Info - van dorpuitbouw tot scripts tot groepen tot verdediging

Reactiescore
35
maar waarom geen zwaard in een def dorp?

De guide was oorspronkelijk voor w10, veel dingen zijn "algemener" gemaakt zodat het van toepassing is op alle werelden maar feit blijft dat het geschreven is voor een wereld met smederij levels en zonder archers/ridders/kerken etc.

Op een wereld met smederij levels (wereld 1, 10, ...) kun je niet al je troepen tot het sterkste level uitbreiden. Er moet een keuze gemaakt worden tussen zwaard en zware cavalrie. Ik start op een wereld met speer/zwaard maar begin, nadat ik een tiental dorpen veroverd heb, over te schakelen naar speer/zc.
Deze tactiek heeft een aantal voordelen tegenover speer/zwaard: Snelheid
* Het is sneller gebouwd
* Het beweegt (veel) sneller
* ZC heeft een betere offensieve kracht - je kan bijvoorbeeld zc met je edel meesturen vanuit een def dorp. Iets dat al riskanter is met zwaard.
* Als je een dorp verliest zal zwaard maar op level 1 staan en de kans dat de veroveraar zwaard gebruikt om het dorp te verdedigen is heel groot.

Daar tegenover staat dat sp/zc zwakker is dan speer/zw vooral op een wereld waar er een boederijlimiet is (en je dus niet tot in het oneindige kan gaan stacken). Het is ook een tactiek die door de hele stam moet toegepast worden, anders kun je zwaard als os krijgen van je stamgenoten en zwaard heb je dan mogelijk maar op level 1.

We gebruiken sp/zc nu al een tijdje in onze stam en dat werkt - ondanks de boerderij limiet - heel goed.

Hier is een link naar OpenEye's speer/zc strategie: De vertaling is dacht ik maar redelijk sober en het is ook niet de volledige guide maar slechts een extract. Het zal daar sowieso wel beter uitgelegd staan als ik hier snel uit mijn duim kan zuigen.


Als je een wereld speelt mer archers/ridders (en die kans is groot:D):
Ik weet niet wat het beste is... Ik vermoed dat je best verschillende soorten def dorpen zal hebben omdat je daar niet het probleem van de smederij levels hebt:
* speer/zwaard/archers = kracht
* speer/zc/archers = snelheid
* etc
Je mag archers in ieder geval niet vergeten want anders kan je def afgeslacht worden door een aanval met (veel) mounted archers.
 

DeletedUser

Guest
...
Je mag archers in ieder geval niet vergeten want anders kan je def afgeslacht worden door een aanval met (veel) mounted archers.

Dit klopt niet hoor, je kan nog steeds klassiek DEF-dorpen gebruiken, zoals speer-zwaard of speer-ZC.

't zijn net de boogschutters die zwak verdedigen tegen bereden boogschutters. Waarschijnlijk bedoelde je het anders, maar het leest fout.
 
Reactiescore
35
Dit klopt niet hoor, je kan nog steeds klassiek DEF-dorpen gebruiken, zoals speer-zwaard of speer-ZC.

't zijn net de boogschutters die zwak verdedigen tegen bereden boogschutters. Waarschijnlijk bedoelde je het anders, maar het leest fout.

Nu je het zegt. Bereden boogschutters slacht boogschutters af...
Er zal wel een guide zijn voor def/off troepenverdelingen op een boogwereld want aan mij moet je het duidelijk niet vragen :D
 

DeletedUser

Guest
dan kijken we even hoe groot onze defensieve krachten zijn tegen deze clear als die gelijk als die klaar is ook in het dorp aankomt (nogal onmogelijk maar wel leuk scenario)

opbouwtijd 1 speer en 1 zwaard = 159+233= 392s 1.339.000/392=3416(naar boven afgerond;)) speer en 3416 zwaard
bij de speer ZC tactiek staat echter al mijn zware er al. immers 1.339.000>1.123.500
verder staat er 1.339.000/159=8421 speer(naar beneden afgerond;))

zullen we is kijken wat er gebeurd in de simulator er vanuit gaande dat er overdag met muur 20 aangevallen wordt, techs staan ook op 3 natuurlijk?

0 0 6500 0 2500 0 250 0 0
0 0 2639 0 1015 0 102 0 0
3416 3416 0 0 0 0 0 0 0
3416 3416 0 0 0 0 0 0 0
Muur is beschadigd van level 20 naar level 0

0 0 6500 0 2500 0 250 0 0
0 0 6500 0 2500 0 250 0 0
8421 0 0 0 0 1500 0 0 0
6764 0 0 0 0 1205 0 0 0

Muur is beschadigd van level 20 naar level 7

en daar heb je je bewijs dat speer zware beter is. en nu allemaal je techs omzetten dan hoef ik niet meer eerst ze om te zetten.

