voor hen om op normale wijze mee om te gaan. Lichamelijke pijn en/of je eigen bloed zien vloeien is dan een opluchting want lichamelijke pijn is makkelijker om mee om te gaan dan geestelijke.

en de mensen die het om geloofsovertuiging doen straffen zichzelf vaak voor hun zonden op die manier, hoe ziek beide ook is.
 

DeletedUser

Guest
zoiets, iig hebben ze allemaal gemeen dat ze niet op gezonde manier met pijn omgaan en met problemen. Dus dan vind ik het kortzichtig en ronduit steenkoud harteloos hoe er soms over mensen word gepraat die dat doen of deden. Op een uitzonderlijke eenling na vind geen 1 het echt leuk.

religieuze zelfkastijding is stukken lastiger
 

DeletedUser

Guest
Kan je allemaal wel een mooie uitleg om geven maar uiteindelijk gaat het in de meeste gevallen
om de Endorfine die vrijkomt bij het verwonden. ;)
 

DeletedUser

Guest
wetenschappelijk heel mooi :p maar reden waarom men zich snijd lijkt me van meer belang voor de mensen die het doen ;)
 

DeletedUser

Guest
Het schijnt dat sommigen het ook doen omdat ze door depressiveit zichzelf zo afsluiten en afstompen van hun gevoelens en de buitenwereld dat ze niets meer voelen, en dat de enige manier waarop ze wel nog wat kunnen voelen is door middel van pijn.
 

DeletedUser

Guest
Tja als je dat doet denk je inderdaad over niets na :p
Meeste gevallen is het ook maar een roep om aandacht als ze het niet verbergen.
 

DeletedUser

Guest
Kan je allemaal wel een mooie uitleg om geven maar uiteindelijk gaat het in de meeste gevallen
om de Endorfine die vrijkomt bij het verwonden. ;)

Dit klopt idd, het is een soort verslaving zou je kunnen zeggen. Ik zie het zeer veel bij verstandelijk gehandicapten die niet rationeel kunnen beslissen om zichzelf nu eens te gaan verwonden...bij hen lijkt het een soort ritueel om spanning af te wenden. De endorfine die vrijkomt bij het automutileren heeft een kalmerend efect.
 

DeletedUser

Guest
Een vriend van me heeft onlangs een zoontje gekregen. Die krabt zichzelf als hij in de kinderwagen ligt. Krijgt ie allemaal wondjes op zijn neus, tsja waarom zo'n mannetje het doet weet ik ook niet.

Maar het zit er dus al vanaf vroeg in.

Misschien vond hij dat hij verdiende omdat hij een paar uur ervoor net iets te hard had gehuild, waardoor zijn ouders hem weer moesten gerust stellen terwijl in feite niets aan de hand was.
 

DeletedUser

Guest
Een vriend van me heeft onlangs een zoontje gekregen. Die krabt zichzelf als hij in de kinderwagen ligt. Krijgt ie allemaal wondjes op zijn neus, tsja waarom zo'n mannetje het doet weet ik ook niet.

Maar het zit er dus al vanaf vroeg in.

Misschien vond hij dat hij verdiende omdat hij een paar uur ervoor net iets te hard had gehuild, waardoor zijn ouders hem weer moesten gerust stellen terwijl in feite niets aan de hand was.

Dat moet niet noodzakelijk onder de noemer zelfverminking worden gezet. Het kan evengoed zijn dat dat kind een ziekte als eczema heeft, of een of andere allergie die zich inwerkt op de huid of neus.

Hoe oud is dat zoontje? Want als die echt "onlangs" is geboren, zal die zeker niet zo denken.
 

DeletedUser16501

Guest
Ik zelf had ook een periode dat ik mezelf opzettelijk pijn deed. Dat deed ik uit wanhoop. De situatie van toen was echt een hel. Het was niet om aandacht te trekken of om het gevoel te krijgen dat ik leef oid. Het was meer uit nijd.
 

DeletedUser13801

Guest
Ik heb gehoord van een bepaald tv-progamma, waarin diegene die zijn geslachtsorgaan het meest verminkt een geldprijs krijgt.
Best wel nasty.

Iig, veel doen het inderdaad uit nijd denk ik, zoals bij Shier.

Je hebt natuurlijk ook zelfkastijding voor je geloof of iets dergelijks.
 

DeletedUser

Guest
Ik wil hier geen mensen opzettelijk mee beledigen want ik weet dat het voor sommige mensen echt een serieus probleem is of was, maar dan heb je ook nog de zogenaamde categorie die het enkel doen uit de trend. De echte aandachtsjunkies dus die zichzelf verwondden om er daarna direct mee op het internet de gaan lopen paraderen. Het is eigenlijk best zielig dat deze mensen meestal afkomstig uit de emo-scene het beeld laten bestaan dat mensen zichzelf schaden puur voor de aandacht.

Zelfkastijding is in mijn ogen een ziekte die je uiterst serieus moet nemen en waar bij professionele hulp een goede oplossing is. De meeste mensen ontkennen dat ze een probleem hebben. Vergelijk het maar met anorexia in dat geval, er gaat meestal persoonlijke beschadiging aan vooraf. En de mensen die hier last van hebben moeten in orde om beter te worden eerst hun zelfbeeld herstellen. Ik heb er zelf gelukkig geen ervaring mee in mijn directe kring van familie en vrienden.
 

DeletedUser13565

Guest
Dat moet niet noodzakelijk onder de noemer zelfverminking worden gezet. Het kan evengoed zijn dat dat kind een ziekte als eczema heeft, of een of andere allergie die zich inwerkt op de huid of neus.

Hoe oud is dat zoontje? Want als die echt "onlangs" is geboren, zal die zeker niet zo denken.

Jij reageert echt te serieus hierop. :p

By the way, bijna ieder klein kind doet dat, die hebben gewoon nog zoveel hersens niet, simpel. Ze snappen ook niet dat ze zelf dat spiegelbeeld zijn, dus als ze zo'n verminkt gezicht zien snappen ze niet dat ze dat zelf zijn. Helaas! Enige manier om het te voorkomen zijn gewoon zorgen dat het kind geen nagels heeft. :p
 

DeletedUser

Guest
Am I supposed to feel the warmth
The joy life would bring
Am I made to feel the love
Your eyes are trying to give me

My heart stopped beating long ago
No tears left to cry
I don’t even feel the cold around me
I’m just wondering why

Why is the only thing I feel
Nothing left inside
Why do I need to cover myself
When there’s nothing left to hide

Only the pain of blood pouring out my body
Scratches in my skin
Scars that make me remember
I feel
I do feel
Thank god
I really feel.

Dit gedicht dat ik onlangs geschreven heb maar even als basis gebruiken.
Zelfpijniging. Waarom verwonden mensen zichzelf? Er bestaan gevallen van mensen die een bepaalde geestelijke ziekte hebben en zichzelf daarom pijnigen, sommigen doen het vanuit geloofsovertuigingen. De meeste mensen zijn depressief en pijnigen zichzelf, maar wat is nou echt de rede? Welke redenatie zit achter het besluit jezelf te pijnigen?

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

ik pijjnig mijzelf soms door depressie, verveling of verdriet
 

DeletedUser60234

Guest
Is tegen een muur aanslaan als je boos bent ook pijniging?
Ik bedoel wel een harde stoot he :)
 
Bovenaan