Ik ben het met je eens dat sp/zc beter is, maar je moet wel het volledige plaatje geven. Het lijkt nu net alsof sp/zc combo én sneller is opgebouwd én meer kracht heeft. Als je een volledig uitgebouwd def-dorp neemt zul je zien dat zw/sp toch echt sterker is. Er is namelijk niemand (hoop ik) die gaat stacken met minder dan 2 def-dorpen.
 

DeletedUser

Guest
Speer is vooral goed tegen lichte calavarie.
En omdat LC aanvallend zo sterk is tegen zwaard is het al gauw een kans dat je 50% 50% ( speer en zwaard ) verliest in plaats dat je 100% speer neer dumpt in dat dorp.
 

DeletedUser

Guest
Ik ben het met je eens dat sp/zc beter is, maar je moet wel het volledige plaatje geven. Het lijkt nu net alsof sp/zc combo én sneller is opgebouwd én meer kracht heeft. Als je een volledig uitgebouwd def-dorp neemt zul je zien dat zw/sp toch echt sterker is. Er is namelijk niemand (hoop ik) die gaat stacken met minder dan 2 def-dorpen.

was ook een discussie op een ander forum onderdeel. ;) liet ik even zien dat je def zo bijna even snel opbouwt als je clear. het gaat idd ook enkel over de snelheid. dit is net als de rest hier vooral voor classics en/of boerderij wereld.
 
Reactiescore
116
maar waarom geen zwaard in een def dorp?

Het is vrij makkelijk uit te leggen, speer en zc is rapper gemaakt ipv zwaard & speer. Kwa os ben je rapper en kan je dus rapper je dorpen volgooien als je aanvallen krijgt en ook rappere opbouw eens ze gesloopt zijn.
Ik gebruik beide (1. Zwaard, speer, boog) en (2. Zc en speer).
Is een keuze dat je moet maken ;).
 

DeletedUser64124

Guest
Diep respect voor De Goede Fee, want ik weet zeker dat in deze guide heel wat uurtjes zijn gestoken!
 

DeletedUser10875

Guest
Misschien deze is verplaatsten?
Zodat beginnende spelers er wat meer aan hebben.
 

DeletedUser72830

Guest
Ik bouw zelf zo alles uit:

Gebouwen:
Hoofdgebouw (Level 25)
Kazerne (Level 25)
Stal (Level 20)
Werkplaats (Level 7)
Adelshoeve (Level 1)
Smederij (Level 20)
Verzamelplaats (Level 1)
Standbeeld (Level 1)
Marktplaats (Level 20)
Houthakkers (Level 30)
Leemgroeve (Level 30)
IJzermijn (Level 30)
Boerderij (Level 30)
Opslagplaats (Level 30)
Schuilplaats (Level 10)
Muur (Level 20)


Verdedigingsdorp (troepen):
7000 Speer
7001 Zwaard
100 Scouts
1064 ZC


Scoutsdorp (troepen):
7001 Speer
7002 Zwaard
2000 Scouts
405 ZC


Aanvalsdorpen (troepen):
3000 Speer
1500 Zwaard
9001 Bijl
200 Scouts
1173 LC
200 Kata's
4 Edels


3000 Speer
1500 Zwaard
9001 Bijl
200 Scouts
1273 LC
200 Kata's


3000 Speer
1500 Zwaard
9001 Bijl
200 Scouts
1323 LC
200 Rammen
4 Edels


3000 Speer
1500 Zwaard
9001 Bijl
200 Scouts
1423 LC
200 Rammen

Heeft er iemand adviezen voor mij?
 

DeletedUser

Guest
Hoofdgebouw op 20 laten. Hoger heb je niet nodig als ie uitgebouwd is en het scheelt veel boerderijplekken.

Daarbij,
Je aanvalsdorpen slaan op niks. Maak er alleen offence troepen, geen defence. Dit is zo slap als het maar zijn kan.
 

DeletedUser

Guest
7000 Speer
7001 Zwaard
100 Scouts
1064 ZC

Waarom zoveel zwaard/zc?
 

DeletedUser

Guest
Ik bouw zelf zo alles uit:

Gebouwen:
Hoofdgebouw (Level 25)
Kazerne (Level 25)
Stal (Level 20)
Werkplaats (Level 7)
Adelshoeve (Level 1)
Smederij (Level 20)
Verzamelplaats (Level 1)
Standbeeld (Level 1)
Marktplaats (Level 20)
Houthakkers (Level 30)
Leemgroeve (Level 30)
IJzermijn (Level 30)
Boerderij (Level 30)
Opslagplaats (Level 30)
Schuilplaats (Level 10)
Muur (Level 20)


Verdedigingsdorp (troepen):
7000 Speer
7001 Zwaard
100 Scouts
1064 ZC


Scoutsdorp (troepen):
7001 Speer
7002 Zwaard
2000 Scouts
405 ZC


Aanvalsdorpen (troepen):
3000 Speer
1500 Zwaard
9001 Bijl
200 Scouts
1173 LC
200 Kata's
4 Edels


3000 Speer
1500 Zwaard
9001 Bijl
200 Scouts
1273 LC
200 Kata's


3000 Speer
1500 Zwaard
9001 Bijl
200 Scouts
1323 LC
200 Rammen
4 Edels


3000 Speer
1500 Zwaard
9001 Bijl
200 Scouts
1423 LC
200 Rammen

Heeft er iemand adviezen voor mij?

Ik heb paar dingen die ik zo meteen zie:

* Opbouw van je dorp is prima, op je hoofdgebouw na. Level 25 kan handig zijn met je eerste dorp om alles wat sneller te bouwen (denk maar aan de laatste levels van de boerderij/smederij), maar is zeker niet nodig om zo te houden. Je spaart zonder die 5 levels
Boer small.png 17
Boer small.png 19
Boer small.png 23
Boer small.png 27
Boer small.png 31


Bron = wiki TW
117 boerderijplaatsen uit. Niet veel denk je misschien maar op een heleboel dorpen maken die 117 plaatsen per dorp al snel een beduidend verschil! De tijdsfactor die je wint door HQ hoger te maken is ook redelijk verwaarloosbaar als het aankomt op gebouwen die je na het uitbouwen regelmatig zult moeten uppen, zoals de muur.

* Je verdedigingsdorp en scoutsdorp lijken nogal wat op elkaar :p. Ik zie niet echt het nut van een scoutdorp met 2000 scouts, dat is zeg maar vis noch vlees. Je kan een redelijk groot aantal scouts in een defdorp zetten, 500-1000 bvb, maar in een scoutsdorp zou ik wel opteren voor een 5000-tal scouts of zelfs wat meer. Kwestie dat je soms grotere hoeveelheden nodig hebt als er heel wat scouts bij je tegenstander staan.

* Je aanvalsdorpen zijn echt niet goed opgebouwd. Eerst en vooral heb je geen def nodig in een aanvalsdorp :). Niet doen dus! Paar zwaardjes/speertjes zijn dan wel eens handig voor snipen dus dat kan wel, maar in een aanvalsdorp moet je proberen een zo sterk mogelijk of een zo snel mogelijk opgebouwd offensief leger bouwen; dat is afhankelijk van je bedoeling uiteraard.

Daarnaast is 9000 bijl wel heel veel, wat op zich wel kan, maar je moet wel evenwicht hebben natuurlijk :). 1300 LC is gewoon te weinig; een betere hoeveelheid is tussen 5500 en 7000 bijl en tussen 2000 en 3000 of wat meer LC. Als het een boogwereld is, dan zijn wat bereden boogschutters geen overbodige luxe. Tot slot wil ik graag nog zeggen dat 200 rammen (imo) aan de lage kant is, ik doe zelf met 300, er zijn er die 250 gebruiken, enkelen 350. Hangt ook wat af van je manier van spelen van je tegenstanders. Je zou ook in elk dorp rammen moeten bouwen, dus geen aanvalsdorpen zonder rammen! :p Een aanvalsdorp hoeft daarnaast ook niet zoveel scouts te hebben 50-100 of zelfs minder lijkt me meer geschikt!

Hopelijk kun je hier iets mee, de ervaren spelers mogen natuurlijk altijd op foutjes ingaan en verbeteren ^^.
 

DeletedUser72830

Guest
Bedankt voor alle behulpzaamheid! :)

Ik zal wat 'fouten' toelichten, echter zie ik ook vele dingen waarvan ik zeg: "Zit wat in"

*Mijn aanvalsdorpen hebben die def, omdat ik vroeger heb geleerd dat je er vanuit moet gaan, dat ieder dorp op zichzelf staat en niet afhankelijk moet zijn van andere dorpen. Dit is misschien toch onnodig, dus ik ga de aantallen verlagen naar 700 speer en zwaard.

*Het hoofdgebouw is level 25, omdat ik snel weer een muur op moet kunnen bouwen na een stel clears. Met een hoofdgebouw van level 20 gaat dit niet. Ik weet dat het merendeel van de spelers een hoofdgebouw van level 20 hanteert vanwege de bevolking.

*Ik ga ook eens aan de slag met de defdorpen, meer scouts onder andere zullen erin komen.

*De scoutsdorpen zullen allen 5000 verkenners krijgen.

* Mijn 9000 bijl gaat terug naar 5500, mijn Kata's worden in ieder dorp gemaakt, maar met een aantal van 50.
Mijn aantal rammen zal vooruit gaan naar 300. De rest wordt LC.

Nogmaals bedankt voor de hulp; ik ga nu mijn AM aanpassen hierop.
 

DeletedUser

Guest
*Mijn aanvalsdorpen hebben die def, omdat ik vroeger heb geleerd dat je er vanuit moet gaan, dat ieder dorp op zichzelf staat en niet afhankelijk moet zijn van andere dorpen. Dit is misschien toch onnodig, dus ik ga de aantallen verlagen naar 700 speer en zwaard.

Niet doen. Gewoon geen def. 700 speer & zwaard gaan op vlak van defwaarde een miniem verschil uitmaken, maar maken je clears wel veel minder sterk.

*Het hoofdgebouw is level 25, omdat ik snel weer een muur op moet kunnen bouwen na een stel clears. Met een hoofdgebouw van level 20 gaat dit niet. Ik weet dat het merendeel van de spelers een hoofdgebouw van level 20 hanteert vanwege de bevolking.

Zoals Sophie al zei: dat is maar een verwaarloosbaar verschil qua snelheid.

*Ik ga ook eens aan de slag met de defdorpen, meer scouts onder andere zullen erin komen.

Zwaard en zc zijn beiden het effectiefst tegen dezelfde soort van troepen, waardoor je defdorp qua verhoudingen niet meer zo goed is.
 

DeletedUser

Guest
Ik heb paar dingen die ik zo meteen zie:

* Opbouw van je dorp is prima, op je hoofdgebouw na. Level 25 kan handig zijn met je eerste dorp om alles wat sneller te bouwen (denk maar aan de laatste levels van de boerderij/smederij), maar is zeker niet nodig om zo te houden. Je spaart zonder die 5 levels
Boer small.png 17
Boer small.png 19
Boer small.png 23
Boer small.png 27
Boer small.png 31


Bron = wiki TW
117 boerderijplaatsen uit. Niet veel denk je misschien maar op een heleboel dorpen maken die 117 plaatsen per dorp al snel een beduidend verschil! De tijdsfactor die je wint door HQ hoger te maken is ook redelijk verwaarloosbaar als het aankomt op gebouwen die je na het uitbouwen regelmatig zult moeten uppen, zoals de muur.

Zoals Sophie al zei: dat is maar een verwaarloosbaar verschil qua snelheid.

Even een kleine rectificatie: die 8% verschil maakt een groot verschil als je een massa krijgt...dat verschil in tijd maakt geen verschil voor deze jongeman, maar tijdens een grote massa zou ik mijn stamgenoten zeker aanraden HQ25 te gaan spelen.

edit: die ~120 troepen zijn mij betreft dan ook verwaarloosbaar, maar dat is mijn mening ofcourse
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Bedankt voor alle behulpzaamheid! :)

Ik zal wat 'fouten' toelichten, echter zie ik ook vele dingen waarvan ik zeg: "Zit wat in"

*Mijn aanvalsdorpen hebben die def, omdat ik vroeger heb geleerd dat je er vanuit moet gaan, dat ieder dorp op zichzelf staat en niet afhankelijk moet zijn van andere dorpen. Dit is misschien toch onnodig, dus ik ga de aantallen verlagen naar 700 speer en zwaard.

*Het hoofdgebouw is level 25, omdat ik snel weer een muur op moet kunnen bouwen na een stel clears. Met een hoofdgebouw van level 20 gaat dit niet. Ik weet dat het merendeel van de spelers een hoofdgebouw van level 20 hanteert vanwege de bevolking.

*Ik ga ook eens aan de slag met de defdorpen, meer scouts onder andere zullen erin komen.

*De scoutsdorpen zullen allen 5000 verkenners krijgen.

* Mijn 9000 bijl gaat terug naar 5500, mijn Kata's worden in ieder dorp gemaakt, maar met een aantal van 50.
Mijn aantal rammen zal vooruit gaan naar 300. De rest wordt LC.

Nogmaals bedankt voor de hulp; ik ga nu mijn AM aanpassen hierop.


* Scoutdorpen moeten minstens 10.000 verkenners hebben en een paar kata/ram en wat bijl voor als je het een fake aanval wilt laten lijken

* 700 speer en zwaard in een aanvalsdorp, daar heb je helemaal niks aan, maak daarvoor in de plaats 300 ram, als er een off dorp van je word aangevallen dan zet je die leeg of je gebruikt je def dorpen als OS, daar zij ze voor.

*Je hoofdgebouw op 25 omdat je snel de muur weer wilt opbouwen na een stel clears ...
Is ook niet nodig want dan ga ik ervanuit dat er nog meer gaat komen na die clears en als je muur naar 0 is dan heb je dus ook geen troops meer daar staan en is het nutteloos om nog xtra snel muur op te bouwen.

Alles wat jij noemt is goedbedoeld maar het gaat niet goed werken, ik speel zelf al een jaar of 4/5 TW dus ik zit het niet te verzinnen
 
Bovenaan